۰ نفر

معاون رییس جمهوری: سهم بهره وری در رشد اقتصادی 8 درصد است

۲۳ مرداد ۱۳۹۷، ۰:۱۳
کد خبر: 292736
معاون رییس جمهوری: سهم بهره وری در رشد اقتصادی 8 درصد است

معاون رییس جمهوری گفت: سهم بهره وری در رشد اقتصادی حدود هفت تا هشت درصد برآورد می شود که در مقایسه با هدفگذاری ٣٥ درصدی در برنامه ششم توسعه بسیار کم است.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از تارنمای سازمان اداری و استخدامی کشور، «جمشید انصاری» در همایش رییسان و نمایندگان بهره وری سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان ها افزود: در برنامه سوم توسعه بحث اختصاص درصدی از منابع دستگاه ها در بودجه سالیانه برای بهره وری به صورت یک حکم قانونی مطرح شد اما در عمل فقط نیم درصد از منابع هزینه ای صرف این امر- آن هم به صورت پرداخت های جبرانی به کارکنان- شد. 
وی افزود: ما یک اقتصاد منابع محور داریم که براساس آمار ٨٥ درصد رشد اقتصادی به اتکای منابع مالی و سرمایه ایجاد می شود و ١٥ درصد دیگر متکی به عوامل بهره وری و نیروی کار است.

** کاهش سه برابری بهره وری در نیروی کار از سال 1380 تا 1396
انصاری گفت: در 15سال گذشته عمده ترین سرمایه گذاری روی نیروی انسانی کشور در زمینه ارتقای سطح دانش و تحصیلات نیروی انسانی بود و توانستیم از لحاظ کمی موفق باشم. 
وی افزود: در سال 1380 حدود 10 درصد نیروی کار تحصیلات دانشگاهی داشتند؛ در حالی که در ابتدای سال 13٩٦ این نسبت به بالای ٢٨ درصد رسید؛ یعنی یک سرمایه گذاری کلان و ارتقای سه برابری در سطح تحصیلات اما بهره وری به همان اندازه در نیروی کار کاهش یافت. 
رییس سازمان اداری و استخدامی گفت: ما یک کشور ساختارگراییم؛ برای مثال اگر بخواهیم بهره وری را توسعه بدهیم اولین پیشنهاد و اندیشه ای که مطرح می شود ایجاد دفتر و ساختار در وزارتخانه و سازمان هاست که این کارها ما را محصور و از مفهوم اصلی دور می کند. 

** 10 درصد بودجه برای توسعه زیرساخت 
انصاری درباره وضعیت بودجه عمومی در زمینه توسعه زیرساخت ها گفت: از بودجه عمومی کشور فقط ١٠ درصد آن را می توانیم صرف توسعه زیرساخت ها کنیم و ٩٠ درصد آن صرف هزینه هایی همچون حقوق و هزینه های جاری می شود که این 10درصد کمتر از 40 هزار میلیارد تومان است و نمی توان امیدوار بود که بتوانیم با ابزار بودجه عمومی کارهای بزرگی را در کشور انجام دهیم.
«در زمینه شکلگیری پس انداز ملی، توان بخش خصوصی و جریان سرمایه خارجی منابع چندانی در اختیار نداریم که نیاز ما را برای رشد هشت درصدی تامین کند و این کل توان سرمایه گذاری خارجی، داخلی و بخش خصوصی است و نمی توان با این شرایط توقع معجزه داشت».
انصاری افزود: در عملکرد اقتصادی از سال 13٨٦ رشد سرمایه گذاری در کشور منفی است. در این شرایط برای رشد اقتصادی نمی توان بر سرمایه گذاری اتکا کرد و باید به طور جدی به نیروی کار و ارتقای بهره وری توجه کرد.
وی درباره جایگاه بهره وری در برنامه ششم توسعه گفت: در ماده پنجم قانون برنامه ششم توسعه در زمینه بهره وری آمده است دستگاه های اجرایی و نیروهای مسلح مکلفند با محور قرار دادن رشد بهره وری در اقتصاد، ضمن اجرایی کردن چرخه مدیریت بهره وری اقدام کنند و باید در اقتصاد ملی رشد بهره وری را محور قرار داد.
 چهاردهم اسفند پارسال رییس سازمان ملی بهره وری ایران گفت: براساس برنامه ششم توسعه کشور ( 1400- 1396 ) یک سوم رشد اقتصادی از محل بهره وری صورت می گیرد و تحقق این مهم باید پیگیری شود.