۰ نفر

معاون اول قوه قضاییه:

دادگاه‌های مفسدان اقتصادی اخیر رسانه‌ای می‌شود

۲۲ مرداد ۱۳۹۷، ۱۸:۲۴
کد خبر: 292674
دادگاه‌های مفسدان اقتصادی اخیر رسانه‌ای می‌شود

معاون اول قوه قضاییه گفت: دادگاه‌های رسیدگی به پرونده مفسدان اقتصادی اخیر تا جایی که علنی است در رسانه‌ها منتشر خواهد شد زیرا پیشتر این اجازه را نداشتیم و این یک تغییر اساسی است.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از فارس، حجت‌الاسلام و المسلمین محسنی اژه‌ای معاون اول و سخنگوی قوه قضاییه در حاشیه نشست امروز مسئولان عالی قضایی، در جمع خبرنگاران ضمن تبریک به مناسبت فرارسیدن ماه ذی الحجه، اظهار کرد: در جلسه امروز ادامه بحث رسیدگی به پیشنهاد مرکز رسانه قوه قضاییه و دستورالعملی که این مرکز در مورد چگونگی اطلاع رسانی داشتند، پیگیری شد و مواد دیگری از این دستورالعمل مصوب شد که البته هنوز تمام نشده و امیدواریم به زودی به اتمام برسد.

وی گفت: یکی از موضوعاتی که در جلسه امروز مطرح شد، استجازه‌ای بود که از مقام معظم رهبری صورت گرفت و تشکر ریاست قوه قضاییه از مقام معظم رهبری مطرح شد که اجازه فرمودند در شرایط کنونی و به لحاظ ضرورت، از برخی از تشریفات رسیدگی صرفنظر شود.

اژه‌ای ادامه داد: البته این امر به این معنا نیست که از لحاظ محتوا قرار است که چیزی کم و کسر گذاشته شود؛ بلکه برعکس تاکید شد که با انتخاب قضات با سابقه‌ی حداقل بیست سال کار و واجدالشرایط افرادی تعیین شوند تا همانطور که مقام معظم رهبری تاکید فرمودند، ضمن سرعت و دقت، کاملا عادلانه احکام متقن صادر شود.

وی گفت: موضوع دیگری که در این جلسه مطرح شد این بود که دشمن در حال تلاش است که فشار بر مردم وارد کند. در این شرایط اگر کسانی مردم را مایوس کنند و خواسته و ناخواسته در جهت دشمن حرف‌های بی اساس بزنند، این افراد باید پاسخگوی حرف‌های خود باشند. بخصوص اگر دست‌اندرکاران، اعم از قوه قضاییه، مجلس یا قوه مجریه صحبتی داشته باشند که آن صحبت‌ها خدای ناکرده موجب تشویش اذهان عمومی و یاس و ناامیدی شود، اولا این‌ها باید خودشان به این موضوع توجه داشته باشند و ثانیا اگر توجه نکردند و حرفشان صحیح و قابل اثبات نباشد و کذب باشد و موجب یاس و اضطراب مردم شود، قوه قضاییه حسب وظیفه ذاتی خود آن‌ها را تحت تعقیب قرار می‌دهد و باید پاسخگو باشند.

معاون اول قوه قضاییه تصریح کرد: مطلب دیگری که در جلسه امروز مطرح شد در خصوص رسیدگی به پرونده‌های اخیر بود. دیروز مقرر شد که حداقل در مرحله ابتدایی شش دادگاه ویژه برای رسیدگی به این موضوعات تشکیل شود که بحمدالله قضات این دادگاه‌ها معرفی شدند و ابلاغ تعدادی از آن‌ها صادر شد و تا امروز عصر الباقی ابلاغ‌ها نیز صادر می‌شود و در اولین فرصت کار خود را شروع می‌کنند.

حجت‌الاسلام و المسلمین محسنی اژه‌ای ادامه داد: در جلسه امروز برخی از آقایان پیشنهاد دادند که شاید احیانا نیاز به یک دستورالعمل موقت هم باشد که در این خصوص به معاونت حقوقی دستور داده شد که هرچه سریع‌تر این دستورالعمل را تهیه کند که البته شروع کار دادگاه‌ها متوقف بر این دستورالعمل نیست و جنبه ارشادی و احتیاطی دارد.

وی در رابطه با اطلاع رسانی این دادگاه‌ها نیز گفت: اطلاع رسانی به دو صورت است: اول اینکه خود دادگاه‌ها که برگزار می‌شوند تا جایی که علنی است، منتشر شوند؛ چون قبلا این اجازه را نداشتیم؛ اما اکنون منتشر خواهند شد که این یک تغییر کامل اساسی است؛ دوم اینکه سعی می‌کنیم اطلاعات را نوبه به نوبه و زودتر به استحضار مردم برسانیم؛ اعم از اینکه اگر حکمی صادرشد، اگر افرادی دستگیر شدند و یا احیانا اگر افرادی محکوم و یا تبرئه شدند، مردم در جریان رسیدگی‌ها و احکام صادر شده قرار بگیرند که انشاءالله با کمک رسانه‌ها بتوانیم مردم را در جریان این امور قرار دهیم.