۰ نفر

پیشگامی ظریف، صالحی و آشنا در کمپین «فرزندت کجاست؟»

۲۲ مرداد ۱۳۹۷، ۱۰:۴۵
کد خبر: 292554
پیشگامی ظریف، صالحی و آشنا در کمپین «فرزندت کجاست؟»

فرزندت کجاست؟ این جدیدترین سؤالی است که پیش روی سیاسیون متنفذ گذاشته شده، البته بیشتر برای آنها که دولتی محسوب می‌شوند. همان‌ها که مخالفان دولت می‌گویند فرزندان‌شان در گوشه و کنار دنیا مشغول کار و تحصیل هستند و خیلی گذرشان به خاک وطن نمی‌افتد.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایران، تا اینجای کار قابل توجه‌ترین جواب را وزیر خارجه به این کمپین داده که گفته فرزندانش از شش سال پیش ساکن ایران هستند. دو ماه پیش، کمیته تحقیق و تفحص مجلس از دوتابعیتی‌ها در گزارش رسمی خود مدعی شده بود فرزندان ظریف نه تنها ساکن امریکا هستند بلکه تابعیت مضاعف هم دارند. کمپین «فرزندت کجاست» را سایت «خبر فوری»، رسانه‌ای که ریشه اصلی آن در مشهد است به راه انداخته. در اولین گام آن هم این سؤال از 11 چهره سیاسی پرسیده شده که 3 نفر از آنها نمایندگان اصلاح‌طلب مجلس، 7 نفر مقامات دولتی و یک نفر هم رئیس شورای شهر تهران هستند، بی آنکه به هیچ نامی از چهره‌های اصولگرا و منتقد دولت یا مسئولان نهادهای دیگر بر بخوریم.

حدود یک سالی می‌شود که مخالفان سرسخت دولت یک ابهام جدید در فضای سیاسی ایجاد کرده‌اند و آن هم اینکه مقامات دولتی فرزندان خود را برای کار، تحصیل و زندگی به خارج از کشور فرستاده‌اند. البته قبل از آن هم در مجلس نهم بحث مدیران عالی دوتابعیتی مطرح شده بود؛ بحثی که در مجلس دهم تبدیل به یک طرح تحقیق و تفحص شد و گزارش آن هم 23 اردیبهشت ماه بیرون آمد. آن گزارش مدعی وجود 210 مدیر دوتابعیتی در کشور بود. تهیه‌کنندگان گزارش وعده داده بودند که اسامی و اطلاعات این افراد را ظرف یک ماه منتشر کنند که این اتفاق  هنوز رخ نداده است. قسمت‌هایی از اطلاعات ابتدایی آن گزارش توسط برخی افرادی که از آنها نامی به میان آمده بود رسماً تکذیب شد. حالا اما آخرین تکذیبیه را ظریف داده است؛ نه مستقیماً در پاسخ به آن تحقیق و تفحص بلکه در جواب به کمپین «فرزندت کجاست؟» گزارش تحقیق و تفحص مجلس مدعی شده بود: «بسیاری از فرزندان مسئولان به دلایل متعدد نظیر تحصیل و تولد، تابعیت دیگر کشورها را اخذ نموده‌اند» و «هم اکنون بدون ترک تابعیت آن کشورها مشغول فعالیت‌های اقتصادی و یا کارمندی در آن کشورها هستند.» فرزندان ظریف به همراه فرزندان وزیر نفت و برخی از مشاوران و دستیاران رئیس جمهوری به عنوان نمونه این افراد معرفی شده بودند. حالا اما ظریف توضیحاتی داده که نشان می‌دهد این قسمت از گزارش تحقیق و تفحص از دوتابعیتی‌ها هم صحت نداشته.

محمدجواد ظریف در پاسخ به کمپین «فرزندت کجاست» نوشته است: «پسرم لیسانس برق و فوق لیسانس مدیریت بازار دارد و با همسر و دخترش در تهران زندگی می‌کنند و استخدام هیچ جایی نیست و در حوزه مدیریت بازار، کار مشاوره‌ای انجام می‌دهد.» وزیر خارجه کشورمان افزوده است: «دخترم طراح داخلی است و با همسر و دخترش در تهران زندگی می‌کنند و بیشتر به تربیت فرزندش مشغول است و برخی اوقات طراحی داخلی برای دوستان و اقوام انجام می‌دهد. دامادم فوق لیسانس مدیریت دارد و مدیر یک شرکت خصوصی است. عروسم دکترای نانوتکنولوژی دارد و بیشتر به تربیت فرزندش مشغول است و به طور پاره وقت در دانشگاه فعالیت دارد.» او در پایان گفته است: «خدا را شاکرم که فرزندانم به دنبال خاتمه مأموریت من در سازمان ملل متحد، تحصیلات‌شان را فوراً به اتمام رسانده و بیش از ۶ سال است که به ایران بازگشته‌اند و همراه خانواده‌هایشان در تهران ساکن و مشغول به کار هستند.» پیش از او هم سید عباس صالحی، وزیر ارشاد در توئیتی به این کمپین پاسخ داده نوشته بود: «دو پسر و یک دختر دارم؛ پسر اول فوق لیسانس دانشگاه تهران است. در تهران زندگی می‌کند. شغل ثابت ندارد. با برخی از مؤسسات در حوزه‌های پژوهشی به صورت پروژه‌ای همکاری می‌کند. پسر دومم خرداد امسال کارشناسی‌اش را از دانشگاه اصفهان گرفته است. دخترم کلاس چهارم را در دبستان دولتی گذرانده است.» حسام‌الدین آشنا، مشاور رئیس جمهوری هم به این کمپین پاسخ داد: «دو پسر دارم اولی مهندسی عمران شریف و ارشد حمل و نقل امیرکبیر؛ هر دو بدون سهمیه؛ عقد کرده و به دنبال ادامه تحصیل است. دومی کلاس یازدهم ریاضی است.» کمپین فرزندت کجاست در اولین گام خود این سؤال را از چهره‌هایی چون حسن روحانی، جواد آذری جهرمی، سید عباس صالحی، اسحاق جهانگیری، شهیندخت مولاوردی، حسام‌الدین آشنا، محمدجواد ظریف، محمود صادقی، پروانه مافی، محمدرضا عارف و محسن هاشمی رفسنجانی پرسیده بود، هر چند در گام‌های بعدی اسامی چون سعید جلیلی یا محمود احمدی‌نژاد را هم به فهرست خود افزود.