۰ نفر

محمدمهدی رئیس‌زاده مطرح کرد؛

تایید FATF تداوم همکاری با اتحادیه اروپا

۲۲ مرداد ۱۳۹۷، ۶:۰۲
کد خبر: 292495
تایید FATF تداوم همکاری با اتحادیه اروپا

سیستم بانکی کشور با نبود شفافیت کافی در عملکرد، نسبت به سیستم بین‌المللی بانکداری جهانی عقب مانده است. کارشناسان می‌گویند برای مبارزه با پولشویی و مبارزه با تامین مالی تروریسم همچون رشوه، قاچاق کالا، پول، مواد مخدر و... نیاز به پیوستن به جامعه بانکداری بین‌المللی داریم.

همچنین کشور برای ایجاد شفافیت در نظام بانکی خود و ایجاد انضباط پولی نیازمند رعایت قوانین بین‌المللی در لایه‌های مختلفی چون سازمان‌های مالیاتی و بانکی و... است.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از آرمان، در همین زمینه گفت‌وگویی با محمدمهدی رئیس‌زاده، مشاور بانکی اتاق بازرگانی ایران انجام داده شده است. او می‌گوید:‌ « FATFجزو الزاماتی است که ما برای ادامه کار نیاز داریم به آن ملحق شویم. از این منظر کشور برای رعایت بحث قانون پولشویی و مبارزه با تامین مالی تروریسم باید این قوانین بین‌المللی را بپذیرد.»

لایحه اصلاح قانون مبارزه با تامین مالی تروریسم توسط شورای نگهبان در آغاز هفته جاری تایید شد. گفته می‌شود این موضوع را می‌توان چراغ سبزی برای حل بحران قلمداد کرد. به‌نظر شما پیوستن ایران به قوانین بین‌المللی چه تاثیری بر بازار‌های کشور می‌گذارد؟

FATF جزو الزاماتی است که ما برای ادامه کار نیاز داریم به آن ملحق شویم. از این منظر کشور برای رعایت بحث قانون پولشویی و مبارزه با تامین مالی تروریسم باید این قوانین بین‌المللی را بپذیرد. تایید لایحه اصلاح قانون مبارزه با تامین مالی تروریسم توسط شورای نگهبان خبر خوبی است که زمینه را برای مقابله با تحریم‌های آمریکا فراهم می‌کند، چرا که در هر صورت اتحادیه اروپا حمایت خود از کشور را منوط بر تایید بحث مبارزه با پولشویی و مبارزه با تامین مالی تروریسم اعلام کرده بود. بنابراین چنین اتفاقی قدم مثبتی در راستای ادامه مذاکرات با اتحادیه اروپا برای بهبود شرایط کنونی اقتصادی است، چراکه به یافتن راهکارهای مناسب برای تراکنش‌های بانکی بین ایران و اروپا کمک می‌کند، در نتیجه تاثیر مثبتی بر بازارهای کشور می‌گذارد.

کارشناسان می‌گویند ایران برای همکاری با سیستم بانکی جهانی باید قوانین بین‌المللی را بپذیرد، چراکه هم‌پیمان‌های ما مانند روسیه، چین و ترکیه همچون 194 کشور دیگر از آن پیروی می‌کنند. با اینکه تصویب قوانین اینچنینی بر خلاف منافع ملی و سیستم بانکی کشور نیست، همچنان شاهد مخالفت‌هایی در کشور هستیم. به‌نظر شما دلیل این مخالفت‌ها چیست؟

بخشی از این مخالفت‌ها مربوط به اختلاف‌سلیقه‌های راهکاری است که در هر حال آثار مثبتی نداشته و همواره باعث شده است تا ما صدماتی نیز ببینیم،چرا که در شرایط حاد کنونی نیاز به همدلی و هماهنگی کامل و رفع اختلافات سلیقه‌ای در تصمیمات مهم بین افراد مسئول به‌شدت احساس می‌شود. البته بخش دیگر این مخالفت‌ها به افراد ذینفع از عدم الحاق به چنین قانونی برمی‌گردد. به هر حال عده‌ای زمانی که بحث FATF مطرح می‌شود، به این مساله که ممکن است منافع آنها در خطر بیفتد،‌ توجه می‌کنند و منافع شخصی را بر منافع ملی ارجح می‌دانند، چرا که با وجود شفافیت عده‌ای نمی‌توانند به فعالیت‌های نافی منافع ملی خودشان ادامه دهند. قاعدتا عده‌ای که مخالف هستند ممکن است از دسته دوم باشند. به هر حال، یقینا وضعیت شفافیت در همکاری با سیستم بانکی بین‌المللی باعث حرکت کشور به جلو می‌شود و زمینه بهتری را برای مذاکرات بعدی ایران فراهم می‌کند تا بهانه را از دست دشمنان کشور گرفته باشیم.

ایران دارای بالاترین فرار مالیاتی در دنیاست و دلیل آن نبود شفافیت در سیستم اطلاعاتی است. تصویب این قوانین و ورود فناوری به سیستم بانکی کشور چه تاثیری دارد؟ به‌نظر شما مزایای اجرای این قوانین چیست؟

ورود فناوری به شبکه بانکی کشور باعث برداشتن گامی به سوی شفافیت هرچه بیشتر در اقتصاد می‌شود؛ یعنی استفاده از ابزار جدید باعث جلوگیری از فرار مالیاتی نیز می‌شود، چرا که هم‌اکنون افرادی که تخلفاتی چون فرار مالیاتی انجام می‌دهند در جریان این مساله که به‌زودی با گذشت زمان این تخطی آشکار می‌شود، نیستند. باتوجه به به‌کارگیری فناوری‌های جدید و ارتباط سازمان امور مالیاتی و شبکه بانکی به یکدیگر، این امر درنهایت باعث دیده‌شدن تراکنش‌های مشکوک می‌شود. که همین مساله سبب شناسایی افرادی که از تکمیل اظهارنامه‌های مالیاتی خود خودداری می‌کنند، می‌شود و طبیعتا از فرار‌های مالیاتی جلوگیری می­کند. در حال حاضر سازمان مالیاتی به امکاناتی دست یافته است که پیش از این و در سال‌های گذشته از آنها محروم بود. ما به هر میزان به تحریم‌های بین‌المللی اعتراض کنیم و فضا را برای لغو تحریم‌ها آماده کنیم، باعث می‌شود که شبکه بانکی کشور بتواند از آخرین فناوری‌های جهانی برای شناسایی مشکلات و تخلفات استفاده کند. درباره همین موضوع باید گفت درواقع یکی از مواردی که اقدامات سازمان امور مالیاتی را عقب انداخت، همین تحریم‌ها بود، چرا که قرار بر این بود که از نرم‌افزارهای جدیدی استفاده شود که با تحریم‌ها دست کشور در استفاده از آنها کوتاه ماند. خوشبختانه در کشور تصمیم گرفته شد تا در راستای رفع مشکلات مالیاتی گام برداشته شود در صورتی که تحریم‌ها به‌طور کامل لغو شود، نظام مالیاتی کشور با سرعت بیشتری به حل مشکلات می‌پردازد.

در صورتی که ایران از این قوانین تبعیت نکند چه بر سر اقتصاد کشور می‌آید؟ آیا احتمال عدم همکاری کشورهای هم‌پیمان نیز وجود دارد؟

به هر حال قطعا کشور منزوی می‌شود و حتی کشورهایی که با ما هم‌پیمان هستند، همچون کشورهای عضو اتحادیه اروپا که به حمایت از منافع مشترک ملی برخاسته‌اند، برای ادامه همکاری نیاز به برخی پیشرفت‌ها و رعایت مواردی برای تسهیل روابط دارند. در نتیجه ممکن است کشورهای هم‌پیمان نیز در صورت نبود شرایط لازم برای همکاری دست از حمایت خود از ایران بردارند. در صورت تبعیت‌نکردن از قوانین بین‌المللی بهانه‌ای دست دشمنان کشور می‌دهیم. در صورتی که همدلی و همفکری در تصمیمات نداشته باشیم، امکان شکست وجود دارد.