۰ نفر

رئیس اتاق مشترک ایران و عراق؛

مواضع عراقی‌ها علیه ایرانی‌ها را جدی نگیرید

۲۱ مرداد ۱۳۹۷، ۵:۳۰
کد خبر: 292185
مواضع عراقی‌ها علیه ایرانی‌ها را جدی نگیرید

ماجرا از این جمله شروع شد که ما مخالف وضع تحریم علیه ایران هستیم اما بغداد به منظور حمایت از ملت عراق به این تحریم‌ها پایبند خواهد بود. این گفته حیدر العبادی نخست‌وزیر عراق خیلی از تجار و بازرگانان را شوکه کرد، چرا که چند سالی است همه بر این جمله تأکید دارند که کشور عراق دوست و برادر ایران است و هیچ اهرم فشاری نمی‌تواند این دو کشور را از هم جدا کند.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایران،  بعد از این گفته، تجار ایرانی با شرکای عراقی خود صحبت کردند و اکثر آنها این جمله را شنیدند که تفاوتی بین قبل و بعد از جمله نخست‌وزیرشان وجود ندارد و می‌توانند همکاری‌هایشان را ادامه دهند. اما معدود شرکت‌های عراقی سدهای جدیدی را تعریف کردند و این افراد خواهان تقویت دستگاه دیپلماسی شدند. تجار و تولیدکنندگان می‌گویند با مذاکره چالش‌هایی که بین طرفین پیش آمده قابل حل است و نباید با گفته‌های پشت تریبون روابط دو کشور خدشه دار شود.بر اساس آخرین آمارها، ایران سومین صادرکننده کالا به عراق است. قبل از ما نیز کشورهای چین و ترکیه قرار گرفته‌اند. سال گذشته میلادی، میزان واردات کشور عراق ۳۶ میلیارد دلار بود و چین با ۸٫۳ میلیارد دلار، ترکیه با ۸٫۲ میلیارد دلار و ایران با 8 میلیارد دلار سه کشور عمده صادرکننده به این کشور بودند. روند صادرات کالا از ایران به عراق در ۱۳ سال گذشته همواره صعودی بوده و از ۷۵۰ میلیون دلار در سال ۸۴ به حدود 8 میلیارد دلار در سال گذشته رسیده که رشدی قابل توجه بوده است. در سال‌جاری هم این روند رو به رشد حفظ خواهد شد. در حالی که متوسط صادرات روزانه کشورمان به این همسایه غربی در سال گذشته ۲۰ میلیون دلار بود، این رقم طی سال‌جاری به متوسط روزانه ۳۰ میلیون دلار بدون احتساب گاز صادراتی رسیده است.اگر بخواهیم معیار را آمارها قرار دهیم خبری از کاهش تجارت نیست و چه بسا این روند رو به رشد کمک خواهد کرد تا تجار ایرانی، سرمایه‌گذاری بیشتری در بازار عراق کنند. اما پدرام سلطانی، نایب رئیس اتاق بازرگانی ایران روز گذشته توئیتی کرد که باعث شد، رئیس اتاق مشترک ایران و عراق بگوید حتماً وی از آمار مبادلات تجاری ایران و عراق اطلاعات به روزی ندارد. پدرام سلطانی در توئیتر خود نوشت: همکارى دولت عراق با تحریم‌هاى امریکا موجب کاهش ورود دلار از این کشور به ایران شده است و بخشی از افزایش نرخ ارز به این موضوع بر مى گردد. وقتى کشور «دوست و برادر» این‌گونه رفتار مى کند ما از دیگر کشورها چه انتظارى داریم؟ در روابط ایران و عراق برنده کدام بوده اند؟

همسویی با تحریم‌ها در گفتار نخست‌وزیر عراق خلاصه نشد. بانک مرکزی عراق در نامه‌ای به بانک‌های این کشور، اعلام کرد که از این پس، با بانک‌های ایرانی با دلار معامله نکنید و ممنوعیت عدم معامله با دلار با بانک‌های ایرانی باید تداوم پیدا کند.

تجارت با عراق با ریال و دینار

یحیی آل اسحاق، رئیس اتاق مشترک ایران وعراق در  نامه بانک مرکزی عراق را بیهوده دانست و گفت: ما با عراق معامله دلاری نمی‌کنیم که حال بانک مرکزی آن از زیر مجموعه خود خواسته است با دلار معامله‌ای صورت نگیرد. تجارت ما با عراق با دینارعراق، ریال و برخی از مواقع یورو است. هیچ زمان دلار نقش پررنگی در تجارت دو کشور نداشته است. به نظر می‌رسد گفته‌های نخست‌وزیر عراق و نامه بانک مرکزی عراق تنها جنبه شو دارد. دولت عراق به خاطر انتخابات و مباحث سیاسی به این موضوع پرداخته است تا بتواند به موفقیت‌هایی برسد. این شوها را نباید جدی گرفت و یا اینکه تجار و تولیدکنندگان ایرانی از فضای موجود احساس نگرانی کنند. وی ادامه داد: تجارت ایران و عراق در حال افزایش است. آمار گمرک نیز گواه سیر صعودی مبادلات دو کشور است. تولیدکنندگان به خوبی نیاز بازار عراق را شناسایی کردند و ارتباطات خوبی برقرار شده است.

آل اسحاق با بیان اینکه تجارت با عراق در فرم و قالب مشخص است، تصریح کرد: بر اساس فرمی که در مبادلات پولی و مالی در نظر گرفته شده است، صادرکنندگان در نقل و انتقال پول با مشکلی مواجه نخواهند شد. ما با دلار با عراق معامله‌ای نداریم.

ایران سومین صادرکننده بزرگ به عراق

دبیرکل اتاق مشترک بازرگانی ایران و عراق گفت: ایران با فاصله بسیار کم از چین و ترکیه، سومین صادرکننده به عراق به شمار می‌رود و این امر با تلاش تجار و بازرگانان و در سایه تعامل روزافزون تثبیت شده است. سیدحمید حسینی، در گفت‌و‌گو با «ایران» هم گفت: تجارت ما با عراق در حال افزایش است و هیچ کاهشی رخ نداده است. خوشبختانه تجار کشور برای تحکیم روابط و پیشی گرفتن از چین و ترکیه که شرکای اول و دوم تجاری عراق هستند برنامه‌های متعددی را تدوین کرده‌اند.وی تأکید کرد: ایران کالاهای زیرساختی به عراق صادر می‌کند و همین امر باعث شده بخش خصوصی عراق تمایل به همکاری با ایران داشته باشد. از طرفی در کنار کالاهای زیرساختی، قطعات صنعتی، پنیر، بستنی، کاشی، ورق پلاستیکی و کولر آبی از جمله مهم‌ترین کالاهای صادراتی ایران به عراق است.

بررسی تازه‌ترین آمار گمرک از تجارت خارجی ایران نشان می‌دهد طی چهار ماه نخست سال‌جاری نیز عراق پس از کشورهای چین و امارات با دریافت ۴ میلیون و ۷۸۲ هزار تن کالا به ارزش ۲ میلیارد و ۵۲۱ میلیون و ۵۹۵ هزار دلار در رده سوم بازارهای هدف صادراتی ایران بوده است. در عین حال، صادرات کالا به عراق ۱۲.۷۹ درصد از وزن کل و ۱۶.۳۲ درصد از ارزش کل صادرات ایران در این مدت را شامل می‌شود که از این حیث عراق رتبه سوم را از میان ۱۰۰ کشور عمده مقصد صادرات ایران دارا بوده است.

در مدت مشابه سال گذشته،  ۴ میلیون و ۱۹۰ هزار تن کالا به ارزش ۲ میلیارد و ۴۶ میلیون و ۹۴۱ هزار دلار از ایران به عراق صادر شده بود. بدین ترتیب صادرات به عراق در چهار ماهه نخست سال‌جاری نسبت به مدت مشابه سال گذشته از لحاظ وزنی ۱۴.۱۲ و از لحاظ ارزش ۲۳.۱۹ درصد افزایش یافته است.