۰ نفر

کالاهای آسیب‌رسان سلامت کدامند؟

۱۷ مرداد ۱۳۹۷، ۷:۱۰
کد خبر: 291321
کالاهای آسیب‌رسان سلامت کدامند؟

معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی لرستان گفت: لیست کالای آسیب‌رسان سلامت به استان ابلاغ شده است.

‌به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایسنا‌، ‌دکتر رضا سپهوند درباره اعمال ممنوعیت تبلیغات کالاهای خارجی اظهار کرد: هرسال فهرست کالاهای آسیب رسان به سلامت براساس بند ج ماده ۷ قانون هرگونه تبلیغات خدمات رسان به کالای آسیب رسان و داروهابا اهتمام سوء مصرف توسط وزارت بهداشت و سازمان ملی استاندارد اعلام می‌شوند.

وی با بیان اینکه اردیبهشت ماه امسال لیست این کالاها به استان ابلاغ شده است، افزود: امسال نیز این امر از سوی وزیر ابلاغ شده و ما نیز این ابلاغیه را طی نامه ای به رئیس صدا و سیما اعلام کردیم.

معاون دانشگاه علوم پزشکی لرستان گفت: فهرست این کالاها تقریبا هفت دسته هستند که شامل فرآورده‌های گوشتی و غذاهای آماده مصرف مانند انواع سوسیس، کالباس، همبرگر و ...، انواع ساندویج و پیتزا، سالاد الویه، سمبوسه، نوشابه گازدار و انرژی‌زا، فرآورده‌های یخی خوراکی، انواع نوشیدنی میوه‌ای گاز دار و بدون گاز با محتوای آبمیوه ۲۵ درصد، انواع شربت میوه‌ای و غیر میوه‌ای، انواع پودر نوشیدنی، انواع روغن‌های مصرفی خانوار و سرخ کردنی، کره گیاهی، انواع سس‌های پر چرب با چربی بیش از ۳۰ درصد، انواع فرآورده‌های سرخ شده در روغن مانند چیبس، پفک و ... هستند.

سپهوند همچنین دخانیات، سیگار، قلیان، کالاهای آرایشی و بهداشتی مانند «تاتو»، رنگ پوست و مو، برنزه کننده پوست، صاف کننده مو، انواع محصولات آنتی سلولیت‌، لاغر کننده موضعی و ... را از دیگر کالاهای آسیب رسان سلامت برشمرد.

وی در بحث پیاده‌سازی طرح نشانگر بر روی فرآروده‌های مواد غذایی در استان گفت: در این راستا برای شناسایی ویژگی‌های محصول و انتخاب آگاهانه چهار پرامتر میزان قند، چربی، نمک، اسیدهای چرب ترانس درج شده است.

معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی لرستان بیان کرد: ‌در این پارمترها از رنگ قرمز به معنای (زیاد)، نارنجی به معنای (متوسط) و سبز به معنای (کم) استفاده شده است و از سال ۹۴ اجرایی شده و همچنان ادامه دارد.