۰ نفر

ظریف: چه‌کسی باور می‌کند ترامپ در مذاکره جدی است

۱۵ مرداد ۱۳۹۷، ۱۲:۴۷
کد خبر: 290835
ظریف: چه‌کسی باور می‌کند ترامپ در مذاکره جدی است

وزیر امور خارجه ایران تأکید کرد هیچ کسی، جدی بودن رئیس‌جمهور آمریکا برای مذاکره را باور ندارد.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از فارس، محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان امروز (دوشنبه) در مراسمی به مناسبت روز خبرنگار طی اظهاراتی عنوان کرد: چه کسی باور می کند ترامپ در مذاکره جدی است.

وی افزود: کشور ما در شرایط خوبی است، ما شرایط بسیار سخت تری را گذراندیم، اتفاقات بازار ارزی در مغازه شکل نگرفته، در رسانه و فضای مجازی شکل گرفته است.

وزیر امور خارجه تصریح کرد:  همه ما در یک کشتی نشسته‌ایم، امروز در کشور موافق و مخالف نظام نداریم، آنچه اسراییل و همسایگان ناپخته ما بر نابودی آن کمر بسته اند موجودیت کشوری به نام ایران است و این خیالی خام بیش نیست.

ظریف ادامه داد: تمام مقاطع انقلاب ما حساس بوده؛ ما مقاطع حساس بسیاری را پشت  گذاشته‌ایم و این اولین مقطع حساس ما نیست ما شرایط بحرانی را پشت سر گذاشتیم و الان شرایط شرایط بحرانی نداریم.

وی افزود: ما شهرمایمان آماج موشک های عراق بود و شرق و غرب علیه ما بسیج بودند. شرایطی را پشت سر گذاشتیم که تحریم های غیرقانونی و ظالمانه آمریکا علیه ایران تصویب و بعد از تصویب هر تحریمی همه دنیا با آمریکا همراهی می‌کردند و حتی در برخی از حوزه های تهدیدهای اروپا وسیعتر و شدیدتر از آمریکا بود.

رئیس دستگاه دیپلماسی سپس گفت: ما هیچ گاه میز مذاکره را ترک نکردیم و این طرف مقابل بود که چنین کرد زیرا به این باور رسیده‌ایم که فشار بر مردم ایران و فشار تبلیغاتی و اقتصادی نمی‌تواند سیاست های ایران را عوض کند البته این فشارهای می‌تواند مردم را دچار سختی کند .

ظریف ادامه داد: این وظیفه ما به عنوان دولت است که فشار ها را بر مردم کم کنیم نه اینکه عامل افزایش آن باشیم،  وظیفه وزارت خارجه این است که باری از روی دوش مردم بردارد نه اینکه به آن اضافه کنیم.

وی افزود: درست است که هنوز در مقطع حساسی هستیم و ممکن است قلدری آمریکا و فشارهای اقتصادی‌اش باعث برخی اختلال‌ها شود ولی واقعیت این است که آمریکا امروز در دنیا منزوی است.کسی امروز از انزوای ایران صحبت نمی‌کند بلکه همه از انزوای ترامپ صحبت می کنند .

وی با اشاره به خروج دونالد ترامپ رئیس‌جمهور آمریکا از توافقنامه های بین المللی از جمله پاریس و ... اظهار داشت: آمریکا رژیم صهیونیستی و عربستان در حال حاضر در دنیا منزوی هستند و درست است که دارای توان و تبلیغات برای اعمال فشار بر ما هستند ولی ما موظفیم این فشارها را کم کنیم. یقین داریم که از این مقطع حساس کنونی همچون قبل عبور خواهیم کرد و این مقطع به حساسی گذشته نیست.

ظریف همچنین گفت: در طول 40 سال گذشته مجموع کشورهای خارجی در برابر ما ایستادند ولی اکنون سه کشور و یک رژیم غاصب در برابر ایران ایستاده‌اند .

وی خطاب به آمریکا اضافه کرد: اگر با مردم ایران رابطه دارد چرا اولین تحریمی که برگرداندید تحریم هواپیما بود .

ظریف با اشاره به جلسه آمریکایی‌ها با ایرانی‌ها و همچنین شعبده بازی‌های بنیامین نتانیاهو نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی که هر روز پیام سخیفی را می‌فرستد اظهار داشت: شماهایی که این ادعاها را مطرح می کنید اولین چیزی را که باطل کردید مجوز فروش هواپیما به ایران بود؛ غیر از این بود که قرار بود هواپیما برای مردم ایران استفاده شود؟

ظریف  عنوان کرد: حرکت اصلی آمریکا و رژیم صهیونیستی در این روزها ایجاد التهاب زبانی است و متاسفانه در برخی موارد، به دلیل مشکلات خودمان توانسته‌اند این فضاسازی را ایجاد کنند که این فضاسازی در وضعیت اقتصادی  نرخ ارز ما اثر گذاشت.

بهرام قاسمی سخنگوی وزارت امور خارجه نیز در ابتدای این مراسم روز خبرنگار را تبریک گفت و یاد و خاطره خبرنگاران شهید و درگذشته را گرامی داشت.

این خبر در حال تکمیل است...