۰ نفر

هر یک دلار کالای قاچاق سه دلار فرصت شغلی را نابود می‌کند

۱۴ مرداد ۱۳۹۷، ۱۴:۳۲
کد خبر: 290598
هر یک دلار کالای قاچاق سه دلار فرصت شغلی را نابود می‌کند

معاون یک شرکت سرمایه‌گذاری با تاکید بر شناسایی و برطرف کردن نقاط ضعف در مقابل واردات کالای قاچاق، گفت: توجه به کیفیت و تکنولوژی، حمایت از تولید داخل، نقدینگی ارزان و افزایش راندمان تولید باید در امر مبارزه با قاچاق کالا مورد توجه قرار گیرد.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از فارس، محمد احمدی بافنده ضمن تشریح آسیب‌هایی که از موضوع قاچاق طی دهه‌های اخیر دامن‌گیر تولید داخلی شده، درباره ویژگی کالاهایی که در مقابل قاچاق آسیب پذیر هستند، اظهار داشت: سه دسته از کالاها برای افرادی که اقدام به قاچاق می‌کنند، دارای صرفه و توجیه است. گروه اول کالاهایی هستند که قیمت تمام شده آنها در کشور نسبت به قیمت واردات قاچاق گران‌تر باشد. گروه دوم کالاهایی را شامل می‌شود که از کیفیت بسیار پایینی برخوردار باشد و گروه سوم کالاهایی که در کشور موجود نباشد یا واردات آن ممنوع بوده و یا محدودیتی برای آن وجود داشته باشد.

وی با بیان اینکه موازنه قاچاق و تولید ملی به ارزش اقتصادی برمی‌گردد، گفت: در زمان آسیب شناسی موضوع قاچاق باید بررسی کرد، مزیت اقتصادی ما در مقابل یک کالای قاچاق چرا نزول پیدا کرده که قاچاقچی از این فرصت استفاده کرده و آن کالا را به کشور به صورت قاچاق وارد می‌کند.

وی با تاکید بر ضرورت شناسایی و برطرف کردن نقاط ضعف در مقابل قاچاقچی و واردات کالای قاچاق، گفت: زمانی کشور ما صادرکننده کفش بود، اما امروز با ورود کفش خارجی و چینی بازار کفش ما را دچار بحران کرده است. چرا ایران با وجود تولید چرم نباید بتواند کالاهایی را مشابه با کیفیت و قیمت کفش‌های وارداتی تولید کند که قابل رقابت با تولیدات خارجی باشد.

توجه به کیفیت و تکنولوژی

احمدی بافنده با اشاره به این واقعیت که باید در کشور به کیفیت و تکنولوژی و ساختار تولید کالاها توجه بیشتری شود، خاطرنشان کرد: امروزه به دلیل افزایش گرما و بالا رفتن مصرف انرژی در کشور از مردم درخواست می‌شود، لباس‌های خنک بپوشند و کمتر از کولر گازی استفاده کنند. آیا ما در پارچه یا کفشی که تولید می‌کنیم تمامی این ملاحظات که در ارتباط با سلامتی مصرف کننده است را مدنظر قرار می‌دهیم. بدون شک هر کالایی که در ایران با کیفیت مطلوب و قیمت رقابتی تولید شود، با استقبال افراد مواجه خواهد شد.

این کارشناس اقتصادی به فارغ التحصیلی سالانه 140 هزار مهندس درحوزه‌های صنعت، کشاورزی و خدمات در کشور اشاره کرد و به نبود کالاهای باکیفیت داخلی انتقاد کرد و گفت: قرار بود با ادغام وزارتخانه های صنعت و تجارت و بازرگانی موانع تولید برطرف شده و کیفیت به تولیدات برگردد و علاوه بر آن منابع ارزان قیمت برای تولیدکنندگان تامین شود. وقتی یک وزیر همه اختیارات را به لحاظ قانونی در اختیار دارد، چرا نباید تولیدکننده داخلی قادر باشد با کالاهای قاچاق رقابت کند.

حمایت از تولید داخلی

احمدی بافنده در ادامه ضرورت تقویت وطن پرستی برای حمایت از تولیدات داخلی را یادآور شد و گفت: جالب است بدانید بعد از تعرفه ای که ترامپ برای کالای کانادایی گذاشت 85 درصد کانادایی‌ها دیگر هیچ کالای آمریکایی خریداری نکردند. ملت ایران نیز باید از چنین رفتارهای وطن پرستانه در دفاع از کالاهای داخلی الگوبرداری کند.

وی با بیان اینکه قیمت پول در ایران برای تولید بالاست، خاطرنشان کرد: صنعتگر در حوزه محصولات تولیدی باید بتواند با قیمت ارزان مواد اولیه را تهیه کند که موضوعی ضروری است، اما متاسفانه بانکهای داخلی علی‌رغم پیگیری‌های صورت گرفته به دلایل مختلف قادر نیستند جریان نقدینگی ارزان قیمت محصولات داخلی را حمایت کنند. افرادی که از چین و کشورهای دیگر اقدام به صادرات کالا می‌کنند و پروژه ها را تامین مالی می‌کنند مورد حمایت بانک قرار می‌گیرند.

او با اشاره به ظرفیت ایجاد شده در بحث تامین مالی تولیدکنندگان در ایران گفت: متاسفانه در حال حاضر دو بازار بورس و بانک حامی تولید نیستند، تنها دلیل آن هم این است که مدیریت بر جریان نقدینگی در کشور توسط افرادی انجام می شود که هیچ توجهی به حوزه صنعت و تولید ندارند و اگر هم توجه دارند نمی‌توانند کاری از پیش ببرند.

وی افزود:  عامل این ضعف نیز نداشتن برنامه برای حمایت از تولید در وزارت اقتصاد است. برنامه یعنی تامین مالی ارزان قیمت که جزو الزامات است.

نقدینگی ارزان قیمت

احمدی بافنده معتقد است، در صنعت و حوزه خدمات کشور نقدینگی که صرف تولید و اشتغال می‌شود، باید ارزان قیمت دست تولیدکننده برسد، اظهار داشت: باید تعادلی بین سود سپرده و نرخ بهره تسهیلات وجود داشته باشد. وقتی سود سپرده بیش از 20 درصد است، چه کالایی امروز از سود بالا برخوردار است که تولیدکننده بتواند تسهیلات دریافتی را با سودهای 30 تا 35 درصد برگرداند.

وی با تاکید بر اینکه علی رغم اینکه در سطوح جهانی در حال تحصیل و زندگی هستیم، اما نمی‌توانیم صنعت‌مان را رقابتی کنیم و کالای قاچاق ارزان تر از کالای داخلی به دست مصرف کنندگان می‌رسد، گفت: دلیل این امر این بوده که نظام بانکی نمی‌تواند پول ارزان قیمت برای صنعت تامین کند و صنعتگر مجبور است با سودهای هنگفت تسهیلات دریافتی از بانک را بازگرداند.

افزایش راندمان تولید 

به گفته احمدی بافنده، یکی از راهکارهای مبارزه با قاچاق افزایش راندمان تولید، حجم تولید و صادرات کالاست. تقریبا اکثر سرمایه گذاری های صورت گرفته در داخل کشور بیش از نیاز انجام شده است؛ از کالای ماکارونی به عنوان مواد غذایی گرفته تا صنعت سیمان و فولاد.

وی افزود: منتها تمامی کارخانجات ما دارای یک بخش سرمایه گذاری هستند که پول آن را قسطی به بانک پرداخت می کنند. یک تولید دارند با 20 تا 30 درصد ظرفیت کار می‌کند. یک نقدینگی دارند که بسیار گران قیمت است. از تولید صورت گرفته هم گاها به نقطه سر به سر نمی‌رسد که بتوانند سرپا به تولید ادامه دهند. همیشه زیر نقطه سر به سر هستند و زیانده می‌شوند و به همین دلیل است که یکی یکی تعطیل می‌شوند.

بافنده معتقد است: باید بخشی از توان صنعت داخل کشور در حوزه های مختلف با تسهیلات و کمک به نقطه سر به سر و بعد به سودآوری برسد. ممکن است بازار داخل کافی نباشد در آن شرایط باید وارد بازار صادرات شوند که در آن صورت نیاز به رعایت استانداردهای جهانی وجود دارد که بدون شک کیفیت این تولیدات بالاتر از کالاهای قاچاق خواهد بود. بنابراین در توسعه صادرات یکی دیگر از ابزارهایی است که می‌توان مانع واردات کالاهای قاچاق شد.

احمدی بافنده تصریح کرد: افزایش راندمان نیروی کار هم می تواند مانع از واردات کالاهای قاچاق شود. تولیدکنندگان باید با عرق و وطن پرستی نسبت به تولید محصولات اقدام کنند چراکه معتقدم تولید ملی نیز همانند جهاد کردن است.

عملکرد ستاد مبارزه با قاچاق

به اعتقاد وی، در حوزه مبارزه با قاچاق ستاد مبارزه با قاچاق در تلاش است، اما لازم است در این مسیر حمایت هایی هم از سوی مردم صورت بگیرد، به این صورت که مردم به سمت کالای قاچاق نروند و تولیدکنندگان بتوانند با تولیدات با کیفیت بالا و قیمت های رقابتی جلوی واردات کالاهای قاچاق را بگیرند و از طرف دیگر بانک‌ها حمایت‌های کافی در سرمایه‌گذاری و تامین مالی پروژه ها را داشته باشند و همچنین توسعه صادرات در کارخانجات مورد توجه قرار بگیرد.

احمدی بافنده گفت: 21 جزیره در خلیج فارس وجود دارد که این جزیره ها می تواند اقتصاد کشور را متحول کند، اما امروز در اختیار قاچاقچی ها قرار دارد، زیرا سرمایه گذاری و از طرف دیگر ظرفیت اقتصادی در این مناطق ایجاد نشده است. اثر مستقیم و غیرمستقیم قاچاق بر تولید وی اثر مستقیم قاچاق بر تولید را تعطیلی تولید داخل دانست و گفت: طبیعی است جنس قاچاق فضای تولید داخل را اشباع می‌کند و فضای اشباع شده مانع از تقاضا برای محصول داخل کشور می‌شود. مطمئنا آثار این اتفاق بسیار وحشتناک خواهد بود. هر دلاری که در کشور ما قاچاق می شود حداقل به اندازه 3 دلار فرصت اشتغال در کشور را نابود می‌کند.

وی همچنین اثر غیرمستقیم قاچاق بر تولید را تشریح کرد و گفت: در این شرایط انگیزه تولید از بین می‌رود و سرمایه‌گذاری  جدید انجام نخواهد شد و تکنولوژی داخلی با آنچه در خارج وجود دارد به روز نمی شود.

احمدی بافنده با اظهار تاسف نسبت به توقف تولیدات محصولاتی در کشور و واردات قاچاق آن، افزود: متاسفانه هیچ وقت راجع به نیاز داخل کشور و بهبود کیفیت تولید بحث نمی کنیم. سه کارخانه تولید آدامس در کشور داشتیم که تقریبا همه آنها تعطیل است و آدامس های موجود در بازار تماما قاچاق است که ارزش آن به صدها میلیون دلار میرسد.

احمدی بافنده تصریح کرد: در حوزه دام هم مکمل و هم ویتامین از خارج از کشور تامین می‌شود، به دلیل اینکه در داخل کشور نهادینه نشده است. این در حالی است که ایران بعد از مصر جزو قدرتهای کشاورزی منطقه غرب آسیا محسوب می‌شود و در حال حاضر دو میلیون و 100 هزار تن گوشت مرغ تولید می شود. همه دام ما نیاز به ویتامین، دارو و مکمل غذایی دارد. وقتی تولید در داخل انجام نشود چاره ای جز قاچاق محصول نمی‌ماند.

وی  با تاکید بر اینکه زیرساخت بعضی محصولات در کشور وجود دارد که برای تامین آن باید به سراغ تولید رفت؛ خاطرنشان کرد: تولید بایستی به روز همگام با دانش فنی دنیا، قابل رقابت از لحاظ کیفیت و از نظر حجم تولید جوابگوی نیاز داخل باشد.