۰ نفر

میانگین صادرات ایران به مقصد کشورهای اروپایی؛

وزن کالاهای صادراتی ایران به اروپا ۹۱درصد بیشتر شد

۱۴ مرداد ۱۳۹۷، ۱۳:۰۳
کد خبر: 290565
وزن کالاهای صادراتی ایران به اروپا ۹۱درصد بیشتر شد

میانگین صادرات ایران به مقصد کشورهای اروپایی در چهار ماهه نخست امسال نسبت به پارسال از لحاظ وزنی بیش از ۹۱ درصد و از لحاظ ارزشی بیش از ۱۱ درصد رشد داشت.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از ایرنا،  براساس تازه ترین آمار گمرک در چهار ماه نخست امسال بیش از ۳۷ هزار و ۴۰۱ تن کالای غیرنفتی به ارزش ۱۵ میلیارد و ۴۵۰ میلیون دلار صادر شده که در مقایسه با مدت مشابه پارسال کاهشی ۰.۷۶ درصدی در وزن و افزایش ۱۴.۶۹ درصدی در ارزش داشت.

به گزارش ایرنا، متوسط قیمت هر تن کالای صادراتی ۴۱۳ دلار بود که نسبت به پارسال ۱۵.۶۹ درصد افزایش ثبت کرده است.

لیتوانی، جمهوری چک، دانمارک، سوئد، فرانسه، انگلستان، ایتالیا، پرتغال، اسپانیا، آلمان و سوئد ۱۱ کشور عضو اتحادیه اروپا هستند که در لیست یکصد کشور مقصد کالاهای صادراتی ایران قرار دارند.

محاسبه میانگین صادرات ایران به این کشورها نشان می دهد که این شاخص از لحاظ وزنی ۹۱.۴۰۴ درصد و از لحاظ ارزشی ۱۱.۷۸۷ درصد نسبت به مدت مشابه پارسال رشد داشت.

ایتالیا با واردات بیش از ۳۲۴ تن کالا از ایران به ارزش ۱۶۲ میلیون و ۱۴ هزار دلار بیشترین واردات را به لحاظ وزنی در این دوره داشت و نسبت به چهار ماه پارسال ۵۹.۲۱ درصد از لحاظ وزنی و ۵۲.۳۷ درصد از لحاظ ارزشی تجارت خود را با ایران بهبود بخشیده است.

آلمان به عنوان یکی از کشورهای صنعتی قاره سبز نیز بیشترین واردات را از ایران داشت؛ در چهارماهه نخست امسال بالغ بر ۵۳ تن کالا به ارزش ۹۴ میلیون و ۱۸۶ هزار دلار به این کشور صادر شده که نسبت به پارسال از لحاظ وزنی ۲۷۵.۳۲ درصد و از لحاظ ارزش ۰.۶۳ درصد رشد دارد.

بررسی جدول گمرک نشان می دهد که انگلستان با واردات بیش از ۱۸ تن کالا به ارزش ۱۵ میلیون و ۳۱۲ هزار دلار در دوره زمانی مورد نظر بیشترین تغییرات وزنی واردات را نسبت به مدت مشابه پارسال داشت؛ صادرات کالا به انگلستان در چهار ماهه امسال نسبت به پارسال از لحاظ وزنی ۴۲۳.۶۸ درصد و از نظر ارزش ۱۷۴.۳۲ درصد بهبود یافت.

در مقابل صادرات به اسپانیا در دوره زمانی مورد نظر نسبت به پارسال از لحاظ وزنی ۵۸.۹۱ درصد و از نظر ارزشی ۲.۶۱ درصد کاهش داشت. اسپانیا ۱۷.۳۷۸ تن کالا به ارزش ۴۱ میلیون و ۵۵۹ هزار دلار از ایران وارد کرده است.