۰ نفر

فشار مالیات و بیمه بر واحدهای صنفی کمتر می‌شود

شریعتمداری: در زنجیره تولید و توزیع به هم رحم نمی‌کنیم/ تقاضای گسترده در بازار ارز عادی نبود

۱۳ مرداد ۱۳۹۷، ۲۱:۳۲
کد خبر: 290412
شریعتمداری: در زنجیره تولید و توزیع به هم رحم نمی‌کنیم/ تقاضای گسترده در بازار ارز عادی نبود

وزیر صنعت، معدن و تجارت با بیان اینکه "در زنجیره تولید و توزیع به هم رحم نمی‌کنیم"، گفت: باید به هم رحم کنیم و نظارت خودمان بر خودمان را تقویت کنیم.

 محمد شریعتمداری عصر شنبه - ۱۳ مرداد - در جلسه ستاد تنظیم بازار استان کرمان با اشاره به افتتاح دو واحد معدنی در شهرستان زرند، اظهار کرد: این فعالیت‌ها امید است که پیش‌بینی می‌شود هرکدام از واحدها بیش از ۲۴۰ اشتغال مستقیم داشته و به طور غیرمستقیم ۵۰۰ تا یک هزار اشتغال ایجاد کند. به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایسنا،وی افزود: امروز همچنین روند کار ایجاد سه واحد صنعتی کنسانتره، گندله و آهن اسفنجی در سیریز در مرز استان‌های کرمان و یزد آغاز شد.

شریعتمداری در ادامه با اشاره به وضعیت اقتصاد کشور بیان کرد: به وسیله اخلالگری کشوری در حوزه همکاری‌های بین‌المللی که تلاش کرده عدم قطعیتی در حوزه سیاست خارجی ایران ایجاد کند، تلاش دشمنانه نظام سلطه علیه ایران ادامه دارد. سؤال این است که آیا ما نیز باید در این مسیر گام برداریم یا توانایی این را داریم کاری کنیم تأثیر این اقدامات در اقتصاد در همان حد و اندازه‌ای که باید، باشد؟

وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: هر کس در این اتفاق سهیم است که به اندازه نیاز خرید کرده یا مال خود را به سرمایه دیگر تبدیل نکند تا این بهمن قوی‌تر نشود. وظیفه همه ماست که در این زمینه و در همه موضوعات با هموطنان گفت و گو کنیم.

شریعتمداری درباره افزایش نرخ ارز اظهار کرد: در شرایطی که این افزایش نرخ رخ داد، نه عرضه ارز توسط دولت کاهش یافته، نه تقاضای فوق‌العاده‌ای ایجاد شده و عوامل اقتصادی نبود بلکه ناشی از فشار بیرونی در عرصه بین‌المللی بود که بر اقتصاد ما تحمیل شد.

وی تصریح کرد: تقاضای گسترده‌ای به سمت بازار ارز سرازیر شد که عادی نبود و نباید خود را با این روند همراه کنیم و در تولید و توزیع باید کار طبق نظامات پیش برود.

وزیر صنعت، معدن و تجارت با بیان اینکه "دولت متناسب با شرایط روز تصمیماتی را در حوزه اقتصادی می‌گیرد"، گفت: به تدریج ظرف مدت کوتاهی به شرایط ثابت و متناسب با حل مشکلات تولیدی کشور برمی‌گردیم.

وی افزود: کالاهای اساسی و مورد نیاز مردم و واحدهای صنفی باید مورد کنترل دولت باشد و کالاهای دیگر باید به تدریج به بازار ثانویه سپرده شوند.

شریعتمداری تصریح کرد: صادرکننده باید ارز حاصل از صادرات را تحت عنوان تعهد ارزی برگرداند و در این زمینه شوخی نداریم.

وی با اشاره به تخلفات در بازار بیان کرد: با تخلفات برخورد قانونی می شود و نباید اجازه سوءاستفاده واحدهای میانی را بدهیم و رییس جمهور دستور تامین منابع موردنیاز برای نظارت بر صنف را به اتاق های اصناف صادر کردند تا بازرسان صنفی بتوانند به وسیله کنترل های دقیق مشکلات را حل و فصل کنند.

وزیر صنعت، معدن و تجارت درباره گسترش بی محابای فروشگاه های زنجیره ای اظهار کرد: جلوی تاسیس آنها بدون نظر اتاق های اصناف استانی گرفته شد و استان باید در این زمینه پیگیری کند.

وی درباره اداره بنگاه های تولیدی در شرایط تحریم افزود: شورایی متشکل از سه اتاق و معاونان وزارتخانه طرح جامعی در این زمینه به شورای عالی هماهنگی اقتصادی ارائه کرده تا مورد رسیدگی و تصویب شود و تا زمان تصویب، توصیه اکید ما به مالیات، بیمه و ... این است فشار بر روی بنگاه های تولیدی را کاهش بدهند.

شریعتمداری با بیان اینکه در زنجیره تولید و توزیع به هم رحم نمی کنیم، گفت: باید به هم رحم کنیم و نظارت خودمان بر خودمان را تقویت کنیم.

وزیر صنعت، معدن و تجارت اظهار کرد: تلاش این است دولت خیلی وارد نشده و بازار را خیلی تعزیراتی نکنیم.

وی با بیان اینکه باید با واحدهای صنفی و تولیدی متخلف برخورد کرد، افزود: نظامات دولتی برای برخورد با مجموعه تولیدکنندگان فعال است اما توصیه به انجمن و تشکل ها نظارت خود بر خودشان است.

شریعتمداری تصریح کرد: استانداری می تواند در خارج از وقت اداری از نیروی اداری برای نظارت بر بازار استفاده کند تا آرامش را به بازار بر گردانند.

وی درباره مشکل مطبوعات در زمینه کاغذ و چاپ بیان کرد: کمیسیونی تشکیل شده و مسیر را وزیر ارشاد هدایت می کند و وزارت صنعت در حوزه واردات کاغذ و نیازمندی ها همکاری خواهد کرد.