۰ نفر

معاون علمی و فناوری رئیس جمهوری:

ساختار اقتصاد کشور و بازیگران آن متحول می‌شود

۱۱ مرداد ۱۳۹۷، ۱۶:۱۳
کد خبر: 289932
ساختار اقتصاد کشور و بازیگران آن متحول می‌شود

معاون علمی و فناوری رئیس جمهوری با اشاره به تحولات در عرصه اقتصاد جهان گفت: ساختار اقتصادی و بازیگران اصلی آن به زودی و در جهت اهمیت به دانش و نیروی انسانی متحول می شود.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایرنا، سورنا ستاری روز پنجشنبه در نشست نخبگان متخصص بازگشته به کشور اظهار داشت: زیست بوم اقتصادی دنیا عوض شده است و این حوزه در ایران نیز تغییر خواهد کرد؛ دیگر خودروسازی، صنایع فولاد، سیمان سازی و نظایر آن مزیت و رشد اقتصادی به شمار نمی آیند و صنایعی ظهور می کنند که بر مبنای ارزش دانش و نیروی انسانی هستند و در اتاقی کوچک میلیاردها تومان درآمد خواهند داشت.

وی در این نشست در پژوهشکده علوم و فناوری انرژی دانشگاه صنعتی شریف ادامه داد: بزرگ ترین مساله ما تفکرات نفتی است و اینکه دولت باید همه نیازها را تامین کند؛ از دولتی که پول مردم را از اقتصاد نفتی هزینه می کند، رشد اقتصادی حاصل نمی شود. 
رئیس بنیاد ملی نخبگان افزود: همه ما باید این روند را تغییر دهیم که البته هزینه هایی نیز خواهد داشت.
وی با اشاره به اقدامات معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در سال های اخیر افزود: حجم اقتصادی دانش بنیان افزوده شده و فروش شرکت های دانش بنیان به ۶۰ هزار میلیارد تومان رسیده، همچنین شاخص نوآوری جهانی ما از ۱۲۰ به ۶۴ بهبود یافته است.
ستاری با تاکید بر اهمیت استارتاپ ها نیز یادآوری کرد: این جوانان به زودی تمام سیستم های سنتی اقتصادی را نابود می‌کنند و خود به بازیگران اصلی آن تبدیل می شوند.
وی با اشاره به نقش دولت ها گفت: دولت باید در مسائل کلان حوزه های بهداشت، دفاع و آموزش نقش داشته باشد و نباید همه مسائل اقتصادی برعهده دولت قرار گیرد.
معاون علمی و فناوری رئیس جمهوری با اشاره به اهمیت نیروی انسانی نیز گفت: در بسیاری معیارهای نیروی انسانی رتبه اول و دوم را در جهان داریم، ولی از نظر محیط های نهادی، سیاسی و اقتصادی مسائلی داریم که باید حل شود.
وی با اشاره به موفقیت های بعضی استارتاپ ها تاکید کرد: در زمینه فناوری های مالی سال گذشته ۱۳۰ هزار میلیارد تومان تراکنش داشتیم و می بینیم شرکت های مختلف با ارائه فناوری های جدید هر روز موفقیتی کسب می کنند. در زیست فناوری نیز بیشترین صادرات را در میان کشورهای منطقه داریم و تنها ۳ درصد مواد اولیه از خارج وارد می شود. همچنین شرکت های زیادی در حوزه های نانو و بایو کار می کنند، ۱۰۰ شرکت در زمینه سلول های بنیادی فعال هستند و بیش از ۷۰ شرکت دانش بنیان شده اند.
عضو هیات علمی دانشگاه صنعتی شریف تصریح کرد: بسیاری از مالکان استارتاپ های موفق امروزه از ایرانیان تحصیل کرده و ماهر خارج از کشور هستند که با طرح های عالی طی چند سال گذشته به وطن برگشته اند.