۰ نفر

در نشست «بررسی فرصت های تجاری ایران و آفریقا» مطرح شد؛

تهاتر؛ راهی برای توسعه روابط تجاری با قاره آفریقا

۸ مرداد ۱۳۹۷، ۱۸:۳۶
کد خبر: 289118
تهاتر؛ راهی برای توسعه روابط تجاری با قاره آفریقا

رییس شورای همکاری های اقتصادی ایران و آفریقا «نقل و انتقال پول» را یکی از چالش های پیش روی روابط تجاری ایران و آفریقا ذکر کرد و گفت: از طریق تهاتر می توان مسایل مالی تجارت بین ایران و کشورهای آفریقایی را برطرف کرد.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایرنا، قاره آفریقا که دومین قاره بزرگ زمین به شمار می رود، همواره در برخی رسانه های غربی به عنوان قاره ای فقیر معرفی می شود اما در واقع این قاره، معدنی گرانبهاست که می توان با بکارگیری راهبردهای اقتصادی صحیح، دستاوردهایی برد-برد را در همکاری با آنها انتظار داشت.
قاره یک میلیارد نفری آفریقا، 96 درصد الماس، 85 درصد پلاتین، 65 درصد طلا، 55 درصد منگنز و 30 درصد اورانیوم جهان را در خود جای داده است.
به همین سبب، جمهوری اسلامی ایران از سال ها پیش گسترش روابط خود با کشورهای آفریقایی را در اولویت قرار داده و تاکنون هیات هایی سیاسی-اقتصادی زیادی بین 2 طرف رد و بدل شده است.
امروز (دوشنبه) نشست «بررسی فرصت های تجاری ایران و آفریقا» با حضور سفیران کشورهایی همچون کنیا، الجزایر، ساحل عاج، موریتانی و غنا در اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران برگزار شد.
در حاشیه این نشست رییس شورای همکاری های اقتصادی ایران و آفریقا گفت: اکنون حجم صادرات مستقیم و غیرمستقیم ایران به کشورهای آفریقایی حدود سه میلیارد و 700 میلیون دلار است که 700 میلیون دلار به صورت مستقیم و بقیه از طریق کشورهای جنوب خلیج فارس همچون امارات و عمان به کشورهای آفریقایی صادر می شود.
«حسن خسروجردی» اضافه کرد: یکی از مشکلاتی که امروز پیش روی مبادلات تجاری ایران و کشورهای آفریقایی قرار گرفته، انتقال وجه است؛ علاوه بر این، آفریقایی ها تاکید دارند کالاهای خود را به صورت نقدی به بازارهای خارجی عرضه کنند، در حالی که فعالان اقتصادی ایران بیشتر تمایل دارند کالاها را به صورت اقساط خریداری کنند.
خسروجردی، تهاتر را بهترین راهکار در مقابل این چالش ذکر کرد و گفت: ما می توانیم از کشورهای آفریقایی کالاهایی همچون طلا، گوشت و محصولات کشاورزی وارد کنیم.
وی تصریح کرد: برخی موانع پیش روی تجارت ایران و آفریقا نیز حاصل تاثیر برخی قانون ها و رویه های داخلی ماست؛ به عنوان نمونه، سازمان دامپزشکی کشور اجازه واردات گوشت از کشورهای آفریقایی را نمی دهد؛ در حالی که برخی از این کشورها اکنون به اروپا و آمریکا گوشت صادر می کنند.
این مسوول، حضور در بازار ایران را فرصتی طلایی توصیف کرد و خطاب به دولت و بخش خصوصی کشورهای آفریقایی گفت: در صورتی که بتوانید محصولات خود را به ایران صادر کنید و آن کالاها در بازار ایران مورد استقبال قرار گیرد، به یک بازار صادراتی دائمی دست پیدا می کنید.

سفیر کنیا: واکنش روحانی به خروج آمریکا از برجام مایه قوت قلب بود 
سفیر کنیا در تهران نیز در این نشست به موضوع خروج آمریکا از توافق هسته ای برجام پرداخت و گفت: واکنش رییس جمهوری اسلامی ایران به خروج آمریکا از برجام مایه قوت قلب بود و این شیوه برخورد با استقبال جامعه بین الملل روبرو شد.
«رقیه سوبو»* که به سبب پیشینه حضور در ایران شیخ السفرای کشورهای آفریقایی لقب گرفته است، اضافه کرد: قرن هاست ایران و کنیا با یکدیگر روابط اقتصادی دارند؛ ما جوامع مختلف مهاجران ایرانی را در کشور خود داریم که کمک کرده اند روابط تجاری با ایران ادامه داشته باشد.
وی از پیشنهاد تهاتر کشورهای آفریقایی و ایران استقبال کرد و به طور خاص در مورد کنیا گفت: حجم روابط تجاری 2 طرف کافی نیست و مبادلات تجاری ما بیشتر به صادرات فرآورده های نفتی، ماشین آلات و دارو از ایران به کنیا منحصر می شود.
این مسوول تاکید کرد «کنیا در نظر دارد سبد صادراتی خود به ایران را متنوع کند» و گفت: ایران می تواند از کنیا میوه های گرمسیری مانند موز و انبه و همچنین قهوه وارد کند.
وی ادامه داد: اکنون ایران این کالاها را از آمریکای جنوبی تامین می کند، در حالی که واردات این کالاها از کشورهای آفریقایی مقرون به صرفه تر است.
«دونالد ترامپ» که از بهمن سال 1395 به عنوان رییس جمهوری آمریکا بر سر کار آمده است، شامگاه هجدهم اردیبهشت ماه امسال خروج از این توافق بین المللی را اعلام کرد.
در پی این تصمیم، برخی شرکت ها برای ماندن در بازار ایران یا ترک کردن آن مردد مانده اند؛ هرچند کمیسیون اروپا اعلام کرده است برای مقابله با تحریم آمریکا قانون انسداد را برای حفاظت از شرکت ها اجرا می کند.