۰ نفر

عراقچی: گزینه‌های متعددی برای مواجهه با تحریم نفتی داریم

۱ مرداد ۱۳۹۷، ۱۳:۱۱
کد خبر: 287289
عراقچی: گزینه‌های متعددی برای مواجهه با تحریم نفتی داریم

معاون سیاسی وزیر امور خارجه کشورمان با بیان اینکه مذاکرات بر سر بسته پیشنهادی اروپا ادامه دارد، گفت: خواسته ما فروش نفت ایران و بازگشت پول نفت است و این مذاکرات برای این است که ما به یک سازوکار عملی برای ادامه فروش نفت خود برسیم.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایسنا، سیدعباس عراقچی معاون سیاسی وزیر امور خارجه کشورمان گفت: اگر ایران نتواند صادرات نفت داشته باشد طبیعتا اینگونه نیست که بنشیند و نگاه کند که بقیه در حال صادرات نفت هستند، اگر ما نتوانیم صادرات داشته باشیم دیگران هم نخواهند توانست، گزینه‌ها، اختیارات و انتخابات ایران زیاد است، اینطور نیست که یک راه حل و یک تنگه هرمز وجود داشته باشد.

معاون وزیر امور خارجه کشورمان در گفت‌وگو با شبکه العالم درباره بسته پیشنهادی اروپا برای حفظ برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) اظهارداشت: مجموعه تعاملاتی که ما با کشورهای اروپایی داشتیم منتهی شده به یک مجموعه از تعهداتی که آن ها به ما داده‌اند که شامل بسته پیشنهادی آنها نیز می‌شود.

عراقچی افزود: این بسته در حوزه‌های مختلف نفت و گاز، بیمه و بانکی و همه مواردی را که خواسته‌های ایران از برجام است، شامل می‌شود که ما کماکان منتظر این هستیم تا راه حل‌های عملیاتی برای اجرای این تعهدات به ما داده شود و این موضوع هنوز در حال مذاکره است.

وی درباره مهلت اروپا برای ارائه پیشنهادات عملی خود به ایران، تصریح کرد: مهلتی که وجود دارد همان تاریخ 15 مرداد است که شروع بخش اول تحریم‌های آمریکا علیه ایران خواهد بود که طبیعتا تا قبل از تاریخ مذکور باید به مکانیزم‌های عملی رسیده باشیم تا خواسته‌های ایران تامین شود.

معاون وزیر امور خارجه ایران افزود: در 15 مرداد همه تحریم‌ها برنمی‌گردد و مهلت بعدی در آبان ماه است که ما درسه ماه باقی مانده فرصت کار روی راه حل‌های عملیاتی برای تحریم‌های بعدی را داریم.

عراقچی خاطر نشان کرد: آنچه که اکنون وجود دارد تعهدات سیاسی در حوزه‌های مختلفی است که از طرف کشورهای 1+4 مطرح شده و در بیانیه نشست وزرای خارجی 1+4 نیز به صورت آشکار سرفصل‌های این تعهدات آمده  است، از همین رو کماکان ما در حال مذاکره و کار روی راه حل‌های عملیاتی و سازوکارهای اجرایی این تعهدات هستیم. به همین دلیل مذاکرات کماکان ادامه دارد.

وی همچنین در پاسخ به سوالی درباره رویکرد سعودی‌ها در قبال ایران گفت: عربستان سعودی باید در نوع رویکردش به منطقه و نوع ارزیابی‌اش از سیاست‌های ایران تجدید نظر کند.

عراقچی با بیان اینکه منطقه ما از اشتباهات محاسباتی مکرر عربستان در منطقه رنج می‌برد، گفت: همه مصائبی که در یمن، بحرین، لبنان، قطر، شورای همکاری خلیج فارس، سوریه، عراق و کردستان عراق رخ داده است به دلیل اشتباهات مکرر سعودی‌هاست.

وی درباره معاونت اقتصادی وزارت امور خارجه و وظایفش اظهار داشت: معاونت اقتصادی وزارت خارجه یک نهاد تازه کار در این وزارت‌خانه است و قرار نیست کار اقتصادی در خارج از کشور کند. تمام نهادها و وزارتخانه‌ها و دستگاه‌های مسئول هستند که باید کار خود را انجام دهند، وزارت امور خارجه  به عنوان هماهنگ کننده و سیاست‌گذار در خصوص سیاست‌های کلان اقتصادی در خارج از کشور است و معاونت اقتصادی ما مشغول این طراحی‌ها و هماهنگی‌هاست و جلسات مکرری بین وزارت خارجه و دستگاه‌های اقتصادی برگزار شده، به‌ویژه در مورد تحریم‌ها و بازگشت تحریم‌هایی که برجام لغو کرده بود جلسات در حال برگزاری است.

معاون سیاسی وزیر امور خارجه در رابطه با تحریم نفتی ایران از سوی آمریکا گفت: اگر ایران نتواند صادرات نفت داشته باشد طبیعتا اینگونه نیست که بنشیند و نگاه کند که بقیه در حال صادرات نفت هستند، اگر ما نتوانیم صادرات داشته باشیم دیگران هم نخواهند توانست، گزینه‌ها، اختیارات و انتخابات ایران  زیاد است، اینطور نیست که یک راه حل و یک تنگه هرمز وجود داشته باشد.

عراقچی با بیان اینکه گزینه‌های متعددی برای مواجهه با اقدام آمریکا علیه ایران وجود دارد، تصریح کرد: من امیدوارم  به نقطه‌ای نرسیم که این بخواهد عملی شود. فکر می‌کنم که جامعه جهانی، متحدین آمریکا به خصوص اروپایی‌ها، چین، روسیه و هند هم خواهان رسیدن به این نقطه نیستند و به همین دلیل با ما مذاکره می‌کنند تا خواسته‌های ایران تامین شود.

وی تاکید کرد: اولین خواسته ما فروش نفت ایران و بازگشت پول نفت  است و مذاکرات با اروپایی‌ها برای این است که  ما به یک سازوکار عملی برای ادامه فروش نفت خود برسیم. جامعه جهانی خواهان رسیدن به  آن نقطه نیست  و ما هم خواهان این مسئله نیستیم  ولی اینطور نیست که اگر این شرایط به ایران تحمیل شود ایران دست و پا  بسته باشد و به تعبیر رییس جمهور بنشیند و فقط نگاه کند، حتما اینگونه نخواهد بود.