۰ نفر

دبیر کل خانه صنعت مطرح کرد:

فساد اداری و بانکی تهدید کننده اقتصاد ایران

۳۱ تیر ۱۳۹۷، ۱۷:۲۷
کد خبر: 287080
فساد اداری و بانکی تهدید کننده اقتصاد ایران

دبیر کل خانه صنعت، معدن و تجارت گفت: معتقدم تهدید بزرگ برای اقتصاد ایران، فساد،‌ ناکارآمدی و بزرگ شدن اندازه دولت و ربا و بهره نامتعارف بانکی است.‌

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایسنا، سیدمحمدرضا مرتضوی ‌با بیان این‌که وضعیت ایران در فساد اداری نامطلوب است،‌ خاطرنشان کرد: ایران در موضوع فساد اداری جزء 30 کشور بد جهان است.

این مقام مسئول با اشاره به وضعیت بد ایران در موضوع دسترسی آسان به سرمایه،‌ گفت:‌ شرایط کنونی کشور نشان می‌دهد که ایران کشوری برخوردار از نظر فاکتورهای سعادت اقتصادی است و تنها به دلیل مدل مدیریتی ناکارآمد در حوزه اقتصادی آن طور که باید و شاید تاکنون پیشرفت نکرده است.

دبیرکل خانه صنعت،‌ معدن و تجارت ایران،‌ تجدید نظر در رفتارهای مدیریتی را یکی از ضرورت‌های اجرایی در راستای توسعه اقتصادی دانست و بیان کرد: به طور مثال مالیات در تمام جهان توسعه محور است ولی در ایران برای پرداخت هزینه‌های دولت استفاده می‌شود.

مرتضوی، بزرگ شدن بی‌رویه دولت را یکی از آسیب‌های جدی حوزه اقتصادی کشور عنوان کرد و افزود: عدم پرداخت مالیات توسط بسیاری از تعاونی‌ها،‌ صنوف و کانون‌های بازنشستگی، ‌فشار را بر روی صنعتگران که محور توسعه هر کشور هستند زیاد کرده است.

وی با بیان این‌که بیش از 60 درصد تولید ناخالص داخلی از بخش خدمات تامین می شود، ادامه داد:‌ سهم این 60 درصد در مالیات صفر یا نزدیک به صفر است. با وجود سهم 13 درصدی صنعتگران و بخش خصوصی در نظام اقتصادی ایران،‌ متأسفانه در حال حاضر تمام بار و فشار مالیاتی به عهده صنعتگران و بخش خصوصی است.

دبیرکل خانه صنعت،‌ معدن و تجارت با بیان این‌که چرا اقتصاد ایران با وجود ظرفیت‌های معدنی،‌ اقلیم منحصر بفرد و برخورداری از دریا هنوز آن طور که باید و شاید توسعه نیافته است، اظهار کرد:‌ عقیده ما در بخش خصوصی این است که دخالت‌های دولت در بحث متولی‌گری، ‌هیچ کجا موجب رستگاری نشده است.

وی انباشت پول‌های مختلف را از دیگر مشکلات اقتصادی ایران دانست و بیان کرد:‌ زمانی که سیستم مدیریتی ناکارآمد باشد به ناچار به سمت ایجاد ایست و بازرسی‌های مختلف روی آورده که به هیچ عنوان برای توسعه و پیشرفت موثر نخواهند بود.

مرتضوی خاطرنشان کرد: وجود فسادهای متعدد بانکی و اداری از جمله نشانه‌های ناکارآمدی ایست و بازرسی‌های مختلف در بحث نهادهای بازرسی و نظارتی است.

مرتضوی با اشاره به فرمایش امام خمینی(ره) که دولت برای توسعه و پیشرفت باید کار مردم را به خود مردم واگذار کند، گفت: این سفارش معمارکبیر انقلاب رمز توسعه و پیشرفت کشور است که باید ملاک عمل مسئولان و دست‌اندرکاران قرار گیرد.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به ظرفیت‌های اقتصادی استان یزد، گفت: متولی بودن بخش خصوصی در حوزه صنعت، معدن و تجارت یکی از مهمترین ویژگی‌های استان یزد در حوزه اقتصاد است.

این مقام مسئول با بیان این‌که وجدان بخش عمده‌ای از قانون نانوشته اجتماعی است که نقش مهمی در استفاده بهینه از ظرفیت‌های کشور ایفا می‌کند،‌ خاطرنشان کرد: تهدید بزرگ اقتصاد ایران به هیچ عنوان از ناحیه آمریکا نیست.

وی خاطرنشان کرد: داده‌های طبیعی نظیر معدن، انرژی کشور و اقلیم آب و هوایی، دسترسی به دریاها و موقعیت کشورها نسبت به همسایگان خود از جمله معیارهای تعیین کننده بررسی وضعیت اقتصادی کشورهای مختلف محسوب می‌شود.

وی با اشاره به وضعیت مطلوب ایران از نظر موقعیت جغرافیایی افزود: 10 درصد منابع طبیعی و معدنی جهان در ایران وجود دارد.

دبیرکل خانه صنعت، معدن و تجارت با بیان اینکه ایران در بحث برخورداری از نعمت نفت و گاز دومین کشور جهان است، ادامه داد:‌ برخورداری از بازار 80 میلیونی یکی دیگر از ظرفیت‌های اقتصادی ایران در راستای توسعه بیش از پیش است. اگر از من سئوال کنید که وضعیت اقتصاد ایران از نظر رتبه کسب و کار چگونه است و آیا ایران محل مناسبی برای رشد سرمایه‌گذاری است،‌ بپرسید،‌ پاسخ می‌دهم، رتبه ایران با توجه به این ظرفیت‌های خدادادی،‌ به هیچ عنوان در شأن این کشور نیست.