۰ نفر

ایران با اقتصاد مقاومتی آماده مقابله با تحریم‌ها می‌شود

۳۰ تیر ۱۳۹۷، ۱۷:۵۵
کد خبر: 286837
ایران با اقتصاد مقاومتی آماده مقابله با تحریم‌ها می‌شود

موسسه مطالعات سیاسی بین المللی ایتالیا(Ispi)در مقاله ای با اشاره به نزدیک شدن تاریخ نخستین مرحله از تحریم های جدید آمریکا نوشت: ایران در حال آماده شدن برای مقابله با بازگشت تحریم ها از طریق اقتصاد مقاومتی است.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایرنا، موسسه مطالعات سیاسی بین المللی ایتالیا روز شنبه افزود: در پی تصمیم واشنگتن مبنی بر خروج از برجام، روز16مردادماه نخستین مرحله از تحریم های آمریکایی علیه ایران اعمال می شوند و تهران نیز در حال آماده کردن خود برای مقابله با محدودیت جدید اقتصادی و مالی است. 
این موسسه افزود:
به نظر می رسد که راهبرد دولت ایران برای مقاومت در برابر طوفانی که از واشنگتن در راه است، بر پایه محافظت از اقتصاد در برابر اثرات تحریم ها، تا پایان ماموریت ترامپ باشد وبه عبارتی بازگشت به اقتصاد مقاومتی که توسط رهبر عالی ایران در سال 2012 و در واکنش به تحریم های غربی اجرا شده بود، می باشد. بدین ترتیب ایران در این چارچوب باید بر روی توان داخلی خود جهت مقاومت در برابر فشارهای خارجی متمرکز شود و به جای کالاهای وارداتی از تولیدات داخلی استفاده کرده و از سیستم مبادله کالا به جای پول بهره ببرد وبا مثلث تجاری از طریق کشورهای ثالث برای جبران انزوای مالی استفاده کند.
این عملا یک بازگشت به سال 2012، سال قبل از آغاز مذاکرات هسته ای است. در سال 2012 اقتصاد ایران که با تحریم های آمریکا و سازمان ملل و تحریم نفتی اتحادیه اروپابه تنگ آمده بود،حدود 2درصد از تولیدات ناخالص ملی رااز دست داد وصادرات نفت نیز به یک میلیون بشکه در روز کاهش یافته بود. در اواسط سال 2013 شاخص های اقتصادی به شدت بدتر شده بودند و ریال 70 درصد ارزش خود را از دست داد و شاخص بیکاری به 14 درصد رسید و قیمت کالاهای ضروری نیز افزایش یافته بود. 
اما امروز تفاوت های عمده ای نسبت به سال 2012 وجود دارد. قبل از هرچیز آمریکا اکنون به تنهایی ایران را تحریم می کند و اتحادیه اروپا با اکراه خود را با درخواست امریکا تطبیق داده در حالی که سعی می کند تمام کانال های اقتصادی و تجاری ممکن با ایران را باز نگه دارد علاوه بر این هیچ تحریمی از سوی سازمان ملل در حال اجرا نیست. 
با توجه به سلطه آمریکا در سیستم اقتصادی و مالی بین المللی، واشنگتن توان دیکته کردن قوانین و دلسرد کردن تجارت با ایران را دارد اما ظاهرا در تهران این آگاهی وجود دارد که سایر کشورها، بویژه اتحادیه اروپا سعی بر دور زدن مونوپل آمریکا را دارند.در حالی که به نظر نمی رسد که هند و چین و روسیه قصد تطبیق خود با درخواست امریکا را داشته باشند. 
البته این آگاهی وجود دارد که شاخص های اقتصادی در آینده بدتر می شوند، اما در مجموع باید گفت که این شرایط در داخل یک اقتصاد کلان که مستحکم تر از سال های 2011 و 2012 است، اتفاق می افتد، شاخص بیکاری به 11 درصد کاهش یافته و ایران 130 میلیارد دلار ذخیره ارزی دارد که 30 میلیارد دلار بیشتر از سال 2012 است. 
در تهران امروز یک وحدت نظر در طبقه سیاسی وجود دارد که قبلا وجود نداشت.
اگر ترامپ برانزوای اقتصادی ایران، با اهرم افزایش فشار مردمی و به قدرت رسیدن عناصر رادیکال که کشور را از نظر دیپلماتیکی منزوی کنند، شرط بندی کرده، به نظر شکست خورده است. اعتراضات مشکلی ایجاد نمی کند و در سطوح بالا شاهد یک اتحاد بیشتر با هدف معرفی یک چهره متحد هستیم و از سوی دیگر کانال های گفتگو با اتحادیه اروپا و با سایر شرکا ادامه دارد. 
چند روز پیش محمد جواد ظریف وزیر خارجه ایران از رفتار آمریکا و تحریم های غیر قانونی واشنگتن به دیوان بین المللی دادگستری شکایت کرد. 
درکوتاه مدت می توانیم شاهد بدتر شدن شاخص های اقتصادی ، ازسرگیری جزئی سیاست یارانه ها برای پایان دادن به اعتراضات، کاهش صادرات نفت به اتحادیه اروپا و تلاش برای تقویت صادرات غیر نفتی مانند پسته، زعفران و پلاستیک و پیدا کردن روش های دیگر برای صادرات کالاها از طریق بنادر پاکستان، عمان، قطر و بصره، باشیم. 
ایران از طریق این تدابیر اضطراری که در سال 2012 تبدیل به قانون شدند، امیدوار است بتواند تا زمان بازگشت یک رئیس جمهور دیگر در آمریکا که توان درک این را داشته باشد که تاکتیک اعمال حداکثر فشار اقتصادی برای به دست آوردن تغییرات سیاسی، به ندرت در تاریخ نتیجه داشته و در تهران عملا هرگز اتفاق نیفتاده است، بجلو برود.