۰ نفر

اقتصاد ایران تا ۲۰۵۰ از کره‌جنوبی و کانادا پیش می‌افتد + نمودار

۳۰ تیر ۱۳۹۷، ۱۵:۱۶
کد خبر: 286781
اقتصاد ایران تا ۲۰۵۰ از کره‌جنوبی و کانادا پیش می‌افتد + نمودار

مجمع جهانی اقتصاد در گزارشی فهرستی از قدرتمندترین اقتصادهای جهان در سال گذشته میلادی (۲۰۱۷) را منتشر کرد که در آن اقتصاد ایالات متحده با ۱۸ تریلیون دلار در صدر و ایران در رتبه ۱۸ قرار دارد.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از تسنیم، مجمع جهانی اقتصاد در گزارشی فهرستی از قدرتمندترین اقتصادهای جهان در سال گذشته میلادی (2017) را منتشر کرد که در آن اقتصاد ایالات متحده با 18 تریلیون دلار در صدر قرار دارد.

بنا بر گزارش مجمع جهانی اقتصاد، اقتصاد ایالات متحده در سال 2017 میلادی بزرگترین اقتصاد جهان نام گرفت و با 18 تریلیون دلار و در دست داشتن یک چهارم از سهم کل اقتصاد جهان (24.3 درصد) در صدر قرار گرفت.

پس از ایالات متحده، چین با 11 تریلیون دلار و سهم 14.8 درصدی از اقتصاد جهان در رتبه دوم قرار گرفت و ژاپن با 4.4 تریلیون دلار و سهم شش درصدی در اقتصاد جهان، با فاصله نسبتا زیاد در رتبه سوم بزرگترین اقتصادهای جهان ایستاد.

در این فهرست، کشورهای اروپایی حائز رتبه‌های سوم تا ششم شدند به طوریکه آلمان با اقتصادی به ارزش 3.3 تریلیون دلار، انگلیس با 2.9 تریلیون دلار و فرانسه با اقتصاد 2.4 تریلیون دلاری به ترتیب در رتبه‌های چهارم تا ششم قرار دارند.

همچنین هند با اقتصاد دو تریلیون دلاری و ایتالیا با اقتصادی به ارزش بیش از 1.8 تریلیون دلار توانسته‌اند رتبه‌های هفتم و هشتم این رده‌بندی را در اختیار بگیرند.

رتبه نهم این رده‌بندی با 1.8 تریلیون دلار در اختیار بزرگترین اقتصاد آمریکای لاتین یعنی برزیل قرار دارد و کانادا با اقتصاد 1.5 تریلیون دلاری خود در رتبه دهم فهرست قرار گرفته است.

سریع‌‌ترین رشد اقتصادی جهان

اگر چه ایالات متحده سالهاست در صدر فهرست قدرتمندترین اقتصادهای جهان قرار دارد، اما به نظر می‌رسد این یکه تازی دیری نپاید چرا که نزدیکترین کشور تعقیب کننده ایالات متحده یعنی چین، با سرعت رشد مثال زدنی به زودی و در صورت ادامه این روند، در صدر قدرتمندترین اقتصادهای جهان قرار خواهد گرفت.

اگر چه ارزش اقتصاد چین هفت تریلیون دلار از اقتصاد امریکا کمتر است اما اقتصاد چین در سال 2016 میلادی با نرخ 6.7 درصد رشد داشته است؛ نرخ رشد اقتصادی ایالات متحده طبق آمارهای اعلامی از سوی صندوق جهانی پول نیز 1.6 درصد بوده که در صورت ادامه این روند، چین به زودی یکه‌تاز اقتصاد جهان خواهد شد.

چین همچنین توانسته جایگاه هند را به عنوان سریع‌الرشدترین اقتصاد بزرگ جهان تصاحب کند، ضمن اینکه در گزارش چشم‌انداز اقتصاد جهان که از سوی صندوق بین‌المللی پول منتشر می‌شود، رشد اقتصادی چین در سال 2016 میلادی 617 درصد اعلام شده در حالیکه این رقم برای هند 6.6 درصد بوده است.

از سوی دیگر، اقتصاد برزیل در سال گذشته میلادی 3.5 درصد کوچکتر شده و جالب اینجاست که در فهرست 10 اقتصاد قدرتمند جهان، برزیل تنها کشوری است که افت اقتصادی را تجربه می‌کند.

 

13970430121122251148067410

کشورهای بلوک آسیا به وضوح دارای بیشترین سهم از اقتصاد بزرگ جهان هستند اما از نظر ارزش اقتصادی، روی هم رفته اندکی بیشتر از یک سوم تولید ناخالص کل جهان را در اختیار دارند که از این حیث می‌توان این قاره را با امریکای شمالی که 27.95 درصد از سهم کلی اقتصاد جهان را در اختیار دارد، مقایسه کرد.

پس از این دو قاره، اروپا با 21.37 درصد از GDP کل جهان، رتبه سوم را در اختیار دارد؛ به این ترتیب، سه قاره آسیا، امریکای شمالی و اروپا، روی هم رفته 83.16 درصد یعنی بیش از چهار پنجم برون‌داد کلی اقتصادی جهان را تشکیل می‌دهند.

بزرگترین اقتصادهای جهان در سال 2050 میلادی کدامند؟

نتایج یک مطالعه جدید که از سوی موسسه «پرایس واترهاوس کوپر» انجام شده نشان می‌دهد به دلیل رشد سریعتر اقتصادهای در حال توسعه نسبت به اقتصادهای پیشرفته، چین در سال 2050 میلادی در صدر فهرست قدرتمندترین اقتصادهای جهان قرار خواهد گرفت.

بنا بر اعلام این مؤسسه، هند در سال 2050 میلادی در رتبه دوم اقتصادهای قدرتمند جهان قرار می‌گیرد و ایالات متحده در رتبه سوم و احتمالا اندونزی در رتبه چهارم قرار خواهند گرفت.

مؤسسه «پرایس واترهاوس کوپر» پیش‌بینی کرده که در سال 2050 میلادی، اقتصاد انگلیس احتمالا به رتبه دهم جدول تنزل یابد و فرانسه نیز جایی در این فهرست نداشته باشد.

پیش‌بینیهای این مؤسسه نیز می‌گوید که ایتالیا حتی جزو 20 اقتصاد قدرتمند جهان در سال 2050 میلادی نخواهد بود و اقتصادهای سریع‌الرشدی نظیر مکزیک، ترکیه و ویتنام جایگاه این کشورها را در این رده‌بندی تصاحب خواهند کرد.

این گزارش همچنین پیش‌بینی کرده که به لطف افزایش بهره‌وری ناشی از فناوری اندازه اقتصاد جهان تا سال 2050 میلادی بیش از دو برابر رشد داشته باشد که این رشد فراتر از سرعت رشد جمعیت خواهد بود.

جایگاه اقتصادی ایران در سال 2050 میلادی

مؤسسه مذکور در گزارش جدید خود اعلام کرده اقتصاد ایران هم‌اکنون در رده 18 جهان قرار دارد که طبق پیش‌بینیهای این مؤسسه، رتبه اقتصادی کشورمان تا سال 2050 به رده 17 ارتقا خواهد یافت.

به این ترتیب اقتصاد ایران در سال 2050 میلادی بالاتر از کشورهای کره جنوبی، فیلیپین، ویتنام، ایتالیا، کانادا و حتی اسپانیا قرار خواهد گرفت؛ این در حالی است که مؤسسه یاد شده در گزارش پیشین خود که در ماه فوریه 2015 میلادی منتشر کرده بود، وضعیت اقتصاد ایران را بسیار نازلتر از پیش‌بینی جدید خود اعلام کرده بود.

در گزارش پیشین این مؤسسه که اکنون دستخوش اصلاحات جدی شده، پیش بینی شده بود جایگاه ایران که در سال 2014 در رده 18 اقتصادهای بزرگ جهان قرار داشته، تا سال 2030 به جایگاه 19 تنزل یابد و در نهایت در سال 2050 میلادی جایگاه بیست‌وپنجمین اقتصاد بزرگ جهان را تجربه کند.