۰ نفر

یک استاد دانشگاه مطرح کرد:

افزایش سود بانکی مشروط به اصلاحات اقتصادی باشد

۲۷ تیر ۱۳۹۷، ۱۵:۳۲
کد خبر: 286203
افزایش سود بانکی مشروط به اصلاحات اقتصادی باشد

یک استاد دانشگاه با بیان اینکه در شرایط کنونی، اقتصاد ایران نیازمند کار‌های عمیقی است که باید انجام شود، اظهار داشت: باید توجه داشت که بحث تحریم‌ها موضوع جدی است و قطعا برای کشور آسیب‌زا خواهد بود و در مورد نحوه‌ی اجراء و تاثیر این بسته باید منتظر ماند، اما به نظر من خروجی خاصی نخواهد داشت و بیشتر جنبه تبلیغاتی دارد.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایلنا، سجاد برخورداری در مورد 12 بسته اجرایی آقای نوبخت برای مقابله با تحریم‌ها گفت: به نظر من  موضوع خاصی در این بسته مطرح نشده و مباحث کلی با استفاده از نظرات گوناگون عنوان شده است. باید در نظر داشت که در شرایط کنونی اقتصاد ایران نیازمند کار‌های عمیقی است که باید انجام شود در حالی‌که این موضوعات همان کا‌رهای است که در شرایط معمولی باید انجام می‌شد.

وی ادامه داد: باید توجه داشت که بحث تحریم‌ها موضوع جدی است و قطعا برای کشور آسیب‌زا خواهد بود و در مورد نحوه‌ی اجراء و تاثیر این بسته باید منتظر ماند، اما به نظر من خروجی خاصی نخواهد داشت و بیشتر جنبه تبلیغاتی دارد.

استاد دانشگاه تهران با اشاره به بسته رونق تولید و اشتغال گسترده گفت : برای نمونه یکی از موضوعات اشاره به افزایش اشتغال و تولید گسترده دارد. با شرایطی که اقتصاد ایران در آینده مواجه خواهد شد سوال اصلی این  است که این رونق تولید و اشتغال چگونه اتفاق خواهد افتاد؟

وی تصریح کرد: بنابراین در این شرایط باید به دنبال حفظ شغل‌های موجود بود تا افزایش تولید و اشتغال گسترده و در کل باید گفت این بسته خوراک رسانه‌ای است تا یک چارچوب مشخص.

برخورداری در مورد برخی گمانه‌زنی‌ها در مورد افزایش سود بانکی گفت: تجارب فراوان جهانی نشان می‌دهد که افزایش یا کاهش نرخ سود بانکی یک ابزار مهم است.به طوری که در شرایط بحرانی بهترین راهکار افزایش سود بانکی است.

وی اضافه کرد: اما باید توجه کرد که این راهکار پیامد‌هایی را می‌تواند در پی داشته باشد و باید به دنبال حداقل کردن این هزینه‌ها بود. افزایش سود بانکی زمانی می‌تواند مفید باشد که با انتقال بحران به آینده، زیرساخت‌ها و اصلاحات مورد نیاز را انجام داد، وگرنه جز تعویق بحران نتیجه‌‌ای نخواهد داشت.

برخورداری یادآور شد: در تجربه جهانی؛ کشورهایی مانند آرژانتین، ترکیه، یونان، آلمان  این راهکار را بدون هیچ اتفاقی اجراء کردند. بنابراین افزایش نرخ سود بانکی باید مشروط به انجام اصلاحات باشد تا فرصت سیاست‌گذاری را فراهم کند.