۰ نفر

عضو کمیسیون عمران مجلس در گفت‌وگو با اقتصادآنلاین مطرح کرد:

اختصاص 25 درصد بودجه عمرانی در سال جاری/ تداوم بی‌توجهی به عمران کشور

۲۶ تیر ۱۳۹۷، ۱۲:۰۴
کد خبر: 285817
اختصاص 25 درصد بودجه عمرانی در سال جاری/ تداوم بی‌توجهی به عمران کشور

عضو کمیسیون عمران مجلس با اشاره به بی توجهی دولت ها نسبت به تخصیص کامل بودجه های عمرانی در سنوات گذشته گفت: امسال هم در بهترین حالت حدود ۲۵درصد بودجه عمرانی پیش بینی شده، اختصاص پیدا می کند که این موضوع نگران کننده است.

اقتصادآنلاین – المیرا اکرمی؛ عبدالکریم حسین زاده در گفت و گو با خبرنگار پارلمانی اقتصادآنلاین اظهار داشت: حدود پنج سال است که تخصیص بودجه های عمرانی وضعیت خوبی ندارد و از سال 92 تاکنون و در سال های مختلف، کمتر از 30 درصد بودجه های عمرانی اختصاص یافته است.

حسین زاده در ادامه افزود: از سال 1360 تا سال 1390 درصد تخصیص بودجه های عمرانی، از نوسانات زیادی برخوردار بود و در برخی سال ها 40 تا 50 درصد این بودجه و در برخی سال ها 80 تا 90 درصد این بودجه تخصیص یافت.

وی با بیان اینکه بنا به دلایل مختلف نمی توان نسبت به بهبود تخصیص بودجه عمرانی در سال جاری امیدوار بود، گفت: به نظر می رسد در سال 97 حدود 25 درصد آنچه که در بودجه برای بخش عمران در نظر گرفته شده اختصاص پیدا کند، زیرا بودجه جاری قسمت اعظم بودجه های کلان کشور را به خود اختصاص داده و در عین حال میزان بدهی های دولت به پیمانکاران عمرانی بسیار بالاست.  

حسین زاده تصریح کرد: در این میان میزان فروش نفت و قیمت آن هم موضوعی است که می تواند موجب تحقق نیافتن بودجه های عمرانی کشور شود که با توجه به آغاز دور جدید تحریم ها این مساله دور از ذهن نیست.  

نماینده مردم نقده و اشنویه در مجلس با اشاره به تاثیر رونق پروژهای عمرانی بر اشتغال زایی و رفع بخشی از مشکل بیکاری گفت: شاید اگر در سال های اخیر شاهد تداوم بی توجهی به تخصیص بودجه عمرانی نبودیم، هم چرخ اقتصادی رونق و حرکت داشت و هم بخشی از جامعه بیکاران صاحب شغل شده بودند.  

عضو کمیسیون عمران مجلس در پایان اظهار داشت: اجرا نشدن پروژه های عمرانی در زمان مقرر، مخارج عملیاتی شدن آنها را برای سال های آینده افزایش می دهد و از این جهت هزینه های زیادی را به کشور تحمیل می کند و هم موجب ایجاد رکود بیشتر در اقتصاد می شود.