۰ نفر

روابط واشنگتن و مسکو در مسیر جدید؛

ترامپ: تورم در ایران دارد به سقف می‌رسد

۲۶ تیر ۱۳۹۷، ۹:۴۹
کد خبر: 285766
ترامپ: تورم در ایران دارد به سقف می‌رسد

رئیس‌جمهور آمریکا می‌گوید همتای روسی‌اش خواهان حفظ برجام بوده، چراکه این توافق برای روسیه توافق خوبی است، اما برای آمریکا و جهان، نه.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از فارس، «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا می‌گوید توافق هسته‌ای با ایران (برجام) برای روسیه توافق خوبی بوده، به همین دلیل «ولادیمیر پوتین» رئیس‌جمهور روسیه حفظ این توافق را خواستار بوده است.

وی در مصاحبه‌ای که ساعاتی بعد از دیدارش با پوتین در هلسینکی انجام شده، به شبکه «فاکس نیوز»، گفت: «پوتین احتمالا دوست داشت که برجام پابرجا بماند، چون این توافق برای روسیه خوب بود، چون روسیه با آن‌ها تجارت می‌کرد. این [توافق] برای بسیاری از کشورها، که با ایران تجارت می‌کردند، خوب بود.»

ترامپ افزود: «اما این توافق برای کشور ما و نهایتا برای جهان، خوب نبود. اگر ببینید، که در ایران چه خبر است و دارد از هم می‌پاشد و در همه شهرهایشان شورش شده است. تورم دارد به سقف می‌رسد.»

او با بیان اینکه «صد در صد» از ناآرامی در ایران حمایت می‌کند، گفت: «آن‌ها در سرتاسر کشور تظاهرات‌های بزرگی دارند، احتمالا بزرگ‌تر از هرآنچه که پیش از این داشته‌اند. همه این‌ها از زمانی رخ داده که من آن توافق را لغو کردم.»

«به نتایج واقعا خوبی رسیدیم»

ترامپ که روز گذشته گفته بود دیدارش با پوتین روابط واشنگتن و مسکو را در مسیر تازه‌ای قرار داده، در بخش دیگری از مصاحبه با فاکس نیوز به تشریح نتایج این دیدار پرداخت.

او گفت: «ما دیداری بسیار طولانی داشتیم. دیدار خوبی بود و درباره موضوعات متعددی بحث کردیم؛ از جمله [مسائل] اتمی، از جمله صلح و جنگ، از جمله [مسائل] اقتصادی، سوریه، اوکراین. ما درباره چیزهای بسیار بسیار زیادی بحث کردیم.»

وی افزود: «در پایان این زمان طولانی - خیلی طولانی بود، فقط ما دو نفر بودیم، به علاوه مترجم‌ها - و در پایان این دیدار، به نتایج خوب بسیار زیادی رسیدیم.»

ترامپ با بیان اینکه در پایان این نشست «به نتایج خوب بسیار زیادی رسیدیم»، گفت یکی از این نتایج «نتیجه‌ای واقعا خوب برای اسرائیل» است.

رئیس‌جمهور آمریکا درباره همکاری با مسکو برای حل بحران سوریه، گفت وضعیت سوریه اکنون به مسئله‌ای انسانی بدل شده و آوارگان قصد دارند به کشور خود بازگردند، به همین جهت «تصور نمی‌کنم که در مسئله سوریه چندان از هم دور باشیم.»

«پوتین گفت با هم تبانی نکردیم»

ترامپ در بخش دیگری از مصاحبه درباره اینکه پوتین به او درباره تحقیقات قضایی در مورد احتمال تبانی با مسکو چه گفته، گفت: «اولا، او گفت به هیچ وجه هیچ تبانی‌ای صورت نگرفته است. فکر می‌کنم بسیار قاطعانه گفت که آن‌ها هیچ اطلاعاتی از ترامپ ندارند.»

وی در اظهاراتی که گویا تلویحا برقراری روابط غیراخلاقی او در مسکو را تایید می‌کند، افزود: «حرف بسیار جالبی بود. می‌دانید، سال‌ها پیش وقتی که من آنجا بودم... خیلی وقت پیش بود. او [در نشست خبری دیروز] گفت تجار بسیار زیادی آنجا بوده‌اند، البته من تاجر بسیار موفقی بودم، اما من هم یک نفر بودم بین آن همه جمعیت. چیزی که باید بدانید، این است که اگر آن‌ها داشتندش، تا الان منتشر شده بود.»

اشاره ترامپ به ویدئویی است که برخی رسانه‌های آمریکایی پارسال مدعی شدند در سال ۲۰۱۳ هنگام سفر ترامپ به مسکو ضبط شده است. در آن سال ترامپ برای شرکت در مراسم موسوم به «دختر شایسته جهان» به مسکو رفته بود و گفته می‌شود در طول اقامتش در هتل، با چند زن ارتباط جنسی برقرار کرده است. آنطور که برخی رسانه‌های آمریکایی گزارش داده‌اند، سرویس‌های اطلاعاتی روسیه به صورت مخفیانه از آنچه در اتاق ترامپ در جریان بوده، فیلم گرفته‌اند و اکنون این ویدئو به اهرم فشاری علیه رئیس‌جمهور آمریکا بدل شده است.

او پوتین را فردی «بسیار قدرتمند» توصیف کرد و گفت دیدار با رئیس‌جمهور روسیه «فوق‌العاده» بوده و طرفین توانسته‌اند درباره مسائل مختلف گفت‌وگو کنند.

معاهدات کنترل تسلیحاتی دوجانبه، مبارزه با تروریسم و افراط‌گرایی و مناقشه اتمی شبه جزیره کره از دیگر مسائلی بود که به گفته ترامپ در نشست او با پوتین مورد بحث قرار گرفته است.

«اروپا از ما سوءاستفاده می‌کند»

ترامپ در بخش دیگری از این مصاحبه بار دیگر به انتقاد از اتحادیه اروپا و پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) پرداخت و گفت اعضای این سازمان‌ها از آمریکا سوءاستفاده می‌کنند.

وی درباره نشست اخیر سران ناتو که در بروکسل برگزار شد، گفت: «من خیلی محترمانه برخورد کردم، اما گفتم بسیار غیرمنصفانه است که ممکن است تا ۹۱% هزینه بر عهده ایالات متحده باشد. می‌تواند اینطور باشد. دستکم ۷۰% است. خوب، ما داریم ۹۱% هزینه امن نگه داشتن شما را می‌پردازیم.»

رئیس‌جمهور آمریکا افزود: «فراتر از این، اتحادیه اروپا دارد با تعرفه و موانع تجاری کاملا از ما سوءاستفاده می‌کند. دارند ما را در تجارت می‌کشند، ما پارسال ۱۵۱ میلیارد دلار از دست دادیم. آن‌ها دارند به ما ضربه می‌زنند و ما در ازای تقریبا هیچ، داریم از آن‌ها دفاع می‌کنیم. من گفتم دیگر اینطور نخواهد بود، باید بیشتر پول بدهید.»

او با بیان اینکه بودجه نظامی اعضای ناتو پارسال ۴۴ میلیارد دلار افزایش یافته و امسال ۱۰۰ میلیارد دلار دیگر افزایش می‌یابد، گفت این افزایش به دلیل فشارهایی بوده که او به اعضا آورده و از این بابت بایداز او تمجید شود.

ترامپ سپس تلویحا گزارش‌های منتشر شده درباره اینکه او اعضای ناتو را به خروج آمریکا از این پیمان تهدید کرده، گفت: «دبیر کل (ناتو) گفت او ۴۴ میلیارد دلار [بودجه بیشتر] دریافت کرده، آن هم فقط به خاطر رئیس‌جمهور ترامپ. چراکه من گفتم در غیر اینصورت "ما درباره روابطمان با ناتو نگران خواهیم شد." ناتو فوق‌العاده است، اما کمکی که به اروپا می‌کند، به مراتب بیشتر از کمک آن به ماست. با این حال، ۹۱% هزینه‌های آن را می‌پردازیم.»