۰ نفر

وزیر بهداشت: "دارو" مهمتر از روغن و کنجاله است

۲۳ تیر ۱۳۹۷، ۱۷:۳۰
کد خبر: 285142
وزیر بهداشت: "دارو" مهمتر از روغن و کنجاله است

وزیر بهداشت با اشاره به دو پیش شرط مهم سلامت گفت: در کشور دعواهایی وجود دارد، ما از ابتدا هم نمی‌خواستیم در هیچ کدام از دسته‌‌ها و گروه‌های سیاسی وارد شویم؛ چون کار ما خدماتی و تخصصی است، همچنین بودن در بطن این مسائل و گروه‌ها نیز خوش عاقبتی ندارد.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایلنا، سیدحسن هاشمی (وزیر بهداشت) در اجلاس روسای دانشگاه‌های علوم پزشکی سراسر کشور نسبت به جدی بودن موضوع تحریم‌ها و شرایط پیش رو در بعد از آبان‌ماه اظهار نگرانی کرد و گفت: روز مبادا همین روزها است.او تاکید کرد که باید باور کنیم طوفانی نزدیک شده تا آمادگی آن را داشته باشیم و با کسانی که می‌توانند تدبیر کنند، صحبت کنیم.هاشمی گفت:  امروز موضوع تحریم‌ها بسیار جدی است، گاهی ممکن است بگوییم چیزی درباره این مسئله به مردم نگوییم، چون عده‌ای می‌ترسند. همچنین برخی ممکن است بگویند شاید توافق شد، اما بعد با واقعیت مواجه خواهیم شد. اما در حالتی دیگر می‌توان باور کرد که طوفانی نزدیک می‌شود. به همین دلیل باید آمادگی داشته باشیم و به کسانی که می‌توانند تدبیر کنند درباره این موضوع صحبت کنیم.وزیر بهداشت گفت: من طرفدار روش دوم هستم. اعتقاد ندارم که مدیران را در غفلت و خوش خیالی نگهداریم. عزم طرف مقابل ما جزم است. به چه زبانی باید بگوید که من می‌خواهم بیرحمانه‌ترین تحریم مالی را در طول تاریخ برای ایران اعمال کنم.هاشمی تاکید کرد که مسئولیت دارو و تجهیزات بر عهده ماست. باید دقت کنیم و بتوانیم در چالش مهمی که بخشی از قدرت بین‌المللی مدیریت کشور را وارد آن کرده، وظیفه خود را بدانیم.

او افزود: یکی از مهم‌ترین وظایف ما این است که بدانیم تیمی که با آن کار می‌کنیم آمادگی این شرایط را دارد یا خیر؟ من این نگاه را نسبت به کل حاکمیت دارم. ممکن است بعضی از ما برای شب عملیات مناسب نباشیم. اگر تیم مدیریتی آمادگی مقابله با تحریم را ندارد باید عوض شود.وزیر بهداشت در ادامه با اشاره به اینکه نباید در وزارت بهداشت دچار رو در بایستی شوند بیان داشت: حتما مومنانه تیمی را همراه داشته باشید که تا آخر پای کار باشند و بدانند روزهای سختی در پیش داریم. در عین حال باید دو مشکل عمده را حل کنیم. در این دوره یکی از مشکلات مهم ما نقدینگی است. عقل حکمی می‌کند که دانشگاه‌های علوم پزشکی مواد اولیه، دارو و تجهیزات ضروری را ذخیره داشته باشند و آمادگی داشته باشیم که مشکلی متوجه مردم نشود. برای این کار نیز به پول نیاز داریم.هاشمی افزود: بیش از ۱۰ هزار میلیارد تومان طلب داریم که بخش بیشتری از آن مربوط به شرکت‌های داروسازی وارد کننده دارو و تجهیزات پزشکی است که امروز بیش از هر زمان دیگر برای واردات نیاز به نقدینگی دارد. به همین دلیل از سازمان برنامه و بودجه، بیمه سلامت و سازمان تامین اجتماعی انتظار داریم که به ما کمک کنند.وزیر بهداشت با تاکید بر اینکه اگر بنا باشد در این شرایط ویژه مانند روزهای عادی رفتار کنیم، نهایت بی‌تدبیری است بیان داشت: این ممکن است به خیانت تشبیه شود. اگر کسی بگوید که شش ماه دیگر این مشکل را برای شما حل می‌کند، باید گفت که نوش‌داروی بعد از مرگ سهراب است.

هاشمی گفت: از سازمان برنامه و بودجه تشکر می‌کنیم که با همه مشکلات کمک کردند که دانشگاه‌های علوم پزشکی نگرانی نداشته باشند. با سازمان تامین اجتماعی نیز صحبت‌هایی در این خصوص شده که به آن امیدوار هستیم. افزون بر این موارد عملکرد این روزهای بانک مرکزی نیز بسیار مهم است. فراهم کردن ارز برای شرکت‌های دارویی و تجهیزاتی اهمیت زیادی دارد. آنها مشکل دارند و امیدوار هستم با دستورات موکد رئیس جمهور این مسائل نیز برطرف شود.وزیر بهداشت در ادامه با اشاره به اینکه بحث دارو و تجهیزات پزشکی مهمتر از گندم، روغن و کنجاله است، بیان داشت: نیاز داریم که به ما در این زمینه کمک کنند. از دانشگاه‌ها نیز خواهش می‌کنیم هر امکانی که دارند به میدان بیاورند. البته امسال مشکلات ما کمتر است. عددی که از فروش نفت به دست می‌آید، بی‌سابقه است. آنچه نگران کننده است بعد از آبان ماه است. روز مبادا همین روزها است. باید بدانیم که چقدر منابع در اختیار داریم و مصرف‌مان چقدر است. همچنین باید بدانیم چه کنیم تا درآمدمان بیشتر و هزینه‌هایمان کمتر باشد.وزیر بهداشت از روسای دانشگاه‌های علوم پزشکی درخواست کرد که از کارهای غیرضروری پرهیز کنند و حرف و عمل‌شان نیز با یکدیگر هماهنگ باشد.

او تاکید کرد که ساخت و سازهایی که غیر ضروری به نظر می‌رسند نیز متوقف شوند.هاشمی با اشاره به اینکه ما باید با جامعه پزشکی صحبت شود گفت: اگر این گروه احساس کنند در گفتار و رفتارمان صادق هستیم، به ما اعتماد می‌کنند. جامعه پزشکی می‌تواند در کنترل یا افزایش هزینه‌ها موثر باشد. این بخش از جامعه در حوادث مهم قبل و بعد از انقلاب جلوتر از مردم بودند و همکاری کردند. در این موضوع هم کمک خواهند کرد. اگر ضریب هوشی متوسط مدیران ما از متوسط جامعه تحت مدیریت‌شان پایین‌تر باشد کار آن دانشگاه یا وزارتخانه به جایی نمی‌رسد.وزیر بهداشت گفت: تصور می‌کنم ترامپ و دار و دسته‌اش نهایت فشاری که بتوانند می‌آورند؛ اما نمی‌خواهم خوش خیال باشم. این شرایط سخت‌تر از دوره‌های قبل خواهد بود. اگر در راس کشور، دولت، مجلس و قوه قضاییه با هم باشند، هزینه کمتری می‌پردازیم؛ در غیر اینصورت هزینه‌ها افزایش پیدا می‌کند. اگر تدبیر کنیم، خرابی این طوفان کمتر خواهد بود. همه مشکل ترامپ این است که چرا با رئیس جمهوری قبلی مذاکره کردید و چرا با من مذاکره نکردید. همانطور که رهبر انقلاب اسلامی پیش بینی کرده‌اند این دوره نیز می‌گذرد. بسیاری از کسانی که به دنبال آزار و اذیت بوده‌اند، امروز رفته‌اند و این شجره طیبه باقی مانده است. امروز وقت گلایه نیست وقت کار کردن است.

هاشمی در ادامه با تاکید بر اینکه گفته های مقامات آمریکایی در رابطه با اینکه به فکر مردم ایران هستند دروغ است، بیان داشت: اینکه می‌گویند دارو، غذا و تجهیزات پزشکی تحریم نیست، دروغ است. شما این موضوع را با پوست، گوشت و استخوان خود لمس می‌کنید. از نوزاد تا شهروندان عادی از این موضوع آسیب خواهند دید. وقتی روابط بانکی را قفل کردید، آسیب آن دچار مردم خواهد شد. باید در سه چهار ماه آینده شبانه روز کار کنیم. البته همان رقم ۳.۵ میلیارد دلاری که برای دارو و تجهیزات پزشکی و نقدینگی به ما قول داده‌اند نیز باید تامین شود.او تاکید کرد: بعضی قلب‌های بیماری دارند، هرچند تعدادشان کم است، اما پر سر و صدا هستند. بعضی از مدیران مدیریت‌شان با فضای مجازی صورت می‌گیرد.بخشی از آنتن صدا و سیما نیز متاثر از همین فضا است. در کشور دعواهایی وجود دارد. از اول هم بنا بود در هیچ کدام از دسته‌ها و گروه‌ها وارد نشویم؛ چون کار ما تخصصی است. بودن در بطن این مسائل، خوش عاقبت نبوده است. هیچ کدام از این گروه‌ها نیز عاری از خطا نبوده‌اند. این حوزه بیشترین توشه را برای آن دنیا فراهم می‌کند.وزیر بهداشت در ادامه با انتقاد از برخی افراد که بر خلاف منافع ملی رفتار می‌کنند، اظهار کرد: این افراد ظاهرا انسان‌های بزرگی هستند، اما از الان به اسم دین، ایران و منافع ملی به فکر منافع خود هستند. وقتی به رفتار آنها نگاه می‌کنید اثری از منافع ملی نمی‌بینید. بسیاری از این تریبون‌ها را مردم و انقلاب به آنها داده‌اند، اما این افراد فقط به دنبال دیده شدن هستند. سال ۱۴۰۰ یا ۱۴۰۴ چه می‌شود. در مجلس چه خواهد کرد یا اینکه بعدا در مجلس چه می‌کنند.

وی به روسای دانشگاه‌های علوم پزشکی توصیه کرد: با نمایندگان مجلس، امامان جمعه و رسانه‌ها صبحت کنید و محدودیت‌ها و وضعیت فعلی را توضیح دهید. نارضایتی جایی ایجاد می‌شود که سطح توقع مردم با عمل ما متفاوت باشد.در طول این سال‌ها این فاصله را افزایش دادیم. هر کجا بیمارستانی افتتاح کردیم شخصی پشت تریبون رفته و به جای تشکر از نظام، دولت و دانشگاه می‌گوید ساخت بیمارستان بعدی را کی شروع می‌کنید.هاشمی در ادامه سخنان خود درباره وضعیت فعلی حوزه سلامت توضیح داد و گفت: امسال وضعیت ما از سال گذشته بهتر است. البته این نشان می‌دهد که با ما سال گذشته سوء رفتار داشته‌اند. مشکل ما بدهی مزمنی است که در حوزه سلامت وجود دارد. امیدواریم عنایت خزانه و سازمان برنامه و بودجه مستدام باشد و تامین اجتماعی و بیمه سلامت بدهی‌های خود را طی دوسه ماه آینده تسویه کنند. به نظر می‌رسد امسال اگر در تامین نیازهای اساسی موفق عمل کنیم، مشکل جدی نخواهیم داشت.وی ادامه داد: تقریبا هر هفته موضوعی در کشور ایجاد می‌شود، اما اصل کار هنوز روی زمین است. خود جریانات سیاسی نیز متوجه آن نیستند. امروز مهم‌ترین مسئله کشور و تمامیت ارضی ما رضایت مردم است. نباید در خواب غفلت به سر بریم. در ۴۰ سال گذشته هیچ وقت شرایط مانند امروز نبوده است. در اینکه افرادی نفوذی در میان ما هستند شک نکنید، چون اتفاقاتی را می‌بینیم که با هیچ عقلی قابل توجیه نیست. ظاهر، حرف و عمل این افراد با نیت‌شان کاملا متفاوت است. باید بتوانید دشمن شناس باشید و مسائل اصلی و فرعی را از یکدیگر تفکیک و شبانه روز کار کنیم.