۰ نفر

معاون سازمان تنظیم مقررات ؛

تعرفه ثبت نام در سامانه روابط کار هفته آینده نهایی می‌شود

۲۲ تیر ۱۳۹۷، ۱۴:۰۱
کد خبر: 284904
تعرفه ثبت نام در سامانه روابط کار هفته آینده نهایی می‌شود

معاون سازمان تنظیم مقررات با بیان اینکه نرخ ثبت نام کارگران و کارفرمایان در سامانه جامع روابط کار هفته آینده نهایی می‌شود، از تعیین دو نرخ متغیر برای کارگران و کارفریان خبر داد.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از مهر، مجتبی نصیری، درباره تاخیر در اعلام تعرفه ثبت نام کارگران و کارفرمایان در سامانه جامع روابط کار از طریق دفاترپیشخوان گفت: موضوع تعیین تعرفه‌ در سازمان تنظیم مقررات صرفا مربوطه به سامانه جامع روابط کار نیست اما تعیین نرخ ثبت نام در این سامانه نیز یکی از موارد در حال بررسی است.

وی با اشاره به حساسیت سازمان تنظیم مقررات به رعایت ضوابط به دلیل ماهیت موضوع فعالیت این سامانه ادامه داد: به دلیل همین حساسیت، برای تعیین تعرفه ها باید تمام جوانب از جمله مسائل حقوقی و ابهامات مورد بررسی قرار گیرند؛ ضمن اینکه بخشی از تاخیر در راه اندازی سامانه جامع روابط کار به دلیل مذاکرات سازمان تنظیم مقررات و معاونت روابط کار وزارت کار برای اجرای این طرح و امضای تفاهم نامه انجام این خدمت توسط دفاتر پیشخوان بود که طبیعتا بخشی از فرایند است.

معاون سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی افزود: پس از هماهنگی و مذاکرات نهایی با وزارت کار، باید تعرفه ثبت نام کارگران و کارفرمایان در سامانه جامع روابط کار از طریق این دفاتر مشخص می شد که این موضوع حدود یکماه پیش از طرف وزارت کار به سازمان اعلام و در کمیسیون تخصصی تنظیم مقررات مورد بررسی قرار گرفت.

نصیری ادامه داد: وزارت کار به عنوان ارائه دهنده خدمت پیشنهاد نرخ ۲۵۰۰ تومان را برای ثبت نام کارگران و کارفرمایان ارائه داده است اما در نهایت باید هزینه های دفاتر پیشخوان و خدماتی که ارائه می شود در نظر گرفته شود. بنابراین ما در سازمان تنظیم مقررات با مدنظر قراردادن ملاحظات کارگران و ملاحظات دفاتر پیشخوان تلاش می کنیم یک نرخ معقول تصویب شود.

وی با بیان اینکه تعرفه ثبت نام طی هفته پیش رو در کمیسیون تنظیم مقررات نهایی می شود، درباره نرخ پیشنهادی ثبت نام در سامانه جامع روابط کار گفت: با توجه به اینکه این تعرفه باید متناسب با فرایند اجرای کار در دفاتر پیشخوان تعیین شود، با تحلیل هایی که در سازمان انجام دادیم پیشنهاد ما به کمیسیون برای ثبت نام کارگران در سامانه جامع روابط کار حدود ۵ هزار تومان است که این نرخ برای ثبت نام افراد حقوقی (کارفرمایان) به دلیل فرایند بیشتری که وجود دارد، کمی بیشتر است.

نصیری با تاکید بر اینکه تعرفه قطعا در هفته پیش رو نهایی و پس از تصویب اعلام می شود گفت: از طرفی با توجه به تست های فنی که باید در دفاتر انجام شود، تلاش می کنیم تا پایان هفته سامانه راه اندازی شود.

معاون امور پستی سازمان تنظیم مقررات گفت: کارگران و کارفرمایان با یکبار مراجعه به دفاتر پیشخوان تشکل پرونده می دهند و با نام کاربری که در اختیار آنها قرار می گیرد، از طریق سامانه نسبت به ثبت اطلاعات و درخواست های خود که جزئیات آن از طرف وزارت کار باید اعلام شود، اقدام می کنند.

 «سامانه جامع روابط کار» توسط وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی با هدف ایجاد شفافیت اطلاعات شرکای اجتماعی یعنی کارگران، کارفرمایان و دولت راه اندازی شد.

سامانه جامع روابط کار از حدود ۳۰ زیرسامانه در بخش‌های مختلف تشکیل شده است که ثبت تمام فرایند مرتبط با «روابط کار» از جمله الزام کارفرمایان به ثبت الکترونیکی قراردادهای کار با نیروی کار خود، ثبت الکترونیکی دادخواست و شکایات کارگران، امکان ثبت گزارش‌های مربوط به ایمنی کارگاه‌ها و حدود ۳۰ خدمت دیگر از جمله ویژگی‌های این سامانه است.

پس از تعیین نرخ نهایی تشکیل پرونده در دفاتر پیشخوان از هفته آینده، در فاز نخست این سامانه در استان تهران راه اندازی می شود و سپس در چهار استان سمنان، البرز، قزوین و اردبیل راه اندازی خواهد شد. همچنین این سامانه به تدریج در کل کشور پیاده سازی می شود.

در مرحله نخست، دو سامانه «ثبت قراردادهای کار» و «ثبت دادخواست‌ها» راه‌اندازی می‌شوند تا به تدریج تمام ۳۰ زیرسامانه «سامانه جامع روابط کار» فعال شوند.

با اجرای این طرح، تمام کارگران و کارفرمایان باید نسبت به دریافت نام کاربری منحصر به فرد، از طریق تشکیل پرونده در دفاتر پیشخوان دولت اقدام کنند تا بتوانند از خدمات آن بهره مند شوند. ضمن اینکه ثبت نام در این سامانه برای تمام کارگران و کارفرمایان الزامیست چراکه یکی از مهمترین اهداف اجرای این طرح، رصد و پایش وضعیت قراردادهای کار و تمام فعالیت های مربوط به رابطه کاری کارگران و کارفرمایان است.