۰ نفر

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس تشریح کرد:

تعهدات برجامی باید در شورای اروپا تصویب شود

۲۰ تیر ۱۳۹۷، ۱۶:۴۲
کد خبر: 284571
تعهدات برجامی باید در شورای اروپا تصویب شود

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس اعتقاد دارد تصویب و تبدیل تعهدات طرف های اروپایی برجام در شورای اروپا به قانون، می تواند ضمانت اجرایی خوبی تلقی شود.

مرتضی صفاری نطنزی در خصوص برخی تعهدات مطرح شده از سوی اروپایی ها برای ادامه فعالیت برجام، گفت: اگر شورای اروپا الزاماتی برای اجرای تعهدات مصوب کند، تمام مجموعه های این قاره موظف به اجرای تصمیمات و تعهدات اتخاذ شده هستند.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از خانه ملت، نماینده مردم نطنز در مجلس شورای اسلامی بر همین اساس تصریح کرد: یکی از تعهداتی که در بند هشتم بیانیه پایانی وین مورد تاکید قرار گرفته، بحث تبادل مالی با بانک سرمایه‌گذاری اروپا است که امری قابل تامل است.

وی در خصوص اینکه برخی اعتقاد دارند بانک سرمایه‌گذاری اروپا در گذشته نیز پیشنهاد سه کشور اروپایی برای مبادله به جمهوری اسلامی ایران را نپذیرفته از این رو ارائه چنین تعهدی احتمالا نمادین است، ادامه داد: شاید در نگاه اول عنوان شود که بخش از سهام این بانک متعلق به افراد امریکایی است اما باید اذعان کرد بخش عمده سهام آن در دستان اروپائیان قراردارد.

این نماینده مردم در مجلس دهم تصریح کرد: همچنین باید تاکید کرد اتحادیه اروپا باید از طریق شورای اروپا مصوبه ای را برای الزام بانک سرمایه‌گذاری اروپا به منظور همکاری با جمهوری اسلامی ایران در چارچوب مشخص درنظر بگیرد از این رو دیگر این بانک نمی تواند از انجام این تعهد تخطی کند.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: به نظر می رسد طرف های اروپایی در برجام باید پیشنهادات ارائه شده در بسته اقتصادی را در شورای اروپا به قانون تبدیل کنند تا علاوه بر نشان دادن اراده سیاسی، اقدام عملی هم انجام داده باشند.

بانک سرمایه گذاری اروپا که بخشی از سهام آن متعلق به اتباع آمریکایی است، پیشتر حاضر به پذیرفتن پیشنهاد اتحادیه اروپا با ایران نشده بود. برتراند دو مازیر (رئیس کل این بانک) حدود یک ماه پیش در جلسه ای با کمیته بودجه پارلمان اروپا گفته بود حفظ دسترسی این بانک به بازارهای سرمایه آمریکا برای این بانک حکم مرگ و زندگی را دارد.