۰ نفر

اقتصاد آنلاین گزارش می‌دهد؛

اختلاف نظر نظام مهندسی و وزارت راه؛ همچنان بلاتکلیف

۱۹ تیر ۱۳۹۷، ۱۴:۵۸
کد خبر: 284297
اختلاف نظر نظام مهندسی و وزارت راه؛ همچنان بلاتکلیف

رییس نظام مهندسی ساختمان کشور در خصوص برگزاری اجلاس سالیانه این سازمان در یکی از هتل‌های مجلل تهران با هزینه چند میلیاردی اظهارکرد: این که هزینه اجلاس امسال با توجه به برگزاری آن در هتل اسپیناس پالاس خیلی بیشتر از سال‌های قبل است صحت ندارد چرا که هزینه‌ها نسبت به سال گذشته ۴۰درصد کاهش یافته و امسال کمتر از یک میلیارد تومان برای این اجلاس هزینه شده است.

به گزارش اقتصادآنلاین، فرج الله رجبی در نشست خبری بیست و یکمین اجلاس هیات عمومی سازمان نظام مهندسی ساختمان که طی روزهای ۲۰ و ۲۱ تیرماه برگزار می‌شود، در پاسخ به این پرسش که اختلاف نظر نظام مهندسی و وزارت راه بر سر انتخاب مهندس ناظر به کجا رسید گفت: ما باید با رویکرد توجه به منافع بهره‌بردار به موضوع نظام مهندسی نگاه کنیم که در طراحی، نظارت و ساخت باید مدنظر قرار گیرد و در اصلاح قانون نظام مهندسی باید این موضوعات لحاظ شود. اما باید ببینیم که آیا هر سازنده ای الزاما بهره بردار است؟ که به این صورت نیست. در حال حاضر می توانیم بگوییم نوعی تعدد رویه به دلیل بخشنامه‌های اخیر در سازمان‌ها ایجاد شده و روند کار در نظام مهندسی، بجز در معدود شهرهایی در سایر شهرها به رویه سابق انجام ‌می‌شود.

رجبی در خصوص بلاتکلیفی ساختمان‌ها اظهار کرد: این بلاتکلیفی به جهت صدور بخشنامه‌های مختلف ایجاد شده بود که البته در حال حاضر رفع شده و نظام مهندسی به روال سابق خود بازگشته است.

رجبی همچنین درباره هزینه ۶۰۰ مهمان و خانواده‌هایشان که قرار است طی اجلاسی در هتل اسپیناس پالاس تهران برگزار شود و همچنین قرار شده به هر نفر یک میلیون و ۴۰۰ هزار تومان هدیه داده شود توضیح داد: ما امسال این اجلاس را در تهران برگزار می‌کنیم به این دلیل که یک شب بیشتر نباشد و همچنین کل پولی که دوستان دادند عددی نیست که برای هدیه گفته شد. اتفاقا ما برای شرایط فعلی مملکت حتی دنبال جایی بودیم که ارزان تر باشد ولی بجز هتل فعلی، هتلی نداشتیم که این تعداد مهمان را بتواند جا بدهد. وی ادامه داد: به اندازه کافی بار شیشه ما چوب خورده است و یکی دو تا ضربه دیگر بزنید چیزی از آن باقی نمی ماند ولی باید توجه داشت که نسبت به سال گذشته ۴۰ درصد هزینه‌ها کاهش یافته و کل هزینه ها به یک میلیارد تومان نیز نمی‌رسد.

تبدیل سازمان نظام مهندسی به ساختمان شیشه‌ای

رییس کل نظام مهندسی ساختمان درباره به تصویب نرسیدن بودجه سالیانه این سازمان توضیح داد: اولا بودجه لازم نیست در اجلاس به تصویب برسد و ثانیا امروز به تصویب می رسد همچنین در سال جاری اجازه دادیم که با شفافیت بیشتری اعضای شورای مرکزی به نتیجه برسند که این نقطه قوت است. ما سازمان نظام مهندسی را حتما به یک سازمان مردم نهاد شیشه ای تبدیل خواهیم کرد.

تهدید به ابطال پروانه شدم

رجبی درخصوص تهدید وی مبنی بر این‌که فساد در سازمان نظام مهندسی افزایش یافته است، گفت: در فرآیندی که بحث بالا گرفته بود نامه ای از وزارت راه و شهرسازی وصول شد که بنده ملزم به اجرای دستور وزیر راه و شهرسازی هستم و باید آن را انجام دهم وگرنه پروانه اشتغال به کار من ابطال می‌شود.

رییس نظام مهندسی ساختمان کشور خاطرنشان کرد: اجلاس بیست و یکم یکی از مهمترین اجلاس‌های دهه اخیر است چرا که مسائل زیادی در درون و بیرون سازمان در حوزه مهندسی ساختمان وجود دارد که سازمان نظام مهندسی باید درباره آنها تصمیم بگیرد و از آنچه که برای کشور واقع شده جلوگیری کند.

وی درباره اصلاحیه قانون نظام مهندسی و کنترل ساختمان گفت: نمایندگان طرحی را ارائه دادند که به کمیسیون عمران ارجاع شد و در این کمیسیون کارگروهی برای بررسی این موضوع با حضور همه ذی نفعان تشکیل شد و پس از بحث  و نظر مختلف در آبان ماه نسخه ای را به کمیسیون عمران ارایه دادیم که نپذیرفتند و گفتند تغییراتی که اتفاق افتاده جزئی است در حالی که ما به دنبال تحولات کلی هستیم در نتیجه به من ماموریت دادند که کار تطبیقی انجام دهم و پیشنهاد دیگری برای تغییرات ارایه دهم و ماحصل این شد که پیشنهاد شد که نظام مهندسی به نوعی با نظام فنی اجرایی کشور قرین شود در حالی که نظام مهندسی ناظر بر ساخت و ساز خصوصی است اما نظام فنی اجرایی ناظر به ساخت و سازهای دولتی است.

رجبی با بیان اینکه در نهایت بحثی به کمیسیون عمران ارایه شد که نظام مهندسی به عنوان قسمتی از نظام فنی اجرایی ملحق شود، تصریح کرد: مواد این موضوع در صحن در حال بررسی است.

رییس سازمان نظام مهندسی با اشاره به ایجاد اشتغال در حوزه مسکن ادامه داد: ما برای عبور از گذرگاه فعلی نیازمند پیگیری و انجام برنامه های مشخص در حوزه ساخت مسکن هستیم که می‌تواند مشکل بیکاری ما را کاهش دهد و کارخانه ها را تحرک بدهد همچنین لازم به ذکر است که بسیاری از ساختمان‌های  ما مشکل تولید ندارند بلکه مشکل این است که تا سقف انبارها تولید کرده‌اند ولی خریدار وجود ندارد.

وی افزود: اگرچه در حوزه مسکن ایجاد اشتغال پایدار نیست اما سهل الوصول است کما این که اگر در حوزه مسکن اشتغال ایجاد کنیم، فشار اقتصادی کاهش می‌یابد بنابراین سازمان نظام مهندسی در این زمینه می‌تواند به دولت کمک کند.

رجبی با بیان این‌که حکم قربانخانی (رییس نظام مهندسی تهران) همچنان تعلیق است، اضافه کرد: حرف ما این است که اگر نظام اجرایی و نظام مهندسی با هم ترکیب شود دولت خودش از بودجه وزارتخانه های خودش و بانک مرکزی بکاهد که در بخش مسکن مداخله کند.

رییس نظام مهندسی کشور در پایان تاکید کرد: برای عبور از وضعیت سخت اقتصادی نباید فقط جایگاه منتقد داشته باشیم بلکه نظام مهندسی در موضع حل مشکل و برای ایجاد تحرک در بخش مسکن می‌تواند عملکرد مثبتی داشته باشد.