۰ نفر

اقتصاد آنلاین گزارش می‌دهد؛

بنیاد مستضعفان ۴۷۰۰ میلیارد تومان مالیات پرداخت کرد/ تجربه موفق لغو مالیات بنیاد برای سایر نهادها تکرار شود

۱۵ تیر ۱۳۹۷، ۸:۲۱
کد خبر: 283372
بنیاد مستضعفان ۴۷۰۰ میلیارد تومان مالیات پرداخت کرد/ تجربه موفق لغو مالیات بنیاد برای سایر نهادها تکرار شود

ضرورت حرکت به سمت اقتصاد مقاومتی و کاهش وابستگی بودجه‎‌های سنواتی به درآمدهای نفتی اهمیت متنوع کردن منابع درآمدی دولت را دوچندان کرده است و به نظر می‌رسد در شرایطی که احتمال کاهش درآمدهای نفتی وجود دارد، جلوگیری از فرار مالیاتی و لغو برخی معافیت‌های مالیاتی موجود می‌تواند راهگشا باشد.

به گزارش اقتصاد آنلاین، توجه دولت‌ها به این مهم باعث شد تا سال گذشته برای نخستین بار طی ۵ دهه اخیر سهم نفت در درآمدهای دولت کمتر از سهم مالیات باشد که این دستاورد از طریق گسترش پایه مالیاتی، معافیت‌های هدفمند مالیاتی، جلوگیری از فرار مالیاتی و همچنین اصلاحات نظام مالیاتی محقق شده است.

به رغم اقدامات صورت گرفته در این زمینه اما هنوز تا رسیدن به نقطه مطلوب راه درازی در پیش است، فرار مالیاتی در کنار معافیت برخی نهادها و ارگان‌های خاص از پرداخت مالیات همواره ازجمله مشکلات دیرینه نظام مالیاتی در ایران بوده که همواره با انتقادات بسیاری از سوی کارشناسان اقتصادی و عموم مردم روبه‌رو است.

در راستای شفافیت نظام اقتصادی، لغو معافیت مالیاتی بنیاد مستضعفان از جمله اقداماتی بوده که در اوایل دهه 80 با موافقت مقام معظم رهبری مبنی بر لغو معافیت مالیاتی نهادها صورت گرفته است به طوریکه مالیات بنیاد مستضعفان با 12هلدینگ فعال اقتصادی و 175شرکت فعال به سبد درآمدهای مالیاتی کشور افزوده شده است.

در این زمینه نادر جنتی، معاون مالیات‌های مستقیم سازمان امور مالیاتی در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصاد آنلاین بر پرداخت مالیات سالانه بنیاد مستضعفان و شفافیت فعالیت این نهاد مُهر تایید زد و گفت: بنیاد مستضعفان از جمله نهادهایی است که بر اساس صورت‌های مالی حسابرسی شده توسط سازمان حسابرسی، مالیات عملکرد مربوط به سالیان گذشته را پرداخت کرده و فرار مالیاتی نداشته است.

وی افزود: اگر این نهاد نیز مانند نهادها و بنگاه‌های دیگر در مالیات خود تخلف داشت و یا فرار مالیاتی کرده بود به طور حتم اعلام می‌کردیم.

بر اساس این گزارش بنیاد مستضعفان متشکل از 12هلدینگ اقتصادی و 175شرکت فعال در زمینه خدمات، صنعت، معدن، کشاورزی، انرژی و ساختمان به تفکیک در سال1384 مبلغ 43میلیارد تومان، سال85 مبلغ 45میلیارد، سال86 به مبلغ 55میلیارد، سال87 مبلغ 98میلیارد و در سال89 مبلغ 301میلیارد مالیات پرداخت کرده است.

این نهاد همچنین در سال1390 مبلغ 477میلیارد، سال91 مبلغ 569میلیارد، سال92 مبلغ 775میلیارد، سال93 مبلغ 799میلیارد، سال94 مبلغ 646میلیارد، سال95 مبلغ 751میلیارد تومان مالیات پرداخت کرده است.

تجربه لغو معافیت مالیاتی بنیاد مستضعفان در شرایطی که احتمال بازگشت تحریم‌های اقتصادی و کاهش فروش نفت ایران وجود دارد اهمیت همکاری سه قوه مقننه، مجریه و قضاییه را برای شفافیت بیشتر در اقتصاد می‌طلبد.