۰ نفر

پیش از سفر به سوئیس و اتریش:

روحانی: بقاء برجام به نفع منطقه و جهان است و با یک صدا همه آمریکا را محکوم می‌کنند/ اروپایی‌ها بنا است در روزهای آینده بسته پیشنهادی خود را ارائه کنند

۱۱ تیر ۱۳۹۷، ۱۲:۴۵
کد خبر: 282491
روحانی: بقاء برجام به نفع منطقه و جهان است و با یک صدا همه آمریکا را محکوم می‌کنند/ اروپایی‌ها بنا است در روزهای آینده بسته پیشنهادی خود را ارائه کنند

رئیس‌جمهور کشورمان گفت:‌ اروپایی‌ها بنا است در روزهای آینده بسته پیشنهادی خود را ارائه کنند، راجع به این مسئله هم با هم گفتگو خواهیم کرد.

به گزارش اقتصاد آنلاین ، حسن روحانی رئیس‌جمهور پیش از سفر به کشورهای سوئیس و اتریش در فرودگاه مهرآباد گفت: توافق هسته‌ای بین ایران و 1+5 به میزبانی عمدتا این دو کشور صورت گرفت.

وی ادامه داد: محل مذاکرات معمولا یا در سوئیس بود و یا در اتریش و تلاش‌های فراوانی این دو کشور برای اینکه فضای مناسبی و زمینه مناسب برای مذاکرات فراهم کردند امروز که آمریکایی‌ها برای خلاف مقررات بین‌المللی و تعهدات چند جانبه‌شان از برجام خارج شدند ارتباط با اروپا و مذاکره با اروپا جایگاه خاص خودش را دارد.

رئیس‌جمهور خاطرنشان کرد: به دلیل اینکه هر 5 کشور یعنی هم روسیه و هم چین و سه کشور اروپایی و کل اتحادیه اروپا تلاش می‌کنند برجام بدون آمریکا باقی بماند همه احساس می‌کنند بقاء برجام به نفع منطقه و جهان است و با یک صدا همه آمریکا را محکوم می‌کنند که به قطعنامه 2231 که همه کشورها را الزام به همکاری می‌کند، خارج شده است. بنابراین فرصتی است که در زمینه آینده برجام، توافقات با اتحادیه اروا در این سفر مذاکره کنند. مخصوصا اینکه از دیروز ریاست دوره‌ای اتحادیه اروپا به عهده اتریش قرار گرفته و بنابراین با اتریش به عنوان رئیس اتحادیه اروپا در این مقطع صحبت خواهیم کرد.

رئیس قوه مجریه اظهار داشت:‌اروپایی‌ها بنا است در روزهای آینده بسته پیشنهادی خود را ارائه کنند. راجع به این مسئله هم با هم گفتگو خواهیم کرد. البته مسائل دیگری از قبیل مسائل منطقه‌ای و جهانی وجود دارد که ما با اروپا و دیگران از گذشته مذاکره می‌کردیم و آن مذاکرات را نیز همیشه ادامه می‌دهیم. راجع به سوریه، یمن، ستم‌هایی که بر مردم سوریه رفته و ادامه دارد و جنایاتی که نسبت به مردم یمن رفته و مسئولیتی که همه جهان در قبال این مسائل دارند و نقشی که ایران می‌تواند برای ثبات و امنیت کل منطقه مهم خاورمیانه داشته باشد مذاکره می‌کنیم.  علاوه بر این اسنادی هم در هر دو کشور به امضا می‌رسد.

وی اضافه کرد: ما در زمینه روابط صنعتی، تجاری، بهداشت و درمان، فناوری‌های نوین آموزش، مدیریت منابع آب با آنها گفتگو خواهیم کرد و اسنادی را امضا می‌کنیم و به علاوه در هر دو کشور تجار عزیز و نمایندگان بخش‌های اقتصادی ایران در این سفر همراه ما هستند و در هر دو پایتخت هم در وین و هم در برن جلسه‌ای با حضور این عزیزان برگزار خواهد شد که در این دو پایتخت با آنها صحبت خواهیم کرد.