۰ نفر

یک کارشناس اقتصادی در گفت‌و گو با اقتصادآنلاین:

دشمن بیش از تحریم روی تصمیم‌های اشتباه ما حساب کرده‌است/ شوک عجیب به مشاغل وابسته به واردات

۱۱ تیر ۱۳۹۷، ۸:۱۵
کد خبر: 282310
دشمن بیش از تحریم روی تصمیم‌های اشتباه ما حساب کرده‌است/ شوک عجیب به مشاغل وابسته به واردات

یک کارشناس اقتصادی با بیان این‌که آثار سیاست‌های مقابله با تحریم بیش از خود تحریم در کشور است، اظهار کرد: اثر تحریم به طور مستقیم از اثر سیاست‌های اشتباهی که برای مقابله با آن در پیش می‌گیریم کمتر خواهد بود در واقع دشمن بیش از تحریم روی تصمیم‌های اشتباه ما حساب کرده است.

اقتصادآنلاین- فاطمه اکبرخانی؛ علیرضا عبدالله زاده در گفت‌و گو با خبرنگار اقتصادآنلاین با تاکید بر این‌که به طور حتم عده‌ای در نتیجه تحریم بیکار خواهند شد، تصریح کرد: به دلیل وابستگی زنجیره تولید برخی از مشاغل به واردات و همچنین به دلیل این‎که برخی کالاها مانند لوازم الکترونیک و تلفن همراه در ایران تولید نمی‌شود، به طور حتم عده‌ای در زمان تحریم بیکار خواهند شد.

او اضافه کرد: با توجه به تجربه گذشته، تحریم به اندازه سیاست‌های داخلی در اشتغال تاثیرگذار نیست اما بخش‌هایی از اشتغال را جابه جا خواهد کرد یعنی به مشاغل وابسته به واردات شوک عجیبی وارد می‌شود.

این کارشناس اقتصادی با بیان این‌که سیاست‌های ارزی دولت برای کنترل بازار نادرست بوده است، خاطرنشان کرد: کشورهایی همچون لیبی و عراق نیز مانند ایران برای کنترل بازار به تک نرخی کردن دلار و حذف بازار سیاه روی آوردند اما در نتیجه شاهد افزایش 700 برابری نرخ دلار آزاد نسبت به دلار دولتی شدند.

در زمان تحریم پرداخت یارانه سیاست درستی است؟

عبدالله زاده در پاسخ به این پرسش بیان کرد: در زمان تحریم عده‌ای به دلیل از دست دادن شغل فقیر خواهند شد بنابراین دولت باید در برابر فشار آمریکا از مردم خود حمایت کند اما یارنه نقدی شاید بهترین راهکار نباشد کما این‌که دولت می‌تواند با وام‌های اشتغال مردم را تحت حمایت خود قرار دهد.