۰ نفر

درآمد روستاییان با شهرها چه تفاوتی دارد؟

۴ تیر ۱۳۹۷، ۲۲:۵۸
کد خبر: 281019
درآمد روستاییان با شهرها چه تفاوتی دارد؟

میانگین درآمد روستاییان ۵۵ درصد کمتر از درآمد شهرنشینان است.

به گزارش اقتصادآنلاین، بر اساس اعلام صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان، روستائیان و عشایر، در این نشست مشترک محمدرضا واعظ مهدوی، مدیرعامل صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان، روستائیان و عشایر گفت: در شرایط فعلی کشور به ویژه با توجه به فشار ناشی از تحریم های ناعادلانه، یکی از مهمترین راهکارهای تعمیم و گسترش خدمات اجتماعی است تا ضربه پذیری گروه های کم درآمد کاهش یابد.

وی افزود: ۲۱ میلیون نفر از جمعیت کشور یا به عبارتی ۶ میلیون و ۸۰۰ هزار خانوار کشور در مناطق روستایی و عشایری زندگی می کنند که این افراد جزو محروم ترین گروه‌های کشور هستند. بنابر مطالعات انجام شده درآمد روستائیان بطور میانگین یک میلیون و ۲۰۰ هزار تومان است که ۵۵ درصد کمتر از شهرنشینان است . همچنین این درآمد در مناطق مختلف دچار نوسان است به گونه ای که در میان شهرستان های مختلف کشور تا ۳۲۰ درصد در نوسان است.

واعظ مهدوی با تاکید براینکه یکی از مهمترین راهکارها برای پوشش آسیب های اجتماعی گسترش چتر بیمه است، گفت: بیمه ضریب امنیتی حداقلی برای مردم برابر حوادث غیرمترقبه ایجاد می کند. یکی از اهداف اجرای برنامه هدفمندی یارانه ها گسترش چتر بیمه بوده است. زیرا بیمه می تواند از بسیاری مسایل و آسیب های اجتماعی جلوگیری کند. با توجه به اینکه صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان، روستائیان و عشایر دستاورد انقلاب اسلامی است و راهکاری بدیع در میان کشورهای جهان برای ساماندهی موضوع بیمه روستائیان بشمار می آید، می توانیم از این پتانسیل بخوبی استفاده کرد.

مدیر عامل صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان، روستائیان و عشایر گفت: در حال حاضر خدمات ارائه شده از سوی دولت برای حمایت از کشاورزان و روستائیان در مناطقی که این افراد دارای درآمد هستند نفوذ کرده است ولی گروه های کم برخوردار بدلیل ضعف مالی شدید نتوانسته اند استفاده کنند. بررسی های ما نشان می دهد که حوادثی نظیر خشکسالی و زلزله باعث شده است که روستائیانی که چند سال حق بیمه خود را به صندوق پرداخت کرده بودند برای استمرار بیمه خود دچار مشکل شده اند و سرمایه گذاری آنان برای آینده به خطر افتاده است لذا ما درخواست داریم که جمعیت هلال احمر در بررسی خسارات این حوادث، موضوع پرداخت حق بیمه این افراد را تا زمان بازگشت شرایط عادی به مناطق آسیب دیده از خشکسالی و زلزله را محاسبه و به این صندوق پرداخت کند تا مشکلی در استمرار بیمه خانوارهای مشمول و بیمه شده اتفاق نیفتد.

وی افزود: درخواست دیگر ما این است که ۱۶۰۰ میلیارد تومان حق السهم دولت در موضوع بیمه اجتماعی ۳ میلیون  و ۴۰۰ هزار خانوار فاقد بیمه از محل هدفمندی یارانه ها تامین شود.

واعظ مهدوی گفت: سومین درخواست ما این است که ۱۶۵۰ میلیارد تومان حق بیمه سهم دولت که تاکنون به این صندوق تخصیص داده نشده است، پرداخت شود.

در ادامه این نشست ایزدی رئیس سازمان هدفمند سازی یارانه‌ها با حمایت از اقدامات انجام شده برای بیمه روستائیان و کشاورزان گفت: تلاش خواهیم کرد تا مطالبات معوق مانده صندوق از دولت را در قالب ماده ۵۷ انجام دهیم. همچنین فعالیت مشترکی با سازمان هلال احمر برای جبران خسارت ناشی از حوادث طبیعی را به انجام خواهیم رساند.

پیوندی رئیس جمعیت هلال احمر نیز با استقبال از پیشنهاد ارائه شده گفت: ما آماده هستیم در صورتی که اطلاعات و آمار افراد تحت پوشش صندوق بیمه اجتماعی در مناطق آسیب دیده ارائه شود، نسبت به اقدامات جبرانی برای این گروه ها برنامه ریزی کند.

در پایان این نشست مقرر شد، در اسرع وقت نسبت به تنظیم و امضای تفاهم نامه مشترک بین جمعیت هلال احمر، سازمان هدفمندی یارانه ها و صندوق بیمه اجتماعی اقدام لازم انجام گیرد. همچنین با تشکیل کمیته‌ای متشکل از مدیر صندوق بیمه اجتماعی در استانها و نمایندگان ستاد حوادث غیر مترقبه و جمعیت هلال احمر مناطق آسیب دیده و بحرانی شناسایی شده و تحت پوشش خدمات حمایتی قرار گیرند.