۰ نفر

یک کارشناس اقتصادی در گفت‌و گو با اقتصاد‌آنلاین:

خطر حجم بالای نقدینگی برای بازارها/ مُسَکن‎ها جوابگوی شرایط نابسامان بازارها نیست

۲ تیر ۱۳۹۷، ۹:۵۷
کد خبر: 280380
خطر حجم بالای نقدینگی برای بازارها/ مُسَکن‎ها جوابگوی شرایط نابسامان بازارها نیست

یک کارشناس اقتصادی با بیان این‌که بازارهای ایران با سودآوری یک شبه جذابیت بالایی برای سرمایه‌گذاری و جذب نقدینگی دارند، اظهار کرد: در هفته‌های گذشته با افزایش بی‌منطق در بازارهای ایران روبه رو بودیم که دلیل اصلی آن نقدینگی سرگردان و سیاست‌های نادرست دولت بوده است.

اقتصاد آنلاین- فاطمه اکبرخانی؛ هوشیار رستمی در گفت‌و گو با خبرنگار اقتصاد آنلاین با اشاره  به این‌که مقدار سپرده های ما بیش از حد معقول است، خاطرنشان کرد: در سال‌های گذشته که دولت نهم و‌دهم استقراض زیادی از بانک مرکزی داشت و در دولت فعلی نیز به دلیل افزایش نرخ بهره واقعی، نقدینگی در کشور افزایش چشمگیری یافته است.

این کارشناس اقتصادی با بیان این‌که حجم بالایی از نقدینگی کشور به صورت سپرده در اختیار بانک‌ها است؛ اضافه کرد: دولت باید این رقم را جدی بگیرد چرا که هیچ کدام از بازارهای ایران به این میزان عمق نداشته و اگر این حجم از نقدینگی وارد بازارهای ما شود، مانند سیل خطرناک همه چیز را نابود خواهد کرد.

نرخ 4200 تومان منطق خاصی ندارد

وی در خصوص سیاست ارزی دولت توضیح داد: تمام کسانی که در گذشته معاملات ارزی داشتند همچنان به فعالیت خود ادامه می‌دهند، درواقع سیاست دولت قاچاق ارز را کاهش نداده بلکه فقط آن را با محدودیت مواجه کرده است.

افزایش قیمت خودرو کار دلالان نیست!

رستمی درباره وضعیت بازار خودرو نیز اظهار کرد: شرکت‌های اروپایی تحت فرمان آمریکا بوده بنابراین حضور در ایران نفعی برایشان ندارد، همچنین جهش ناگهانی قیمت خودرو طی هفته‌های گذشته، به هیچ عنوان کار دلالان نبوده بلکه خودروسازان از این‌که دولت تولید داخل را حمایت می‌کند، سوء استفاده کرده‌ و بازار را ملتهب می‌کنند.

رستمی شناسایی مسائل سیاسی و کنترل آن‌ها را تنها راهکار آرام کردن اقتصاد دانست و تصریح کرد: مُسَکن‌های اقتصادی دیکر جوابگوی شرایط نابسامان بازارهای ایران نیست.

او همچنین تاکید کرد: افزایش ارتباط با کشورهای همسایه که مبادلات ارزی فعال دارند و همچنین انتشار اوراق بدهی برای جذب نقدینگی و بهبود وضعیت کسب و کار راهکارهای کوتاه مدت اقتصادی برای تعدیل شرایط فعلی است.