۰ نفر

جهانگیری در جلسه ستاد هماهنگی مبارزه با مفاسد اقتصادی تاکید کرد:

پرچم مبارزه با فساد را بالا نگه خواهیم داشت/ ضرورت جلوگیری از وقوع فساد در دوران تحریم‌ها

۲۹ خرداد ۱۳۹۷، ۱۴:۰۰
کد خبر: 279628
پرچم مبارزه با فساد را بالا نگه خواهیم داشت/ ضرورت جلوگیری از وقوع فساد در دوران تحریم‌ها

معاون اول رییس جمهور با اشاره به شرایط جدید کشور و عزم جدی دولت آمریکا برای اعمال تحریم‌های ظالمانه علیه دولت و ملت ایران، گفت: ان شاء الله و به فضل الهی، با برنامه ریزی و مدیریت دقیق و اتکا به منابع و ظرفیت‌های داخلی آبرومندانه از این مرحله عبور خواهیم کرد و دشمنان کشور را در محقق کردن آرزوهایشان علیه جمهوری اسلامی ایران ناکام خواهیم گذاشت.

به گزارش اقتصادآنلاین، اسحاق جهانگیری شامگاه دوشنبه و در جلسه ستاد هماهنگی مبارزه با مفاسد اقتصادی که با موضوع جلوگیری از وقوع فساد در دوران تحریم ها برگزار شد، اظهار داشت: دولت آمریکا برخلاف قوانین بین المللی و با سازوکارهای جدید و به قول خودشان با اعمال تحریم های بی رحمانه و هوشمند به دنبال زمین گیر کردن اقتصاد کشور با هدف اعمال فشار بر زندگی و معیشت مردم است و همه دستگاه ها و قوا در این زمینه وظیفه دارند تا با تدبیر و برنامه ریزی شرایطی را بوجود آورند که زندگی مردم از این بابت دچار لطمه و آسیب نشود.

معاون اول رییس جمهور ادامه داد: مجموعه نظام آماده اداره کشور در هر شرایطی است تا دشمن بداند که برنامه هایش برای زمین گیر کردن جمهوری اسلامی ایران محکوم به شکست خواهد بود.
وی با تاکید بر وظیفه حساس و سنگین ستاد هماهنگی مبارزه با مفاسد اقتصادی در برهه کنونی، تصریح کرد: در شرایط تحریم زمینه های بروز فساد بیش از زمان های دیگر است اما همانطور که بارها تاکید شده است باید با عزم جدی پرچم مبارزه با فساد را همواره بالا نگه داریم و با همت همه مسئولان، دامن نظام را از مفاسد پاک کنیم.
رییس ستاد مبارزه با مفاسد اقتصادی خاطرنشان ساخت: فساد هویت نظام جمهوری اسلامی ایران را تهدید می کند و باید با مسدود کردن همه روزنه های بروز فساد، از ناامیدی مردم و لطمه به منافع و حیثیت ملی جلوگیری کنیم.
معاون اول رییس جمهور با بیان اینکه متاسفانه در دوره گذشته و در ایام تحریم شاهد وقوع تخلف ها و بروز مفاسد اقتصادی کلان به بهانه دور زدن تحریم ها بودیم که علاوه بر آسیب به منافع ملی، موجب نارضایتی مردم هم شد، از همه مسئولان خواست تا با آسیب شناسی و ارائه راهکار های عملی تمام مساعی خود را در جهت جلوگیری از وقوع فساد در شرایط جدید بکار بندند.
دکتر جهانگیری با اشاره به پیامدهای تحریم ها نظیر بسته شدن مجاری رسمی و متعارف برای داد و ستد و تجارت با کشورهای دیگر،‌ تجارب کشور در تحریم های دوره قبل را یادآور شد و گفت: باید با آسیب شناسی و همکاری همه دستگاه های اجرایی و نظارتی منافذ بروز و ظهور فساد و اختلال در جریان اداره کشور را مسدود و محدود کنیم.
وی با بیان اینکه همکاری دستگاه های اجرایی و نظارتی باید در سطحی باشد که مدیران بتوانند با ریسک پذیری و بدون دغدغه تصمیمات لازم برای پیشبرد برنامه های خود را اتخاذ کنند، گفت: مدیریت بحران توأم با ریسک پذیری در دوران تحریم یک اصل است و اگر دستگاه های اجرایی از تصمیم گیری سریع و مطابق با شرایط روز باز بمانند اداره کشور با دشواری روبرو خواهد شد.
معاون اول رییس جمهور ادامه داد: مدیران اجرایی کشور نباید احساس کنند که در شرایط تحریم عده ای قصد مچ گیری و برخورد با آنها را دارند، در عین حال باید سازوکاری اندیشیده شود تا ضمن نظارت بر عملکرد دستگاه های اجرایی زمینه برای بروز هرگونه فسادی از میان برود.
در این جلسه دکتر پزشکیان نایب رییس اول مجلس شورای اسلامی هم با بیان اهداف دولت آمریکا در راه اندازی جنگی تمام عیار علیه ملت ایران بویژه در عرصه اقتصاد، گفت: مطمئن هستم اگر مسئولان صادقانه و شفاف با مردم سخن بگویند و شرایط را تبیین کنند خواهیم توانست با کمک آنها از مشکلات عبور کنیم.
در این جلسه که وزرای دادگستری، امور اقتصادی و دارایی، رییس کل بانک مرکزی، رییس سازمان بازرسی کل کشور، رییس کل دیوان محاسبات کشور،‌ دادستان تهران و رییس سازمان اطلاعات سپاه پاسداران و معاون اقتصادی دبیرخانه شورایعالی امنیت ملی و نمایندگان محترم مجلس شورای اسلامی عضو ستاد نیز حضور داشتند، نمایندگان دیوان محاسبات کشور و وزارت اطلاعات و نیز رئیس سازمان اطلاعات سپاه پاسداران انقلاب اسلامی بصورت جداگانه گزارشی از آسیب شناسی های انجام شده در خصوص تحریم های دوره گذشته ارائه کردند و به تبیین و تشریح دلایل بروز تخلفات، سوء استفاده ها و شکل گیری فساد در دوره تحریم های گذشته پرداختند و پیشنهاداتی نیز برای جلوگیری از عدم تکرار فساد در شرایط مشابه ارائه کردند.
در این نشست اعضای حاضر نظرات و دیدگاه های خود را در خصوص تجارب گذشته در مواجهه با تحریم ها، آسیب شناسی و سوء استفاده هایی که ممکن است به دلیل مختل شدن جریان رسمی اقتصاد بروز کند، ارائه کردند. همچنین روسای دستگاه های نظارتی حاضر در جلسه در خصوص چگونگی همراهی و هماهنگی کامل با دستگاه های اجرایی برای مقابله با تحریم ها بحث و تبادل نظر کردند و مقرر شد در جلسات آینده با حضور مسئولین اجرایی و نظارتی این موضوع دنبال شود.
در این جلسه مقرر شد دبیرخانه ستاد با برنامه ریزی منسجم ضمن دعوت از دستگاه های اجرایی و نظارتی برای حضور در جلسات آینده ستاد و نیز دریافت نظرات آنها در زمینه آسیب شناسی بسترهای فسادزا در دوران تحریم و اخذ راهکارهای عملیاتی جهت مقابله با مفاسد اقتصادی از دستگاه های ذی ربط،‌ دستور کار جلسات آینده ستاد را برای پرداختن بیشتر به این موضوع تنظیم کند تا با اتخاذ تصمیمات مقتضی در ستاد از وقوع هر گونه فساد در دوران تحریم جلوگیری شود.