۰ نفر

تخصیص ۲۰میلیارد و ۵۰۰میلیون دلار ارز برای واردات انواع کالا؛

نوبخت: گران کردن کالاها به بهانه عدم دریافت ارز، غیرقانونی است/ برگزاری جلسه شورای عالی هماهنگی برای مدیریت تحریم‌ها با حضور سران سه قوه

۲۹ خرداد ۱۳۹۷، ۱۱:۲۵
کد خبر: 279571
نوبخت: گران کردن کالاها به بهانه عدم دریافت ارز، غیرقانونی است/ برگزاری جلسه شورای عالی هماهنگی برای مدیریت تحریم‌ها با حضور سران سه قوه

سخنگوی دولت گفت: دومین جلسه شورای عالی اقتصادی سه قوه صبح امروز برای مدیریت شرایط تحریم و چگونگی حمایت از بازار سرمایه و بورس با حضور سران قوا در دفتر رییس جمهوری تشکیل شد.

به گزارش اقتصادآنلاین، محمدباقر نوبخت در نشست خبری خود که امروز سه شنبه برگزار شد گفت: با توجه به تاکید رهبر معظم انقلاب برای پاسخگویی به ضرورت هایی که فضای جدید تحریمی در کشور ایجاد می کند، نیاز است قوا در یک هماهنگی نزدیک و مستمر مسائل را رصد و تصمیمات مناسبی را اتخاذ کنند تا بتوان با توجه به توانمندهای داخلی نسبت به مدیریت شرایط تحریمی اقدام کنیم.

سخنگوی دولت اظهار داشت: در این جلسه چند نفر از نمایندگان ، قوه قضاییه و اعضای تیم اقتصادی دولت حضور داشتند و تصمیمات مناسبی اتخاذ شد که اطلاع رسانی می شود.

نوبخت همچنین گفت: پیش بینی ها این است که در این جلسات که قرار شد به طور مستمر و منظم هر هفته یک جلسه تشکیل شود با اتخاذ تصمیماتی می توانیم به راحتی و در اقدامی هماهنگ از ظرفیت بزرگ کشور برای بی اثر کردن یا کم اثر کردن تحریم استفاده کنیم.

وی خاطرنشان کرد: اگر بتوانیم نقدینگی موجود را در راستای حرکت به سمت تولید ببریم، نافع خواهد بود ولی اگر متاسفانه به سمت تقاضا برود، عدم تعادل عرضه و تقاضا را ایجاد می کند.

رییس سازمان برنامه و بودجه تصریح کرد: نیازمند حمایت عملی همه قوا برای این قبیل اقدامات هستیم که شورای عالی اقتصادی سران قوا در این بحث متمرکز شد تا یک سیاست مناسب و سنجیده با رایزنی همه مسئولین اتفاق بیافتد و از دولت شنیده شود که قوه مقننه و قضاییه همان سیاست را تاکید کنند و رهبری نیز اعلام فرمودند از سیاست های این شورا حمایت خواهند کرد.

نوبخت اضافه کرد: با توجه به ظرفیتی که در کشور وجود دارد، عوامل روانی و ناهماهنگی در پاره ای از موارد باعث تشدید شرایطی می شود که باید بتوانیم از ظرفیت های داخلی و هماهنگی همه قوا از آن در داخل استفاده کنیم.

وی در بخش دیگری از این نشست خبری اظهار داشت: تا امروز طرف عرضه و منابع ما اندکی بیش از مصارف بوده است، آنچه در عمل این توازن را بهم می زند، احساس ناامنی است که باعث تقاضا و مصرف غیرواقعی می شود.

سخنگوی دولت یادآور شد: عرضه ارز در شرایط عادی از تقاضا اندکی هم بیشتر است و اگر به هر دلیل روانی بر روی تقاضا فشار وارد شود، این تقاضای غیرواقعی صرفا برای ذخیره ایجاد شده و باعث افزایش قیمت ، شوک و تکانه در بازار می شود.

نوبخت ادامه داد در واقع شرایط روانی نه این که توازن را بهم نمی زند بلکه از این جهت که نیاز واقعی نیست، با این حال در جهت انتظارات تورمی عمل کرده و باعث بهم خوردن نظام می شود.

سخنگوی دولت با اعلام اینکه یکی از مواردی که در این جلسه تاکید شد حمایت از بازار سرمایه است، گفت: در روزهای اخیر شاهد افزایش شاخص بورس و ورود نقدینگی ها به جای بازار ارز و سکه به بورس بوده ایم.

نوبخت در ادامه اظهار کرد: براساس اعلام بانک مرکزی از اول فروردین تا ۲۷ خرداد ۲۰ میلیارد و ۵۰۰ میلیون دلار ارز برای واردات انواع کالاها تخصیص داده شده است. او با بیان اینکه گران کردن کالاها به بهانه عدم دریافت ارز غیرقانونی است تاکید کرد: از دستگاه های نظارتی انتظار داریم قویا در جهت حمایت از مردم عمل کنند.

سخنگوی دولت گفت: گزارش رسمی خزانه تا ۲۴ خرداد نشان می دهد منابع ریالی نسبت به سال گذشته ۹۳.۵ درصد افزایش پیدا کرده است و منابع حاصل از فروش نفت نیز نسبت به سال گذشته بیشتر شده است. بنابراین منابع ریالی کشور در مقایسه با سال گذشته بهتر شده است.  عملکرد واقعی اقتصاد مشکلی ندارد.

نوبخت همچنین عنوان کرد: آن چه که ما تا الان برای طرح‌های عمرانی پرداخت کرده‌ایم ۲۲ هزار و ۳۸۶ میلیارد تومان است که این رقم در سال گذشته ۱۹۲ میلیارد تومان بوده است.

نوبخت تصریح کرد: جای تاسف دارد در حالی که دشمن تحریم اعمال می کند و دولت هم ارز را تامین می کند، عده ای به بهانه این که در جای غیررسمی کسی حاضر شده با قیمت بیشتر ارز خریداری کند، عده ای کالا را با نرخ ارز چهار هزار و ۲۰۰ تومانی خریداری کرده و با نرخ غیررسمی آن را محاسبه کنند.

وی اظهار داشت: در جلسه ویژه تنظیم بازار با حضور رییس جمهوری تصریح شد که دستگاه های نظارتی همچون سازمان تعزیرات و سازمان حمایت از مصرف کننده و تولید کننده قویا جهت حمایت از مردم وارد شوند.

وی ادامه داد: در شرایطی که فرد معلوم الحالی علیه جمهوری اسلامی رجز خوانی می کند، به جای اینکه ما خود را تجهیز کنیم، عده ای با بیان اینکه ممکن است بعدا قیمت بیشتر شود، احتکار انجام می دهند و استدلالشان این است که فعلا کالا عرضه نکنند.

نوبخت با بیان این که ما خودمان باید به هم کمک کنیم، اظهار داشت: کسانی که از ارز چهار هزار و ۲۰۰ تومانی استفاده می کنند، موظف هستند ارز را داخل سامانه نیما بیاورند، در حال حاضر ثبت سفارش نداریم اما اگر لازم شد باید انجام شود و ما حاضریم حتی معافیت مالیاتی بدهیم چرا که علاقمندیم صادرات بالا برود و مردم از منافع صادرات استفاده کنند.

رییس سازمان برنامه و بودجه ادامه داد: ما کاری غیر از حفظ استقلال نداریم، ما برجام را رعایت کردیم، اینکه حالا کشور زورگویی از آن خارج شده و می خواهد اراده خود را به ما تحمیل کند، بحثی دیگری است، چین و اتحادیه اروپا برای کمک به تولیدشان در برابر آمریکا ایستاده اند و ما حقمان است که در مقابل زورگویی های آن بایستیم.

نوبخت تصریح کرد: قابل تامل است زمانی که کسی به شما زور می گوید چند نفر نامه بنویسند و پیغام بدهند که آقای ترامپ حالا ما کوتاه آمدیم، حرف شما چیست، آیا چنین فردی قابل اعتماد هست که سوار هواپیما نشده، توافق خود را بهم نزند.

وی اضافه کرد: همه دنیا روزی هزینه استقلال خود را داده اند و موضع ما هم موضعی حقی است، اینکه در این فاصله عده ای خارج نشین نامه بدهند که با ترامپ مذاکره کنید، نشان می دهد که عقل سیاسی آنها کامل نیست که چنین توصیه ای به ملت و نظام می کنند.

رییس سازمان برنامه و بودجه خاطرنشان کرد: باید از صاحبان سرمایه و نقدینگی قدردانی کنیم به جای اینکه ارز و سکه بگیرند، به سمت بازار سرمایه و بورس رفتند و رشد قابل توجهی در آن جا رخ داده است.

نوبخت یادآور شد: یکی از مصوبات جلسه شورای عالی هماهنگی این بود که این پول فقط نسبت به سهام موجود در داخل بورس نباشد بلکه بتوانیم در برابر این تقاضا سهام جدید عرضه کنیم و دستگاه ها، سهام کارخانجات خود را عرضه کنند.

نوبخت در خصوص دستگیری یکی از وزرای سابق رژیم صهیونیستی به جرم جاسوسی برای ایران، گفت: رژیم صهیونیستی از هر فرصتی برای انهام افکنی علیه جمهوری اسلامی استفاده می کند، اما از اینکه این مورد چیست بی اطلاع و بی تقصیرم.

وی در خصوص کمپین یکی از ورزشکاران برای نخریدن کالا، اظهار داشت: یکی از صنایعی که همیشه سهم زیادی در رونق تولید ما داشته، صنعت خودرو است. به یاد دارم در گذشته و در شرایطی که تلاش می‌کردیم صنعت داخلی را تقویت کنیم، کمپینی برای نخریدن خودرو ایجاد شد. اما در این مورد خاص حرف منطقی است چراکه اگر کسی برای سودجویی خودرو یا هرکالای دیگری را گران عرضه می‌کند نباید از او خرید کرد و ما از این کار تشکر می‌کنیم.

نوبخت با بیان اینکه در دیپلماسی قهر و آشتی و صددرصد مخالف و موافق متصور نیست و کشورها با یکدیگر در مسائل مختلف اتفاق و یا اختلاف منافع دارند، گفت: تلاش دشمنان بر این است که سهمیه ما را در اوپک بگیرند. الان هم بحث این است که تحریم نفتی را اعمال کنند که یکی از مذاکرات ما با اروپا این است که باید خرید قبلی خود را داشته باشد.

سخنگوی دولت افزود: در شرایطی که سهم ایران کاهش یابد، کشورهای دیگر به دنبال آن هستند که این سهیمه را کسب کنند. این را به حساب هماهنگی های قبلی و دسیسه نباید گذاشت.

سخنگوی دولت در ادامه نشست خبری در مورد اظهارات منتقدان دولت در مورد قانون تامین مالی تروریسم تصریح کرد: منتقدان و مخالفان دولت به دنبال این هستند که تلاش های دولت را کم جلوه و بی تاثیر بیان کنند. در حالی که تلاش می شود بی جهت به معنی تامین مالی تروریسم ما را در لیست سیاه نگه دارند و بهانه ای شود برای آمریکا که ما را به لیست سیاه برگرداند و در این خصوص به ما انتقاد می کنند.

وی افزود: در چنین شرایطی وضعیت اقتصادی ما سخت تر خواهد شد که در این صورت نیز باز به دولت انتقاد خواهند کرد که چرا این شرایط را ایجاد کردید؟ عده ای از هرچه که دولت را بتواند در شرایط سخت قرار دهد حمایت می کنند ولو اینکه این شرایط باعث تضعیف نظام شود.

رئیس سازمان برنامه و بودجه در خصوص لایحه اصلاحی بودجه در شرایط اعمال تحریم، گفت: از اواخر سال گذشته و فروردین ماه امسال ٤ سناریو را بر اساس شدت تحریم تعریف کردیم و با اطلاعاتی که از وضعیت پیش رو در اختیار داشتیم، برنامه ریزی های لازم صورت گرفته است و البته دولت اختیارات و امکانات کافی را نیز در اختیار دارد.

وی افزود: البته فعلا تحریمی اعمال نشده و فقط شیپور جنگ را نواخته اند که برخی در این آزمون متاسفانه خوب عمل نکردند.

سخنگوی دولت با بیان اینکه دولت باید نیازهای اصلی کشور را شناسایی و برطرف کند، اظهار داشت: یکی از مسائل مهم نظارت و تنظیم بازار است که در جلسه روز گذشته نیز مقرر شد دستگاه های نظارتی به کمک اصناف با تمام قوا برای تنظیم بازار وارد شوند.

نوبخت پیرامون پرداخت افزایش حقوق کارکنان، گفت: درصد افزایش حقوق کارکنان به دستگاه ها پرداخت شده اما نیازمند احکام است که در روزهای آینده احکام آن صادر خواهد شد.