۰ نفر

ظریف وارد آفریقای جنوبی شد

۲۲ خرداد ۱۳۹۷، ۱۹:۰۹
کد خبر: 278177
ظریف وارد آفریقای جنوبی شد

محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه ایران ساعتی پیش در صدر هیأتی سیاسی و اقتصادی وارد آفریقای جنوبی شد.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از فارس، محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه ایران که در رأس هیاتی به منظور گفت‌وگو با مقامات آفریقای جنوبی صبح امروز (سه شنبه) راهی آفریقای جنوبی شده بود، ساعتی قبل وارد این کشور شد. 

بهرام قاسمی سخنگوی وزارت امور خارجه دیروز در این باره اظهار داشت: محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران به منظور رایزنی و گفت‌وگو با مقامات آفریقای جنوبی در صدر یک هیأت بلند پایه سیاسی و اقتصادی سه شنبه عازم پرتوریا می‌شود.

سفر ظریف در پی خروج آمریکا از برجام انجام می‌شود.

پس از اعلام ترامپ در 18 اردیبهشت ماه مبنی بر خروج آمریکا از برجام، ظریف به چین، روسیه و بروکسل سفر کرد. وی شنبه شب 22 اردیبهشت ماه به پکن سفر و روز یکشنبه 23 اردیبهشت ماه با «وانگ یی» همتای چینی خود درباره برجام بدون آمریکا و مناسبات دوجانبه به گفت‌وگو نشست.

رئیس دستگاه دیپلماسی جمهوری اسلامی ایران بعد از پکن راهی مسکو شد و 24 اردیبهشت ماه با «سرگئی لاوروف» وزیر خارجه روسیه در این خصوص به رایزنی پرداخت و سه‌شنبه 25 اردیبهشت ماه نیز در بروکسل ضمن رایزنی دوجانبه با «فدریکا موگرینی» مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، در نشستی با حضور وزرای خارجه سه کشور اروپایی فرانسه، آلمان و انگلیس شرکت کرد. در پایان این نشست بیانیه‌ای توسط موگرینی قرائت شد.

وزیر خارجه ایران هفتم خرداد ماه نیز سفری به دهلی نو داشت و با مقامات هند در این باره گفتگو کرد و در این سفر توافقاتی نیز حاصل شد. 

رئیس دستگاه دیپلماسی جمهوری اسلامی ایران آبان ماه سال گذشته (1396) نیز سفری دو روزه به پرتوریا داشت. در آن سفر سیزدهمین نشست کمیسیون مشترک ایران و آفریقای جنوبی برگزار شد.