۰ نفر

جمع‌آوری تخت‌های 7میلیون تومانی از بیمارستان

۲۰ خرداد ۱۳۹۷، ۸:۱۶
کد خبر: 277521
 جمع‌آوری تخت‌های 7میلیون تومانی از بیمارستان

مدیر کل دفتر نظارت و اعتباربخشی امور درمان وزارت بهداشت از جمع‌آوری تخت‌های وی‌آی پی در بیمارستان‌های خصوصی خبر داد.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایران، به‌گفته دکتر علیرضا عسگری، ایجاد تخت‌های وی‌آی پی در مراکز درمان بخش خصوصی هیچگونه مبنای قانونی ندارد و رؤسای این بیمارستان‌ها اجازه ندارند برای یک شب اقامت بیمار در بیمارستان‌های خصوصی هزینه میلیونی روی دست بیمه‌های تکمیلی بگذارند. در این میان معاونت درمان وزارت بهداشت؛ دستور‌العمل جمع‌آوری تخت‌های وی‌آی پی را به بیمارستان‌های بخش خصوصی ابلاغ کرده است و اینها همه در حالی است که به گفته این مقام مسئول دریافتی بیمارستان‌ها از محل هتلینگ بیمارستانی، بار مالی مضاعفی را روی دوش بیمه‌های تکمیلی تحمیل می‌کند و در واقع سازمان‌های بیمه‌گر از این ناحیه حتی ضرر هم می‌کنند.

بررسی‌ها نشان می‌دهد وضع بیمارستان‌های خصوصی در زمینه هتلینگ بیمارستانی خیلی هم بد نیست، تا آنجا که برخی از این بیمارستان‌ها در تهران، بابت ارائه یک شب اقامت، بین 5 الی 7 میلیون تومان از بیمار و همراهش طلب می‌کنند. متقاضیان تخت‌های وی‌آی پی نیز معمولاً بیمارانی هستند که بیمه تکمیلی دارند و دوره بستری آنها کوتاه مدت (دو الی سه روز) است. علاوه بر این همچنین بیمارانی که جهت انجام عمل‌های خاص از جمله زیبایی بستری می‌شوند و هزینه‌های بیمارستان برایشان اهمیتی ندارد عمدتاً از تخت‌های وی‌آی پی استفاده می‌کنند.

در همین زمینه مدیر کل دفتر نظارت و اعتبار بخشی امور درمان وزارت بهداشت عنوان کرد: هیأت وزیران هنگام اعلام تعرفه هتلینگ و خدمات درمانی هزینه یک شب اقامت اتاق تک تختی در بیمارستان دولتی، خصوصی و خیریه را تعریف می‌کند اما تاکنون تعرفه‌ای را برای تخت وی‌آی پی اعلام نکرده است بنابراین مدیران و رؤسای بیمارستان‌های خصوصی با ارائه تخت‌های وی‌آی پی نه تنها هزینه بیشتری را به بیمار تحمیل می‌کردند بلکه دریافت‌های‌شان خارج از تعرفه قانونی بود.

دکتر عسگری درباره وجود تخت‌های وی‌آی پی در بیمارستان‌های دولتی توضیح داد: در بیمارستان‌های دولتی قانون اجازه داده 10 درصد از تخت بخش بستری به تخت وی‌آی پی تبدیل شود به شرط آنکه بیمار یا باید بیمه تکمیلی داشته باشد یا بتواند قیمت یک شب بستری در این تخت‌ها را از جیب پرداخت کند.

او در ادامه با بیان اینکه بیمارستان‌های خصوصی اجازه ایجاد تخت‌های وی‌آی پی را ندارند، افزود: وزارت بهداشت در حالی اقدام به جمع‌آوری تخت‌های

وی‌آی پی از مراکز درمان خصوصی کرده که این بیمارستان‌ها رقم بالایی را بابت تخت‌های ویژه بستری دریافت می‌کردند.

دکتر عسگری در ادامه به قیمت تخت‌های وی‌آی‌پی در چند بیمارستان خصوصی اشاره کرد که نشان دهنده اختلاف‌های تعجب برانگیز است: «این قیمت‌ها فقط مربوط به یک شب بستری در تخت‌های وی‌آی پی است. برخی بیمارستان‌های خصوصی در تهران 5 الی 7 میلیون تومان بابت اقامت یک شب بستری در تخت‌های وی‌آی پی دریافت می‌کردند؛ این رقم در بیمارستان دولتی مانند بیمارستان امام خمینی(ره) 400 الی 500 هزار تومان است.»

مدیر کل دفتر نظارت و اعتبار بخشی امور درمان وزارت بهداشت ایجاد تخت‌های وی‌آی پی در بیمارستان‌های خصوصی را خلاف قانون عنوان کرد و گفت: این موضوع خلاف قانون برنامه پنجم توسعه است چرا که قیمت تمام شده این تخت‌ها با تعرفه اتاق‌های وی‌آی پی فاصله زیادی دارد.

دکتر عسگری در ادامه به این نکته هم اشاره کرد که وزارت بهداشت در یک ماهه اخیر نسبت به جمع‌آوری تخت‌های وی‌آی‌پی از بیمارستان‌های خصوصی اقدام کرد علاوه بر این برخی بیمارستان‌های خصوصی که اختلاف قیمت تخت‌های ویژه بستری در آنها بعضاً تا هفت برابر گران‌تر بود اخطار دریافت کردند که این نشان‌دهنده لزوم نظارت بیشتر بر نحوه قیمت‌گذاری و ارائه خدمات در این‌گونه بیمارستان‌ها است.