۰ نفر

روایت اعداد از بازار کار استان‌ها

۲۰ خرداد ۱۳۹۷، ۸:۰۱
کد خبر: 277520
روایت اعداد از بازار کار استان‌ها

مرکز آمار ایران به تازگی جزئیات گزارش آمارگیری از نیروی کار در زمستان 96 را منتشر کرده که بخوبی وضعیت اشتغال و بیکاری در استان‌های مختلف کشور را نشان می‌دهد.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایران، بر اساس روایت اعداد این گزارش، چهارمحال و بختیاری بیکارترین استان کشور است، یزدی‌ها از همه صنعتی‌تر هستند و مردم خراسان شمالی بیشتر از سایر استان‌ها مشغول به کشاورزی اند. تهرانی‌ها نیز رکورددار اشتغال در بخش خدمات هستند.

از نرخ بیکاری زنان تا شاخص‌های صنعتی و کشاورزی

استان‌های مرکزی با ۷.۵ درصد، سمنان با ۷.۶ درصد و هرمزگان با ۸.۵ درصد کمترین نرخ بیکاری را به خود اختصاص داده‌اند. استان چهارمحال و بختیاری با نرخ بیکاری ۲۳.۷ درصد بیکارترین استان کشور محسوب می‌شود و پس از آن استان کرمانشاه با نرخ بیکاری ۲۲.۶ درصد دارای بالاترین نرخ بیکاری در بین ۳۱ استان کشور است؛ این در حالی است که در زمستان ۹۵ استان کرمانشاه با نرخ بیکاری ۲۴.۵ درصدی بیکارترین استان کشور بود و پس از آن استان چهارمحال و بختیاری با نرخ بیکاری ۲۲.۶ درصد قرار داشت.

در کرمانشاه و سیستان و بلوچستان، زنان بیشترین میزان بیکاری را دارند و در مقابل، زنان خراسان شمالی و زنجان با نرخ 7.1 و 7.7 درصد کمتر از زنان سایر استان‌ها بیکار هستند.

اما بررسی سهم اشتغال در بخش‌های مختلف اقتصادی، نشان می‌دهد که مردم ایران بیشتر در بخش خصوصی و در مشاغل خدماتی کار می‌کنند. در این میان تهرانی‌ها با 65.4 درصد بیشترین میزان اشتغال در بخش خدمات و زنجانی‌ها با 37.5 درصد پایین‌ترین میزان اشتغال در این بخش را در اختیار دارند. در بخش کشاورزی، بیشترین شاغلان در استان خراسان شمالی با 34.6 درصد مشغول به کار بوده‌اند و در مقابل استان تهران با ۰.۷ درصد کم‌ترین شاغلان در بخش کشاورزی را به خود اختصاص می‌دهد؛ سهم شاغلان بخش کشاورزی در کل کشور ۱۵.۳ درصد است. در حوزه صنعت نیز، استان یزد با 45.8 درصد بیشترین جمعیت شاغل در بخش صنعت را دارد. کردستان نیز با ۲۱.۸ درصد کمترین درصد شاغلان صنعتی را به خود اختصاص داده است.