۰ نفر

رئیس کل سازمان امور مالیاتی کشور خبر داد؛

توافق مالیاتی با اصناف بابت عملکرد سال ۹۶

۹ خرداد ۱۳۹۷، ۱۷:۱۳
کد خبر: 275343
توافق مالیاتی با اصناف بابت عملکرد سال ۹۶

رئیس کل سازمان امور مالیاتی کشور، از توافق مالیاتی با اصناف درخصوص عملکرد سال ۱۳۹۶ برخی از صاحبان مشاغل خبر داد.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از سازمان امور مالیاتی، سید کامل تقوی نژاد با اشاره به اختیار حاصل از تبصره ماده ۱۰۰ اصلاحی مصوب ۳۱ تیرماه ۱۳۹۴ قانون مالیات های مستقیم و به منظور تکریم مودیان و تسهیل وصول مالیات و ایجاد هماهنگی و وحدت رویه در تعیین مالیات عملکرد سال ۱۳۹۶ برخی از صاحبان مشاغل که درگروه سوم ماده ۲ آیین نامه اجرایی موضوع ماده ۹۵ قانون فوق قرار می گیرند، اظهار کرد: میزان مالیات عملکرد سال ۱۳۹۶ صاحبان مشاغل فوق با افزایش ۵ درصد نسبت به مالیات قطعی عملکرد سال ۹۵ به صورت مقطوع تعیین می شود.

وی ادامه داد: دستورالعمل توافق مالیاتی امسال شامل کلیه صاحبان مشاغل گروه سوم موضوع ماده ۲ آیین نامه اجرایی موضوع ماده ۹۵ قانون مالیات های مستقیم است که مجموع فروش کالا و خدمات آنها در سال ۱۳۹۶ حداکثر ۱۰ برابر معافیت موضوع ماده ۸۴ قانون فوق به میزان مبلغ ۲۴۰ میلیون تومان باشد.

تقوی نژاد در خصوص این دسته از مشمولین تاکید کرد: این گروه در صورت تکمیل و ارسال فرم موضوع این دستورالعمل که در سامانه سازمان امور مالیاتی کشور قرار داده شده است، از نگهداری اسناد و مدارک موضوع این قانون و تسلیم اظهارنامه مالیاتی معاف هستند.

رئیس کل سازمان امور مالیاتی کشور در خصوص نحوه تعیین مالیات مقطوع و پرداخت آن نیز گفت: مودیانی که در عملکرد سال ۱۳۹۵ معاف از مالیات بوده اند صرفا باید مراتب قبول این دستورالعمل را بدون پرداخت مالیات از طریق سیستم الکترونیکی به سازمان امور مالیاتی کشور اعلام کنند.

وی اضافه کرد: البته اعلام مراتب قبول این دستورالعمل از سوی صاحبان مشاغل گروه سوم که مشمول این دستورالعمل هستند نیز الزامی است.

تقوی نژاد درخصوص مودیانی که امکان پرداخت مالیات مقطوع موضوع این دستورالعمل را به صورت یک جا در خرداد ماه ۱۳۹۷ ندارند نیز گفت: مالیات مقطوع فوق حداکثر تا چهار ماه به صورت مساوی تقسیط می شود. عدم پرداخت به موقع مالیات و یا در صورت تقسیط، عدم پرداخت اقساط در سررسیدهای مقرر مشمول جریمه موضوع ماده ۱۹۰ قانون مالیات های مستقیم خواهد بود.

رئیس کل سازمان امور مالیاتی کشور تاکید کرد: هر گاه اسناد و مدارک مثبته ای به دست آید که مشخص شود مجموع فروش کالا و خدمات یا سایر درآمدهای مودی در سال ۱۳۹۶ بیش از مبلغ ۲۴۰ میلیون تومان است، پرونده مودی وفق مقررات رسیدگی شده و مالیات مابه التفاوت و جرایم متعلقه مطالبه می شود.

وی اظهار کرد: مودیانی که مالیات عملکرد سال ۱۳۹۵ آنها حسب مورد با اعمال مقررات موضوع مواد ۱۳۷، ۱۶۵ و ۱۷۲ قانون مالیات های مستقیم و یا به دلیل عدم تسلیم اظهارنامه مالیاتی بدون اعمال معافیت موضوع ماده ۱۰۱ قانون مالیات های مستقیم محاسبه شده و یا در طی سال ۱۳۹۵ به صورت کامل فعالیت نداشته اند، ابتدا باید مالیات سال ۱۳۹۵ آنها بدون رعایت موارد مذکور محاسبه و سپس مبنای رشد مورد نظر قرار گیرد.

رئیس کل سازمان امور مالیاتی کشور همچنین گفت: مالیات عملکرد سال ۱۳۹۶ مودیان موضوع این دستورالعمل در صورتیکه که اظهارنامه مالیاتی عملکرد سال ۱۳۹۶ خود را در موعد مقرر قانونی به صورت جداگانه ارائه کنند و یا در مهلت مقرر در این دستورالعمل، فرم مربوط به بند ۶ این دستورالعمل را به سازمان امور مالیاتی کشور ارایه نکنند و یا متقاضی اعمال مقررات قانونی از جمله مفاد مواد ۱۳۷، ۱۶۵ و ۱۷۲ قانون مالیات های مستقیم در خصوص درآمد عملکرد سال ۱۳۹۶ خود هستند، از شمول این دستورالعمل خارج بوده و با رعایت مقررات مربوطه تعیین خواهد شد.
وی تصریح کرد: صاحبان مشاغل گروه سوم که مشمول این دستورالعمل هستند باید حداکثر تا پایان خردادماه سال جاری با ورود به سامانه سازمان امور مالیاتی کشور به نشانیwww.tax.gov.ir نسبت به ارسال فرم مذکور اقدام کنند.