۰ نفر

احکام مالیاتی قانون بودجه سال‌۹۷ ابلاغ شد

۶ خرداد ۱۳۹۷، ۱۲:۲۲
کد خبر: 274477
احکام مالیاتی قانون بودجه سال‌۹۷ ابلاغ شد

احکام مالیاتی قانون مالیاتی بوجه سال ۱۳۹۷ کل کشور مصوب ۲۰ اسفند ۹۶ مجلس با امضای رییس کل سازمان امور مالیاتی، ابلاغ شد.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از فارس، در قالب تبصره ۵ اجازه داده می‌شود در سال ۱۳۹۷ با رعایت قوانین و مقررات اوراق و اسناد این تبصره مشمول مالیات نمی‌شود.

تبصره ۶

الف سقف معافیت مالیاتی موضوع ماده ۸۴ قانون مالیات‌های مستقیم مصوب ۱۳۶۶.۱۱.۰۳ و اصلاحات بعدی آن در سال ۱۳۹۷ سالانه مبلغ دویست و هفتاد و شش میلیون (۲۷۶۰۰۰۰۰۰) ریال تعیین می شود / نرخ مالیات بر کل در آمد کارکنان دولتی و غیر دولتی اعم از حقوق ومزایای فوق العاده و کارانه به استثنای تبصره های ۱ و ۲ ماده ۸۶ قانون مالیات های مستقیم و اصلاحات بعدی آن و با رعایت ماده ۵ قانون اصلاح پاره‌ای از مقررات مربوط به اعضای هیات علمی مصوب ۱۳۶۸.۱۲.۱۶ با اصلاحات و الحاقات بعدی و مربوط به امور «آموزشی و پژوهشی است، مازاد بر مبلغ مذکور تا سه برابر آن مشمول مالیات سالانه ده درصد (۱۰) ونسبت به مازاد سه برابر، تا چهار برابر آن مشمول مالیات سالانه پانزده درصد (۱۵) و نسبت به مازاد چهار برابر تا شش برابر بیست و پنج درصد (۲۵) و نسبت به مازاد شش برابر سی و پنج درصد (۳۵) تعیین می شود. میزان معافیت مالیاتی اشخاص موضوع مواد (۵۷) و (۱۰۱) قانون مالیات‌های مستقیم سالانه مبلغ دویست و شانزده میلیون (۲۱۶۰۰۰۰۰۰) ریال تعیین می شود.

احکام ماده یک قانون احکام دائمی برنامه های توسعه کشور و تبصره بند (ی) ماده ۲۸ قانون الحاق برخی مواد به قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت بر حکم فوق حاکم است.

ب- وزارت نیرو از طریق شرکت های آبفای شهری سراسر کشور مکلف است علاوه بر دریافت نرخ آب بهای شهری به ازای هر متر مکعب فروش آب شرب، مبلغ یکصدوپنجاه (۱۵۰) ریال از مشترکان آب دریافت و به خزانه داری کل کشورواریز کند. صد در صد (۱۰۰٪) وجوه دریافتی تا سقف هفتصد و پنجاه میلیارد (۷۵۰۰۰۰۰۰۰۰۰) ریال از محل حساب مذکور در ردیف معین در بوجه شرکت مزبور صرفا جهت آبرسانی شرب روستایی و عشایری اختصاص می یابد. ۲۰ درصد اعتبار مذکور برای آبرسانی شرب عشایری و هشتاد درصد (۸۰) برای آبرسانی شرب روستایی بر اساس شاخص معیت و کمبود آب شرب سالم بین استان های کشور در مقاطع سه ماهه از طریق شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور توزیع می شود تا پس از مبادله موافقتنامه بین سازمان برنامه و بوجه استان ها و شرکت های آب و فاضلاب روستایی استان‌ها و یا سازمان امور عشایر هزینه شود. وجوه فوق مشول مالیات به نرخ صفر است.

ج- دستگاه‌های اجرایی ذیربط موظفند معافیت ها و تخفیفات مالیاتی و گمرکی قانون را به صورت جمعی – خرجی در حسابهای مربوط به خود ثبت نماید. دستوالعمل اجرایی این بند توسط وزارت امور اقتصادی و سازمان برنامه و بودجه کشور تا دو ماه پس از تصویب این قانون تهیه و ابلاغ خواهد شد. گمرک جمهوری اسلامی ایران و سازمان امور مالیاتی هر شش ماه بیکبار گزارش این معافیت ها و تخفیفات را به کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی ارئه می نماید. عملکرد معافیت ها و تخفیفات به عنوان مالیات بر واردات وصولی گمرک مهوری اسلامی ایران محسوب خواهدشد.

۱-متن زیر به حز ۱ بند (ب) ماده (۳۲) قانون احکام دائمی برنامه های توسعه کشور اضافه می شود:

شاخص های مناطق و شهرستان های غیر برخوردار از اشتغال موضوع این جز با پیشنهاد سازمان برنامه و بودجه کشور به تصویب هیات وزیران می رسد.

۲-محل اخذ مالیات و عوارض ارزش افزوده واحدهای تولیدی محل استقرار آنها می باشد.

و -سازمان امور مالیاتی کشور می تواند مالیات بر ارزش افزوده گروه هایی از مودیان مشول مالیات بر ارزش افزوده را با اعمال ضریب کاهشی ارزش افزوده فعالیت آن بخش تعیین نماید. مقررات این بند در خصوص دره هایی که مالیات آنها قطعی نشده است، جاری خواهد بود. ضریب ارزش افزوده هر فعالیت با پیشنهاد سازمان مالیاتی کشور به تائید وزیر امور اقتصادی و دارایی می رسد.

ز- مطابق ماده (۱۲) قانون الحاق برخی مواد به قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت (۲) به هر یک از وزارتخانه های نفت و نیرو از طریق شرکت های تابعه ذیربط اجازه داده می شود ماهانه از هر واحد مسکونی و تجاری مشترکین گاز مبلغ دو هزار (۲۰۰۰) ریال و از هر واحد مسکونی و تجاری مشترکین برق مبلغ یک هزار (۱۰۰۰) ریال اخذ و به حساب درآمد عمومی موضوع ردیف های ۱۶۰۱۸۵ و ۱۶۰۱۸۶ جدول شماره ۵ این قانون نزد خزانه داری کل کشور واریز وبرای موارد مندرج درماده مذکور به مصرف برساند. برای مشترکین روستایی، مبالغ فوق الذکر معادل پنجاه درصد خواهد بود. وجوه فوق، مشمول مالیات به نرخ صفر است.

آیین نامه اجرایی این بند مختص سقف و نحوه برگزاری مناقصه، تعهدات شرکت‌های بیمه گر و پرداخت خسارت به پیشنهاد مسترک سازنان برنامه و بودجه کشور و وزارت امور اقتصادی و دارایی به تصویب هیات وزیران می رسد.

ح- سازمان امور مالیاتی کشور موظف است مالیات بر درامد حقوق کارکنان سازمان تامین اجتماعی در سال های ۱۳۸۸و ۱۳۸۹ را مانند مستخدمین رسمی دولت به نرخ ده درصد (۱۰) محاسبه و دریافت نماید.

ط- توزیع عوارض ارزش افزوده موضوع جز (۱) بند (ب) ماده (۶) قانون برنامه بودجه ششم توسعه در تهران و سایر شهرهای مشابه نسبت جمعیتی شهر به روستا با شهرستان تهران به نسبت هشتاد و هشت درصد (۸۸) نقاط شهری و دوازده درصد (۱۲) نقاط روستایی و عشایری تعیین می شود. تشخیص این شرایط با شورای برنامه ریزی و توسعه استان است.

م- از ابتدای سال ۱۳۹۷ به قیمت خرده فروشی هر نخ سیگار تولید با نشان ایرانی هفتاد و پنج (۷۵) ریال تولید مشترک صد و پنجاه ریال، تولید داخل با نشان بین الملی دویست و پنجاه (۲۵۰) ریال و وارداتی ششصد (۶۰۰) ریال به عنوان عوارض اضافه می‌گردد.

وزارت امور اقتصادی و دارایی مکلف است مبالغ مذبور را از تولید کنندگان حسب مورد اخذ و به حساب درآمد عمومی موضوع دریف ۱۶۰۱۹۰ این قانون واریز نماید.

معادل درآمد حاصل از اجرای این بند پس از واریز به حساب درآمد عمومی نزد خزانه داری کل کشور طی ردیف‌های شماره ۱۲۷۵۰۰و ۱۲۸۵۰۰ و ۱۲۹۰۰۰ در جهت کاهش مصرف دخانیات پیشگیری و درمان بیماری های ناشی از آن بازتوانی و درمان عوارض حاصل از مصرف و توسعه ورزش، در اختیار وزارتخانه های ورزشی و جوانان به میزان سی درصد (۳۰)، آموزش و پرورش به میزان بیست درصد (۲۰) و بهداشت درمان و آموزش پزشکی به میزان پنجاه درصد(۵۰) قرار می گیرد.

ن- در راستای بهبود شاخص‌های محیط زیست و کاهش اثرات مخرب مدیریت غیر اصولی پسماند های عادی، سازمان امور مالیاتی کشور موظف است تا سقف نیم درصد ۵/. درصد از فروش کالاهایی که مصرف آنها منجر به تولید پسماند مخرب محیط زیست می گردد را دریافت و تا سقف ده هزار میلیارد (۱۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰) ریال به ردیف شماره ۱۶۰۱۸۹ واریز نماید تا برای ایجاد تاسیسات منطقه ای تبدیل پسماند به مواد و انرژی با اولویت مشارکت بخش خصوصی پس از مبادله موافقت نامه با سازمان برنامه بودجه کشور در اختیار سازمان شهرداری ها و دهیاری های کشور قرار گیرد. آیین نامه اجرایی این بند مشتمل بر نحوه وصول، فهرست کالاهای مشمول نرخ هزینه مدیریت پسماند کالاها و سازمان برنامه بودجه کشور تدوین و به تصویب هیات وزیران خواهد رسید.

ف- دولت موظف است شصت درصد (۶۰) از سود خالص از واردات خودرو در سال گذشته را به عنوان مالیات مازاد بر حقوق ورودی از واردکنندگان خودرو دریافت نموده وپس از واریز به درآمد عمومی ردیف ۱۱۰۴۱۰ صد درصد (۱۰۰/.) آن را از محل ردیف هزینه ای ۵۳۰۰۰۰-۶۳صرف سود تسهیلات تولید و حمایت از اشتغال نماید.

سازمان بازرسی کل کشور موظف است بر روند اجرای این بند نظارت نموده و در صورت وقوع تخلف در تعرفه گذاری و ایجادویژه خواری (رانت) موضوع را از طریق مراجع قضایی پیگیری نماید.

تبصره ۷ –

ه – به دولت اجازه داده می شود مطالبات قبل از سال ۱۳۹۷ سازمان های گسترش و نوسازی صنایع ایران و توسعه و نوسازی معادن و منابع معدنی ایران بابت مشارکت در تامین سرمایه بانک تخصصی صنعت و معدن و همچنین مطالبات سازمان های مذکور و وزارت نفت از طریق شرکت دولتی تابعه بابت سهم متعلق به آن ها از واگذاری سهام مطابق قوانیین مربوط را با بدهی آ» ها به دولت بابت مالیات و سپد سهام تا سقف جهار هزار میلیارد (۴۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰) ریال به صورت جمعی – خرجی از طریق گردش خزانه نهاتر و یا تا سقف مطالبات نسبت به اعطای خطوط اعتباری مالی خارجی (فاینانس) یا تضامین برای طرحهای اشتغال را با اولویت مناطق کمتر توسعه یافته و محروم اقدام نماید.

تبصره ۱۰ –

االف – شرکتهای بیمه ای مکلفند مبلغ دو هزار و هفتصد وپنجاه میلیارد (۲۷۵۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰) ریال از اصل حق بیمه شخص ثالث دریافتی را طی جدولی که بر اساس فروش بیمه هریک از بیمه از شرکت‌ها تعیین و به تصویب شورای علی بیمه می رسد به صورت هفتگی به درآمد عمومی ردیف ۱۶۰۱۱۱ جدول شماره ۵ این قانون نزد خزانه داری کل کشور واریز کنند.

وجوه واریزی در اختیار سازمان داهداری و حمل و نقل کشوری، نیروی انتظامی جمهوری اسلامی و سازمان اورژانس کشور قرار می گیرد تا در ردیف های مربوط به این دستگاه‌ها در جدول شماره ۷ این قانون در امور منجر به کاهش تصادفات و مرگ و میر، هزینه شود.

بیمه مرکزی جمهوری اسلامی ایران موظف به نظارت بر اجرای این بند است. وجوه واریزی شرکت‌های بیمه موضوع این به عنوان هزینه قابل قبول مالیاتی محسوب می‌شود.

سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای کشور، نیروی انتظامی و سازمان اورژانس کشور موظفند گزارش عملکرد خود را هر سه ماه یکبار از نحوه هزینه وجوه مذکور به بیمه مرکزی جمهوری اسلامی ایران گزارش نمایند.

و- وجوهی که برای تملک عرصه در اختیار بخش نظامی فرودگاه‌های بین‌المللی کشور در سال های ۱۳۹۶ و ۱۳۹۷ به حساب شرکت مادر تخصصی فرودگاه ها و ناوبری هوایی ایران هزینه شده می شود به عنوان هزینه قابل قبول مالیاتی تلقی و از مالیات معاف می‌باشد.

همچنین آن بخش از املاک و دیگر دارایی‌های ثابت شرکت نیز که در همین رابطه به نیروهای مسلح منتقل می شود از پرداخت مالیات معاف می باشد.

ز- انتقال مازاد تجدید ارزیابی شرکت ها موضوع ماده ۱۴۹ قانون مالیات‌های مستقیم اصلاحی قسمتی از قانون تجارت مصوب ۱۳۹۴.۰۴.۳۱ به حساب افزایش سرمایه با رعایت شروط ذیل بلامانع است و مشمول مالیات به نرخ صفر خواهد بود.

شرکت‌های مذکور باید بر اساس صورت‌های مالی عملکرد سال ۱۳۹۶ مشمول ماده ۱۴۱ لایحه قانون اصلاح قسمتی از قانون تجارت مصوب ۱۳۴۷.۱۲.۲۴ شده باشند.

۲- شرکت‌های مذکور باید با این تجدید ارزیابی از شمول ماده ۱۴۱ لایحه اصلاح قسمتی از قانون تجارت خارج شوند.

تبصره ۱۱ –

مالیات ناشی ار تجدید ارزیابی دارایی‌های شرکت پشتیبانی و نوسازی هلیکوپترهای ایران و قطعات موجود در انبارهای این شرکت به نرخ صفر محاسبه شده و منابع حاصل از تجدید ارزیابی به حساب افزایش سرمایه دولت در این شرکت منظور می‌شود.

ح- در سال ۱۳۹۷ عوارض خروج از کشور برای زائران عتبات بر اساس قانون سرمایه دولت در این شرکت منظور می‌شود.

زائران اربعین که از تاریخ سوم مهر ماه ۱۳۹۷ تا بیست و دوم آبان ماه ۱۳۹۷ از مرزهای زمینی به مقصد کشور عراق از کشور خارج می‌شوند از پرداخت عوارض معاف می‌باشند.

تبصره ۱۹ –

درآمدهای ناشی از سرمایه گذاری خصوصی و تعاونی در قرارداد مشارکت‌های موضوع این تبصره از مشوق‌های مالیاتی جزوه های ۱ و ۲ بند (ث) ماده ۱۳۲ قانون مالیات‌های مستقیم موصوع ماده ۳۱ قانون رفع موانع تولید رقابت‌پذیری و ارتقای نظام مالی کشور و اصلاحات بعدی آن از محل ردیف شماره ۵۵۰۰۰ برخوردار می باشد.

تبصره ۲۱- مدت اجرای آزمایشی قانون مالیات بر ارزش افزوده مصوب ۱۳۸۷.۰۲.۱۷ و اصلاحات بعدی آن تا زمان لازم الاجرا شدن قانون جدید در سال ۱۳۹۷ تمدید می شود.

تبصره ۲۵- کلیه احکام مندج در قانون صرفا مربوط به سال ۱۳۹۷ است.