۰ نفر

اعتراض دوباره کامیون‌داران

۵ خرداد ۱۳۹۷، ۱۰:۲۱
کد خبر: 274166
اعتراض دوباره کامیون‌داران

همه‌چیز از اعتصاب چندروزه کامیون‌داران شروع شد؛ از اعتصابی که به دنبال اعتراض به عدم افزایش کرایه حمل‌ونقل ایجاد شد و مشکلاتی را در تمامی بخش‌ها فراهم کرد. در پی این اعتصاب، کامیون‌داران از عبور هرگونه تانکر و کامیون در طول مسیر جلوگیری و آنها را به پیوستن به این اعتصاب ترغیب کردند؛ اعتصابی چندروزه که در نهایت وزارت راه را بر آن داشت تا در توافقی با کامیون‌داران، افزایش کرایه آنها را بپذیرد.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از شرق، وعده افزایش کرایه از تاریخ هفتم خردادماه، کامیون‌داران شاکی را کمی آرام کرده است. این رخداد و اعتراض صنفی، تبعاتی را در دیگر حوزه‌ها پدید آورده بود. کمبود بنزین و گازوئیل در شهرهای مقصد، به‌ویژه اصفهان، شیراز، هرمزگان و بوشهر و توابعشان از محرز‌ترین آنها بود تا اینکه تانکرهای سوخت با اسکورت نیروی انتظامی به پمپ‌بنزین‌ها رسانده شدند تا از آثار روانی آن بر مردم که در پی جمع‌آوری سوخت بودند، جلوگیری کنند. البته بر اساس آنچه در شبکه‌های مجازی منتشر شده، اعتصاب رانندگان و کامیون‌داران در شهرهای استان فارس، قزوین، نجف‌آباد، قائن، کنگاور، بوکان، شهرکرد، بشرویه، فردوس، همدان، هرمزگان، آزادشهر، جاده‌کنار، کوهدشت، یزد، اصفهان، همدان، مشهد، گرمه، کوار، قم، شاهرود، سمنان و همچنین در نوشهر، تربت‌جام، تربت‌حیدریه، دهگلان، زرند کرمان، مشهد، گناباد، سنندج، بندرعباس، مبارکه اصفهان، اراک و چندین شهر دیگر دیده شده بود. محمد خان‌بلوکی، رئیس اتحادیه حمل‌ونقل بار ایران، خبر داده که کامیون‌داران خواهان افزایش کرایه حمل تا 40 درصد هستند، زیرا از سال 94 تاکنون افزایش حقوقی برای آنها در کار نبوده. بااین‌حال اتحادیه حمل‌ونقل فقط پیشنهاد افزایش ۲۰ درصدی کرایه بار را داده است. یک روز پس از این توافق (جمعه)، اوضاع کمی آرام به نظر می‌رسد و سوخت تا حدودی به جایگاه‌ها رسیده، بااین‌حال هنوز زمان باقی است تا بنزین و گازوئیل به تمامی جایگاه‌ها تزریق شود. این‌گونه که به نظر می‌رسد، پایانی خوش برای یک اعتصاب صنفی رقم خورده.

‌ اعتراض محدود بود

داریوش امانی، معاون حمل‌ونقل سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌‌‌ای از جزئیات توافق روز پنجشنبه با اتحادیه حمل‌و‌نقل بار ایران و شرکت‌های حمل‌ونقل بار می‌گوید. به گفته او، اعتراض صنفی حق کامیون‌داران زحمتکش است و در تلاش هستیم تا مشکلاتشان را برطرف کنیم.

امانی با اشاره به محدودبودن این اعتراض‌ها می‌گوید: حدود 400 هزار کامیون در کشور داریم، اما اعتراض‌ها و تجمع‌های اخیر یکی، دو درصد بیشتر نبود. فرضا در شهرضا، سه هزار کامیون فعالیت دارند که حدود 300 کامیون در این اعتراض‌ها شرکت کرده‌ بودند. در کل استان تهران، 63 هزار کامیون داریم که سرجمع در اعتراض‌ها سه هزار کامیون شرکت کردند.

او در واکنش به آنچه در شبکه‌های مجازی منعکس شده، می‌گوید: در شبکه‌های مجازی این‌گونه منعکس شده است که دولت پس از اعتراض کامیون‌داران، نسبت به افزایش 20 درصدی کرایه حمل اقدام کرده است، درحالی‌که این تدابیر از اسفندماه سال گذشته که درخواست افزایش کرایه حمل مطرح شده بود، مورد بررسی قرار گرفته و بنا بود از اول ماه رمضان این افزایش رخ دهد که البته در برخی شهرهای کوچک‌تر به دلیل اینکه باید دو صنف رانندگان و شرکت‌های حمل‌ونقل با یکدیگر به توافق برسند، هنوز انجام نشده است.

امانی در پاسخ به چرایی عدم افزایش کرایه حمل در طول سه سال گذشته، توضیح می‌دهد: در این مدت افزایش چندانی در عوامل مؤثر در این حرفه نداشتیم و از آنجایی‌که کرایه توافقی است، انجمن صنفی رانندگان و انجمن صنفی شرکت‌های حمل‌ونقل درخواستی برای افزایش کرایه ارائه ندادند. اگر درخواستی انجام می‌گرفت، مورد بررسی قرار می‌گرفت.

‌ مذاکره با وزارت صنعت برای حذف واسطه

معاون حمل‌ونقل سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌‌‌ای با بیان اینکه بسیاری از آنچه مورد اعتراض رانندگان کامیون و تانکر قرار گرفته، فرابخشی است، تصریح می‌کند: گرانی قطعات لوازم یدکی، نبود قطعات اصل و وجود قطعات چینی و... مورد اعتراض بود، اما چون کانال ارتباطی آنها، معاونت حمل‌ونقل جاده‌ای است، این مسائل را به دستگاه‌های مربوطه منعکس کردیم و پیگیر آن هستیم که بتوانیم مجوزی از وزارت صنعت، معدن و تجارت دریافت کنیم تا تشکل‌های کامیون‌داران بدون واسطه، نسبت به واردات قطعات مورد نیاز خود اقدام کنند. یکی از موارد دیگر مورد اعتراض، مسئله بیمه است. بر اساس قانون مربوط به بیمه‌های خاص، 50 درصد بیمه رانندگان را باید دولت به‌ صورت یارانه پرداخت کند که باید از طریق دولت به سازمان تأمین اجتماعی پرداخت شود، اما بعضا دولت برای پرداخت این حق بیمه‌ها به سازمان تأمین اجتماعی با مشکل روبه‌رو  شده و از پرداخت به رانندگان سر باز زده بود که به محض اطلاع، پیگیری و این مشکل را برطرف کردیم. از دیگر مشکلات، موضوع بازنشستگی آنها با حداقل حقوق بود. صنف کامیون‌داران داوطلبانه پذیرفته‌اند که مازاد حق بیمه را به تأمین اجتماعی پرداخت کنند تا بتوانند با حقوق بالاتری بازنشسته شوند که با مکاتبه با وزیر کار، کارگروهی در تأمین اجتماعی تشکیل شد و طی آن قرار است در یکی، دو ماه آینده، این مشکل هم برطرف شود.

‌ برخی شیطنت می‌کنند

این مقام مسئول با اشاره به اینکه توافق روز پنجشنبه صورت گرفته است، در پاسخ به این پرسش که چرا این اعتراض‌ها کماکان ادامه دارد، می‌گوید: اکنون در بسیاری از شهرها، کامیون‌داران به حمل بار مشغول هستند و بارگیری می‌کنند. گاهی از برخی بخش‌ها شیطنت‌هایی انجام می‌شود که مربوط به رانندگان نیست و سعی دارند موضوع را با مقاصد دیگری سیاسی کنند. این موضوع نیز در این قالب است؛ وگرنه اعتراض صنفی آنها به گوش ما رسیده است و پیگیر رفع مشکل آنها هستیم.

‌ بحران به تهران نرسید

این مشکل در این چند روز بحران در سیستم توزیع بنزین و گازوئیل را به وجود آورده بود. ناصر رئیسی‌فرد، رئیس انجمن صنفی جایگاه‌داران بنزین از پایان‌دادن به این بحران خبر می‌دهد. با اینکه برخی از خبرهای غیررسمی از امتداد این بحران به تهران نیز خبر داده بودند، به گفته او، هیچ‌ مشکلی برای تأمین بنزین در جایگاه‌های سوخت در تهران به وجود نیامده بود.

‌ راه‌ها مسدود شد

رئیسی‌فرد در ادامه می‌گوید: در برخی استان‌ها جایگاه‌ها آماده برای سرویس‌رسانی بودند، اما متأسفانه سیستم حمل‌ونقل باری (کامیون‌داران) به دلیل اعتراض به افزایش‌ندادن کرایه‌ها، مشکلات تأمین اجتماعی و پایانه‌ها، عوارض جاده‌ای، مشکلات طرح ترافیک و... دست به اعتصاب زده و دست از کار کشیدند و از نقل‌وانتقال هرگونه باری در طول مسیر، با بستن راه و تهدید جلوگیری کردند. به همان نسبت که شرکت‌های حمل‌ونقل باربری این مشکل را دارند، تانکرها نیز چندین سال است با افزایش حقوق روبه‌رو  نشده‌اند، درحالی‌که در مقابل با افزایش هزینه‌‌ها روبه‌رو هستند.

او می‌افزاید:‌ این مسئله سبب شد دو، سه روزی عملکرد جایگاه‌های بنزین دچار خلل شود؛ زیرا فراورده‌ها از طریق تانکرهایی که از پالایشگاه‌ها می‌آیند، به آنها حمل می‌شود که یا در اعتصاب شرکت کرده‌ بودند یا مسیر آنها مسدود شده بود. همین امر موجب کاهش جدی فراورده‌های نفتی در جایگاه‌های شهرهای اصفهان، شیراز، هرمزگان و بوشهر به صورت جدی شده بود. از طرفی، متأسفانه مردم نیز سریع تهییج شدند و ذخیره‌سازی بنزین را آغاز کردند.

‌ مشکل امروز حل می‌شود

رئیسی‌فرد با اشاره به جلساتی که روز گذشته با صاحبان تانکرهای حمل و سوخت و شرکت ملی پالایش و پخش فراورده‌های نفتی و سازمان برنامه‌و‌بودجه برگزار شد، ادامه می‌دهد: از روز گذشته معضل تانکرداران تا حدودی حل شده و آغاز به حمل فراورده کرده‌اند. به آنها وعده داده شده است در نهایت تا هفتم خرداد نرخ کرایه آنها را با مصوب سازمان برنامه اعلام کنند و دیگر مشکلاتشان نیز با حضور نمایندگان شهری برطرف شود. اکنون در اصفهان به نسبت تعداد جایگاه‌هایی که روز گذشته تعطیل بودند، با رسیدن سوخت، برخی جایگاه‌ها آغاز به کار کرده‌اند، اما به‌هر‌حال سوخت‌گیری محدود است و زمان می‌برد تا شرایط به حالت عادی برگردد. بر اساس برآوردها، به نظر می‌رسد این مشکل امروز  به ‌صورت کامل مرتفع شود.

‌ در توزیع بنزین احتیاط می‌شود

علی اکبری، نماینده اصفهان در مجلس شورای اسلامی، نیز خبر از جلسات اضطراری در استانداری برای حل معضل جایگاه‌ها داد. به گفته این نماینده مجلس، از‌ آنجایی ‌که بخش غالب سوخت‌رسانی به استان فارس از طریق پالایشگاه‌های هم‌جوار در اصفهان، یزد و بوشهر انجام می‌شود، حل این مشکل با گذر زمان روبه‌رو است؛ زیرا راه‌های منتهی به استان فارس، از سوی کامیون‌داران مسدود شده بود.او در ادامه افزود: اکنون بنزین در پمپ‌بنزین‌ها وجود دارد، اما برای تخصیص و توزیع آن با احتیاط عمل می‌شود. به نظر می‌رسد التهاب به میزان درخور توجهی فروکش کرده است و امیدواریم مشکلات کامیون‌داران و تانکرداران نیز به‌زودی حل و  با آنها منصفانه‌ رفتار شود.

 پیش‌تر کامیون‌داران استان تهران برای حمل بار بتن نیز به دلیل مشکلاتی که طرح ترافیک برای کاهش آلودگی هوا ایجاد کرده بود، برای چند روز دست به اعتصاب زده بودند.