۰ نفر

رئیس هیئت عامل ایمیدرو؛

۴۰ تن طلا به ذخیره قطعی کشور افزوده شد/مذاکره با افغان‌ها برای صادرات ۱۰۰۰میلیارد دلار مواد معدنی از چابهار

۲ خرداد ۱۳۹۷، ۱۶:۳۹
کد خبر: 273711
۴۰ تن طلا به ذخیره قطعی کشور افزوده شد/مذاکره با افغان‌ها برای صادرات ۱۰۰۰میلیارد دلار مواد معدنی از چابهار

رئیس هیئت عامل ایمیدرو از افزوده شدن ۴۰ تن طلا به ذخیره قطعی کشور خبر داد و گفت:‌ افغانستان حدود ۱۰۰۰ میلیارد دلار ذخایر معدنی دارد و با مذاکرات انجام شده امیدواریم صادرات مواد معدنی این کشور از طریق ایران و بندر چابهار صورت گیرد.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از تسنیم، مهدی کرباسیان در آیین‌ امضای قرارداد ترمینال تمام مکانیزه مواد معدنی با بیان این‌که ایران یک کشور معدنی است، گفت: در برخی حوزه‌ها مانند ذغال سنگ، مس و... پیشرفت داشته‌ایم اما در برخی حوزه‌ها به دلیل سایه نفت پیشرفت آنچنانی نداشته‌ایم.

وی با بیان این‌که سال 93 حدود 250 هزار مترمکعب کار اکتشافی در کشور شروع شد، بیان کرد: در حوزه سنگان 200 میلیون تن ذخیره قطعی سنگ آهن اضافه شده و در زرشوران 40 تن طلا به ذخیره قطعی کشور افزوده شده است.

وی با یادآوری این‌که سال گذشته حدود 9 میلیون تن صادرات فولاد داشته‌ایم و 20 درصد از 45 میلیارد دلار صادرات کشور مربوط حوزه معدنی و صنایع معدنی بوده است، افزود:‌ چابهار نزدیک‌ترین منطقه ایران به اروپا، آفریقا و آسیاست،‌در اینجا هم منفعت صادراتی داریم و هم وارداتی. شرق کشور با راه‌آهن در دست ساخت می‌تواند به کشورهای آسیای میانه که اکثرا بسته هستند کمک وسیعی کرده که به توسعه اقتصادی منطقه و کشور منجر می‌شود.

کرباسیان گفت: افغانستان حدود 1000 میلیارد دلار  ذخایر معدنی دارد و با مذاکرات انجام شده امیدواریم صادرات مواد معدنی این کشور از طریق ایران و بندر چابهار صورت گیرد.

وی با یادآوری این‌که در حوزه فولاد در سال 1404 به 55 میلیون تن در سال برسیم. برای این کار باید سرمایه‌گذاری کنیم هم‌اکنون در سواحل  مکران ساخت کارخانه 1.6 میلیون تنی آهن اسفنجی آغاز شده که امیدواریم تا 1.5 سال آینده به بهره‌برداری برسد.

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت بیان کرد: در منطقه چابهار در حال ایجاد 10 میلیون تن صنایع معدنی هستیم.