۰ نفر

سوئیفت مسئله است؟

۱ خرداد ۱۳۹۷، ۲۳:۱۸
کد خبر: 273499
سوئیفت مسئله است؟

اروپایی اعلام کرده اند که آماده اند برای بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران حساب باز کنند.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از تسنیم، این نظر وجود دارد که اروپا دسترسی ایران به سوئیفت را قطع نمی کند چراکه این یک تشکیلات به آمریکا مربوط نیست. از سوی دیگر آمریکا هم سوئیفت را تحریم نمی کند چراکه به نفع شبکه مالی جهان نیست و این کشور هم از این اقدام متضرر می شود. نکته دیگر اینکه برخی منابع بلاک چین ها را رقیب سوئیفت معرفی می کنند. احمد حاتمی یزد در این باره توضیح می دهد.

"سوئیفت یک دستگاه پیام رسان است. این دستگاه هیچ عملیاتی بانکی انجام نمی دهد بلکه پیام های مورد نیاز را بین 11 هزار بانک در سراسر دنیا مبادله می کند. این پیام ها می تواند حواله جات، ضمانت نامه و یا اعتبار اسنادی باشد. سوئیفت یک تشکیلات اروپایی است که و تا زمانی که اروپا دستور تحریم ندهد، دسترسی ایران به آن قطع نخواهد شد. به هرحال سوئیفت به ما کمک نمی کند که روابط بانکی مان را برقرار کنیم، این تشکیلات تنها در زمانی کمک کننده خواهد بود که بانک های ایرانی با بانک های خارجی همکاری کنند و برای تبادل پیام های مورد نظر از  این تشکیلات استفاده کنند.

سوئیفت و بلاک چین دو مسئله متفاوت است. به نظر من نباید در شرایط کنونی وارد بحث بلاک چین شد. پول های مجازی نه در ایران و نه در هیچ کشور دیگری از جهان  به رسمیت شناخته نشده اند. تکلیف این ارزهای مجازی مشخص نیتس و بهتر است مطرح نشوند. نه بانک مرکزی ایران و نه دیگر بانک های مرکزی در جهان این ارز را به رسمیت نمی شناسند.

اروپایی اعلام کرده اند که آماده اند برای بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران حساب باز کنند. اگر به این حرف عمل کنند، که تا دو ماه آینده مشخص می شود، می توان بر بهبود روابط بانکی ایران با دیگر کشورهای دنیا امید بست و گرنه در ارتباط با روابط بانکی با بانک های اروپایی گشایش جدی نخواهد افتاد و باید فکر دیگری کرد.

اکنون صرافی ها مجاز به کار هستند اما باید براساس مقررات جدید فعالیت کنند. آن ها می توانند ارز صادرکنندگان را بخرند یا ارز های دست مردم را خرید و فروش کنند اما دولت ارزی به آن ها نمی دهند. در صرافی ها بسته نشده است، این فقط مقررات است که تغییر کرده است."