۰ نفر

تسهیلات جدید برای بازسازی بافت‌های فرسوده

۳۱ اردیبهشت ۱۳۹۷، ۰:۰۰
کد خبر: 272972
تسهیلات جدید برای بازسازی بافت‌های فرسوده

هیات وزیران در جلسه عصر یکشنبه به ریاست حجت الاسلام والمسلمین حسن روحانی رییس جمهور، راهکارهای اجرایی برنامه ملی بازآفرینی شهری پایدار را با هدف احیاء، بهسازی و نوسازی بافت های فرسوده و ناکارآمد شهری مورد بررسی قرار داد.

به گزارش اقتصادآنلاین، بر این اساس و به منظور تسریع در نوسازی بافت  های فرسوده و ناکارآمد شهری، کلیه وزارتخانه ها و مؤسسات و شرکت های دولتی مکلف شدند نسبت به واگذاری رایگان اراضی در اختیار خود در محدوده  ها و محلات دارای بافت فرسوده و ناکارآمد شهری به وزارت راه و شهرسازی اقدام کنند. برنامه یاد شده شامل طرح‌های بازآفرینی شهری پایدار در محدوده اراضی دارای مالکیت خصوصی و اراضی دولتی است.

دولت جهت ایجاد مشوق  های لازم برای تسهیل در فرآیند بازآفرینی شهری پایدار، کلیه دستگاه  های عضو ستاد ملی بازآفرینی شهری پایدار را موظف کرد حداقل 30 درصد از اعتبارات بودجه های سنواتی مربوط به فعالیت­ های خود در شهرها را به برنامه اجرایی بازآفرینی محدوده‌ها و محلات هدف، اختصاص دهند.

همچنین میزان سقف تسهیلات مشارکت مدنی دوره ساخت و ودیعه اسکان موقت در اراضی مشمول این طرح را در کلانشهرها به ازای هر واحد مسکونی تولید شده به ترتیب 500 میلیون و 200 میلیون ریال و در سایر شهرها نیز سقف تسهیلات یاد شده را به ترتیب 400 میلیون و 150 میلیون ریال تعیین کرد.

هیات وزیران، بانک مرکزی را نیز موظف کرد پس از تصویب شورای عالی پول و اعتبار، نسبت به فراهم کردن تمهیدات لازم جهت کاهش سود تسهیلات خرید مسکن (صندوق یکم) در بافت‌های فرسوده و ناکارآمد شهری از 8 درصد به 6 درصد و کاهش مدت سپرده‌گذاری از 6 ماه به 5 ماه و نیز افزایش دوره بازپرداخت از 12 سال به 15 سال اقدام نماید.

 موافقت دولت با صدور ضمانت نامه اختصاصی برای لازم الاجرا شدن موافقتنامه مالی بین ایران و چین

هیات وزیران به منظور تجهیز و تدارک منابع مالی خارجی مورد نیاز، به وزارت امور اقتصادی و دارایی اجازه داد به نمایندگی از سوی دولت برای لازم الاجرا شدن موافقتنامه مالی مربوط به پروژه احداث نیروگاه سیکل ترکیبی لامرد بین بانک صنعت و معدن جمهوری اسلامی ایران و اگزیم بانک چین، به مبلغ 3 میلیارد و 591 میلیون و 317 هزار و 33 صدم یوآن چین، ضمانت نامه اختصاصی صادر نماید.