۰ نفر

۴۰ درصد بیکاران، فارغ التحصیلان دانشگاهی‌اند

۳۰ اردیبهشت ۱۳۹۷، ۲۳:۲۵
کد خبر: 272964
۴۰ درصد بیکاران، فارغ التحصیلان دانشگاهی‌اند

نایب رئیس اتاق بازرگانی ایران اعلام کرد که به دلیل مهارت محور نبودن سیستم آموزشی کشور، ۴۰ درصد از خیل بیکاران را فاغ التحصیلان دانشگاهی تشکیل می دهند.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایسنا، حسین سلاح ورزی که در مراسم امضای تفاهم ‌نامه مشترک برای تربیت تکنسین‌های ماهر در اتاق بازرگانی ایران سخن می گفت اظهار کرد: این تعداد از بیکاران تحصیل‌کرده در کشور این پیام را به ما می‌رساند که روی آموزش‌های مهارت محور در کشور کار نشده و باید به آن بیشتر توجه شود البته در اتاق بازرگانی ۲۰۰ تشکل‌ ملی و ۴۰۰ تشکل استانی وجود دارد که می‌توانند در زمینه آموزش‌های مهارت محور موثر باشند و این مهم را حمایت کنند.

وی افزود: بر اساس قوانین بالادستی متعدد از جمله سند چشم انداز ۱۴۰۴ باید در منطقه رتبه اول علمی فناوری را داشته باشیم  و در اسناد دیگر هم تاکید شده که به این رتبه برسیم و سهم آموزش فنی حرفه ای را نیز افزایش دهیم. این تفاهم نامه شروع خوبی است که از صنعت هوافضا شروع شده و اثرات مفیدی را به همراه خواهد داشت.

افشین کلاهی - رئیس هیئت‌مدیره مجمع تشکل‌های دانش بنیان – نیز در ادامه گفت: امسال مساله تولید اشتغال و کارآفرینی مطرح شده و ساده ترین راه تحقق آن فراهم کردن زیست بوم بوده و نیازی به پروژه های حمایتی و کارهای عجیب غریب نیست.

وی با بیان اینکه یکی از پایه های تحقق این شعار آموزش به ویژه بر پایه مهارت است، افزود: نیروی کار ماهر بیکار نداریم و یکی از دلایل بیکاری افراد تحصیل کرده این است که مهارت لازم را ندارند. آموزش های دانشگاه ارتباط مستقیمی با اقتصاد ندارد و در این زمینه رتبه ۱۳۰ در جهان هستیم.

رئیس هیئت‌مدیره مجمع تشکل‌های دانش بنیان ادامه داد: آموزش ها به روز نیستند،  نیروهائی که از دانشگاه می آیند به کار نمی آیند و از علم و تکنولوژی جدید آگاهی ندارند. آموزش ها با هدف کسب مهارت طراحی نشده است. باید روی ارتباط بین تشکل ها و دانشگاه ها و دوره های آموزشی تاکید کرد که در این زمینه کارهای مناسبی در اتاق بازرگانی ایران انجام شده است.

یکی دیگر از سخنرانان این مراسم بهمن افتخاری - عضو هیئت‌مدیره مجمع تشکل‌های دانش‌بنیان و رئیس انجمن صنعت هوا و فضا بود که اظهار کرد: بر اساس استانداردهای جهانی به ازای هر فروند هواپیما که در کشور وجود دارد باید ۱۵ تکنسین که آموزش‌های به‌روز دنیا را دیده باشند وجود داشته باشد.

وی افزود: بر اساس سند توسعه هوافضای کشور حمل‌ونقل نیازمند تخصص‌های ویژه  به‌روز و منطبق با ضرورت‌های بین‌المللی هستیم تا بتوانیم نیاز کشور را در این بخش را با توجه به اینکه به ساخت هواپیما واردشده‌ایم تأمین کنیم.

عضو هیئت‌مدیره مجمع تشکل‌های دانش‌بنیان ادامه داد: با در نظر گرفتن کسانی که قرار است برای ساخت هواپیما در کشور وارد شوند و با در نظر گرفتن تکنسین‌های که برای مراقبت از این هواپیماها موجود است درمجموع نیازمند ۳۰ هزار نفر در این بخش هستیم.