۰ نفر

ظریف در پاسخ به سوال مشترک نمایندگان زابل و زاهدان:

تسهیلات جدید برای اعطای ویزا به اتباع افغانستان اعطا می‌شود/ تروریسم از نگرانی‌های اصلی است

۱۶ اردیبهشت ۱۳۹۷، ۱۱:۴۲
کد خبر: 269339
تسهیلات جدید برای اعطای ویزا به اتباع افغانستان اعطا می‌شود/ تروریسم از نگرانی‌های اصلی است

وزیر امور خارجه در صحن علنی امروز مجلس در پاسخ به سوال مشترک تعدادی از نمایندگان مجلس گفت: تسهیلاتی برای دریافت ویزای اتباع افغانی برای ورود به ایران در نظر گرفته شده است.

به گزارش خبرنگار پارلمانی اقتصادآنلاین، در جلسه علنی امروز مجلس محمد جواد ظریف در پاسخ به سوال مشترک نمایندگان زابل و زاهدان در مورد استراتژی و برنامه ایران در تنظیم روابط با کشور افغانستان با توجه به وجود رودخانه‌ها و اکوسیستم آبی مشترک گفت: ایران در 40 سال گذشته همه گونه مساعدت و همکاری را با مردم افغانستان از روی احساس برادری، اخوت و همسایگی داشته است.

ظریف با بیان اینکه افغانستان برای جمهوری اسلامی ایران اهمیت زیادی دارد چون همواره تنش و بحران در این کشورخسارات زیادی به ما وارد کرده است، گفت: نمونه آن تقدیم 11 شهید به خاطر این تنش‌ها در حمله طالبان به مزارشریف است؛ به همین دلیل تامین امنیت افغانستان، پیشرفت توسعه و آبادانی این کشور برای ما اهمیت دارد.

وی در ادامه افزود:  تروریسم از نگرانی‌های اصلی ما است که به خاطر دخالت‌های خارجی به وجود آمده و این روزها داعش به افغانستان منتقل شده که خطر تروریسم را افزایش داده است.

ظریف با اشاره به اینکه ایران دو موضوع بسیار مهم در روابط با افغانستان دارد، عنوان کرد: اولین موضوع رفت و آمدهایی است که به داخل کشور می‌شود که بعضا رفت و آمدهای غیرقانونی مشکلاتی را به وجود می‌آورد. از این رو ما تسهیلات جدیدی را جهت اعطای ویزا به اتباع افغانستانی به ایران در نظر گرفتیم و ودیعه‌ای که باید می‌گذاشتند را برداشتیم تا رفت و آمدها تسهیل داده شود.

این مقام مسئول در ادامه افزود: در حوزه موادمخدر نیز توافقات دو جانبه‌ای صورت گرفت، لذا در حوزه حفظ امنیت با افغانستان تلاش شد ازطریق گفت‌وگو، ورود اتباع افغانستانی را تسهیل ببخشیم.

وزیر امور خارجه با بیان اینکه حقابه رودخانه هیرمند و حریرود، مشکل دیگر ایران با افغانستان است، گفت: همه اینها در پنج کمیته و در بسته جامعی تنظیم شده که این کمیته‌ها شامل آب، امنیت، مرزها، آموزش و روابط اقتصادی است.

وی در ادامه افزود: مجموعه روابط و توافقات در پنج کمیته به صورت جامع دیده شده که می‌تواند تمامی نگرانی‌ها را رفع کند و همکاری جامعی را تامین نماید.

ظریف تصریح کرد: ما این بسته را آماده کردیم تا بتوانیم از امتیازاتی که در 40 سال گذشته از روی برادری و احساس همسایگی ارائه کردیم استفاده کنیم. البته در حوزه آب و موادمخدر نگرانی جدی داریم.

این عضو کابینه دوازدهم با تاکید بر اهتمام برای توسعه اقتصادی شرق کشور اظهار داشت: از اولویت‌های اصلی معاونت اقتصادی وزارت کشور، بحث توسعه اقتصادی شرق کشور است که در نهایت به نفع ایران، سیستان و بلوچستان، افغانستان و پاکستان خواهد بود.

ظریف در پایان تاکید کرد: تمامی تلاش‌ها برای همکاری با افغانستان در قالب سند کامل و کمیته‌های پنج‌گانه گنجانده است.

نمایندگان مجلس از پاسخ‌های ظریف قانع شدند

نمایندگان مجلس از توضیحات وزیر امور خارجه در مورد استراتژی ایران در تنظیم روابط با افغانستان قانع شدند.

در نشست علنی امروز مجلس سوال مشترک کیخواه، دهمرده و شهریاری نمایندگان زابل و زاهدان از محمد جواد ظریف در مورد استراتژی ایران در تنظیم روابط با افغانستان مورد بررسی قرار گرفت .

گفتنی است نمایندگان مجلس با 93 رای موافق، 70 رای مخالف و 9 رای ممتنع از مجموع 207 نماینده حاضر پاسخ‌های وزیر امور خارجه را قانع کننده دانستند.