۰ نفر

ایران هفدهمین اقتصاد بزرگ دنیا؛

نوبخت:گام‌های خوبی برای رشد اقتصادی برداشته‌ایم/ ایران در رتبه بندی جزو کشورهای توسعه یافته جهان است

۱۳ اردیبهشت ۱۳۹۷، ۱۲:۲۸
کد خبر: 268668
نوبخت:گام‌های خوبی برای رشد اقتصادی برداشته‌ایم/ ایران در رتبه بندی جزو کشورهای توسعه یافته جهان است

معاون رئیس جمهوری و رئیس سازمان برنامه و بودجه گفت: طبق معیارهای جهانی، ایران هفدهمین اقتصاد بزرگ دنیاست و در سال های اخیر، برای رشد اقتصادی گام های خوبی برداشته است.

 محمدباقر نوبخت روز پنجشنبه در آیین تجلیل از استادان دانشگاه پیام نور استان گیلان در رشت، با بیان اینکه ایران در رتبه بندی جزو کشورهای توسعه یافته جهان است، افزود: این موضوعی نیست که ما بگوییم، بلکه بر اساس معیارهای جهانی، جزو کشورهای توسعه یافته هستیم.به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از ایرنا،وی ادامه داد: آنچه باعث خوشبختی انسان می شود؛ توسعه به معنی خلق ثروت نیست، به همین دلیل نگاه ها به سمت انسان ها معطوف شده و توسعه از رشد اقتصادی و عدالت، به توسعه به معنای رشد انسانی رسیده است.

رئیس سازمان برنامه و بودجه با بیان اینکه برآیند این مولفه ها موجب توسعه انسانی می شود، بیان کرد: رشد اقتصادی یکی از مولفه هاست که کشورها را با آن می سنجند و طبق گزارش صندوق بین المللی پول در 29 فروردین ماه سال جاری، ایران حدود چهار درصد رشد داشته، بیکاری نیز کاهش یافته و تورم تک رقمی شده است.

نوبخت با اشاره به تلاش های 40 ساله دشمنان نظام اسلامی علیه ایران گفت: جمهوری اسلامی ایران همواره متناسب با زمان و با اتخاذ سیاست های صحیح، توانسته توطئه های دشمنان را خنثی کند.

وی توسعه را اصلی ترین هدف همه کشورها ذکر و تصریح کرد: در سند چشم انداز 20 ساله که از سوی رهبر معظم انقلاب نیز به تایید رسیده، اولین هدف راهبردی ما، توسعه یافتگی و قرارگیری در جایگاه نخست علم و فناوری منطقه است.

معاون رئیس جمهوری ادامه داد: امروز کشورها هیچ هدفی جز توسعه ندارند و این توسعه، معیار و شاخصی برای رتبه بندی کشورهاست که به چند سطح شامل خیلی توسعه یافته، توسعه یافته، در حال توسعه و کمتر توسعه یافته تقسیم شده است.

به گفته نوبخت، بهداشت و سلامت گام دوم در توسعه رشد اقتصادی هستند و افزایش امید به زندگی در کشورمان نسبت به اوایل پیروزی انقلاب، نشان دهنده انجام فعالیت های موثر در این حوزه است.

وی آموزش را مولفه ای دیگر در توسعه انسانی عنوان و خاطرنشان کرد: به طور جدی نیاز به آموزش داریم زیرا انسان های آموزش دیده با افراد آموزش ندیده، تفاوت هایی دارند.

رئیس سازمان برنامه و بودجه با بیان اینکه دانشگاه پیام نور دانشگاهی دولتی و قابل توجه است، این مرکز آموزش عالی را در مقوله آموزش، موثر و توسعه آفرین خواند و اضافه کرد: باید این دانشگاه در حوزه آموزش به عنوان یکی مولفه های توسعه انسانی نقش موثری داشته باشد.

وی با تبریک روز معلم و بزرگداشت مقام معلمان و استادان تصریح کرد: خود را از جنس شما اساتید و معلمان می دانم.

دانشگاه پیام نور گیلان بیش از 20 هزار دانشجو و 107 عضو هیات علمی دارد.

روز گذشته (چهارشنبه) نیز آیین بزرگداشت مقام معلم با حضور محمدباقر نوبخت معاون رئیس جمهوری در انزلی برگزار شد.