۰ نفر

سفیر ایران: با همه توان از فعالان اقتصادی در عراق حمایت می کنیم

۶ اردیبهشت ۱۳۹۷، ۲۲:۵۳
کد خبر: 267253
سفیر ایران: با همه توان از فعالان اقتصادی در عراق حمایت می کنیم

ایرج مسجدی' سفیر جمهوری اسلامی ایران در بغداد گفت: نمایندگی و نهادهای ایرانی در عراق با همه توان از شرکت های ایرانی فعال در این کشور حمایت می کنند.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از ایرنا، مسجدی عصر پنجشنبه در نشست بررسی زمینه‌های سرمایه‌گذاری شرکت‌های ایرانی در عراق در محل سفارت جمهوری اسلامی ایران در بغداد، همچنین بر اهمیت واقع بینی برای فعالیت در بازار عراق تاکید کرد. 
وی در جمع فعالان اقتصادی ایران و مدیران شرکت های بزرگ ایرانی گفت وضعیت اقتصادی ایران در عراق وضعیت خوبی است و در این زمینه نباید دچار افراط و تفریط در ارزیابی از شرایط مساعد یا کند کننده فعالیت اقتصادی در عراق شد.
سفیر ایران، روند فعالیت اقتصادی ایران در عراق را رو به رشد توصیف کرد و گفت شرکت های ایرانی با مطالعه فرصت های پرتعداد موجود باید به شکلی قدرتمند وارد همکاری و سرمایه گذاری در عراق شوند.
مسجدی گفت نمایندگی و نهادهای جمهوری اسلامی ایران در عراق کاملا از این روند پشتیبانی کرده و پیگیر هماهنگی‌های لازم و تلاش برای رفع موانع و مشکلات موردی بر سر راه فعالان اقتصادی خواهند بود.
در این نشست تعدادی از فعالان اقتصادی ایران و مدیران شرکت های بزرگ ایرانی شرکت کننده در همایش بین المللی فرصتهای سرمایه گذاری و بازسازی عراق، طی سخنانی برخی موانع و مشکلات موجود بر سر راه سرمایه‌گذاری و فعالیت اقتصادی در عراق را در دو بعد مقررات و نهادهای مسوول در ایران و عراق تشریح کردند.
'سید حمید حسینی' عضو هیات مدیره اتاق بازرگانی ایران و عراق نیز به تشریح فرصت های اقتصادی پیش روی شرکت های ایرانی در عراق پرداخت و از فعالان اقتصادی بویزه شرکت های بزرگ خواست بیش از پیش از جمله در زمینه خدمات فنی مهندسی در عراق وارد همکاری با طرف عراقی شوند. 
'ناصر بهزاد' رایزن بازرگانی جمهوری اسلامی ایران در بغداد نیز در این نشست گفت در مذاکراتی که با طرف‌های عراقی داشتیم اعلام کردند به دنبال تسهیل سرمایه‌گذاری خارجی و اصلاح برخی روندهای موجود هستند.
وی با اشاره به اینکه تبلیغات منفی باعث شده است برخی شرکت‌های ایرانی وارد بازار عراق نشوند گفت: عراق بتازگی مجموعه ای شامل نزدیک به یک هزار و 200 طرح و پروژه جهت سرمایه گذاری و همکاری منتشر کرده است که بستر خوبی برای ورود شرکت های ایرانی است. 
وی همچنین به وجود راهکارهای مختلف برای عبور از موانع و مشکلات مطرح شده در این نشست اشاره کرد و گفت: یکی از راهکارهای مناسب در این زمینه تشکیل کنسرسیوم های قوی از سوی شرکت‌های ایرانی است تا با قدرت بیشتری بتوانند با بازار عراق تعامل کنند.
همایش بین المللی فرصتهای سرمایه گذاری و بازسازی عراق با حضور ایران روز پنجشنبه در بغداد برگزار شد. 
در این همایش یکروزه تعدادی از وزیران و مقامات دولتی و سرمایه گذران و فعالان اقتصادی عراق به علاوه مجموعه ای از شرکت های عربی و خارجی و نهادهای مالی منطقه ای و بین المللی شرکت داشتند. 
مدیران و نمایندگان ۳۰ هلدینگ و شرکت بزرگ ایرانی در این نشست حضور یافتند. 
در این نشست چندتن از مقامات مسوول عراقی، بسترهای فراهم برای همکاری و جذب سرمایه های خارجی را تشریح کردند. 
هدف از برگزاری این همایش بین المللی معرفی ابعاد سرمایه گذاری و انتقال تجربیات کشورهای دیگر و همفکری شرکت ها در تعریف مدل های مناسب برای سرمایه گذاری در طرح های زیربنایی کشور عراق اعلام شد. 
در حاشیه این نشست و درقالب یک نمایشگاه جنبی، ۲۰۰ طرح سرمایه گذاری به ارزش ۱۰۰ میلیارد دلار به شرکت کنندگان معرفی شد. 
با توجه به شرایط جدیدی که عراق در آن قرار گرفته و ثبات امنیتی و سیاسی نسبی، این همایش در ادامه کار کنفرانس بین المللی بازسازی عراق در کویت در فوریه گذشته، برگزار می شود. 
در حال حاضر عراق یکی از مهمترین شرکای اقتصادی و تجاری جمهوری اسلامی ایران در منطقه و جهان به شمار می رود که ارزش صادرات غیر نفتی ایران به عراق در حال حاضر حدود 6.5 میلیارد دلار است. 
این رقم نسبت به سال گذشته بیش از شش درصد رشد نشان می دهد.