۰ نفر

نوبخت: هفدهمین اقتصاد قدرتمند جهان را داریم

وضعیت ذخیره گندم مطلوب است/ وضعیت توزیع درآمد در ایران به مراتب بهتر از آمریکا

۶ اردیبهشت ۱۳۹۷، ۱۹:۵۷
کد خبر: 267233
وضعیت ذخیره گندم مطلوب است/ وضعیت توزیع درآمد در ایران به مراتب بهتر از آمریکا

معاون رئیس جمهور با اشاره به وضعیت مناسب ذخیره گندم در کشور از ظرفیت لازم برای صادرات این محصول خبر داد.

محمدباقر نوبخت عصر پنجشنبه در دومین روز 'گردهمایی روسای شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی سراسر کشور' در مشهد افزود: ایران اسلامی با منشور قرآنی حرف جدیدی را مطرح کرد. دشمنان نتوانستند با جنگ جمهوری اسلامی را از بین ببرند. به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایرنا، وی گفت: بنابراین تلاش کردند تا هویت ایران را که برخواسته از اسلام است با ایجاد داعش از بین ببرند تا جهان را از اسلام بترسانند و به زعم خود ایران اسلامی را منزوی کنند.

وی ادامه داد: 40 سال تداوم نظام بزرگترین دستاورد است. کدام کشور جهان رئیس جمهوری و نخست وزیرش در یک روز شهید شدند و جمعا 72 نفر از بزرگان آن در یکجا به شهادت رسیدند اما توانست به راه خود ادامه دهد؟

* پیشرفتهای ایران در سایه جمهوری اسلامی

معاون رئیس جمهوری همچنین گفت: اداره کشور با نیمی از درآمدهای نفتی از محل تولید و صادرات نفت در پیش از پیروزی انقلاب اسلامی انجام می شود. تولید نفت از پنج میلیون و 586 هزار بشکه در سال 1356 به سه میلیون و 867 هزار بشکه در سال 1396 رسیده که به معنای کاهش حدود دو میلیون بشکه است.

وی افزود: صادرات نفت نیز از چهار میلیون و 816 هزار بشکه در روز سال 1356 به دو میلیون و 116 هزار بشکه در سال 1396 رسیده است که در حقیقت نصف آن چیزی است که در دوره سلطنت شاهنشاهی صادر می شده است. در نتیجه در چنین وضعیتی درآمدهای نفتی نیز نصف شده بنابراین هم اکنون با نصف درآمد تولید و صادرات نفت در مقایسه با پیش از پیروز انقلاب اسلامی هم اینک کشور اداره می شود.

نوبخت گفت: پس از انقلاب اسلامی میزان صادرات کالا از ایران به بیش از 30 میلیارد دلار رسید در حالی که پیش از انقلاب کمتر از پنج میلیارد دلار بود. ارزش صادرات غیرنفتی نیز از 625 میلیون دلار در سال 1356 به حدود 47 میلیارد دلار در سال 1396 رشد داشته است.

وی افزود: هم اکنون ایران هفدهمین قدرت اقتصادی و هجدهمین قدرت علمی جهان است بنابراین نسبت به رژیم گذشته بسیار جلوتر و پیشتاز هستیم.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی ادامه داد: تولید محصولات کشاورزی در ایران نیز از 30 میلیون و 223 هزار تن سال 1356 به افزون بر 120 میلیون تن در سال 1396 رسیده است. خرید تضمینی گندم از 645 هزار تن به حدود 9 میلیون تن در این مدت رسیده بطوری که برای شش ماه ذخیره گندم در ایران قطعی است.

وی گفت: همچنین شمار روستاهای برقدار از چهار هزار روستا به بیش از 56 هزار روستا رسیده و متوسط سن امید به زندگی هم در ایران از 56 سال و شش ماه به 75 سال و شش ماه افزایش یافته است.

نوبخت افزود: مرگ و میر اطفال زیر یک سال هم از 111 هزار نفر به 13 مورد کاهش داشته و نسبت جمعیت تحت پوشش بیمه درمان از 34 درصد به 98،1 درصد ارتقا یافته است.

وی ادامه داد: ضریب توزیع درآمد هم از 0.436 به 0.395 درصد در کشور رسیده است. طبق اذعان منابع جهانی توزیع درآمد در ایران به مراتب از آمریکا، روسیه، چین و ترکیه بهتر است.

معاون رئیس جمهوری گفت: شمار دانشجویان در ایران نیز از 175 هزار نفر در سال 1356 به بیش افزون بر چهار میلیون نفر در سال 1396 رسیده و تعداد دانشجویان دختر از 54 هزار و 248 نفر به افزون بر یک میلیون و 871 هزار نفر افزایش داشته است.

وی افزود: کدامیک از کشورهای منطقه با این همه موانع و این همه ایجاد مشکل توانسته اند تا این میزان پیشرفت کنند. این نیست جز قدرت اسلام که می شود بر آن اتکا کرد بنابراین دفاع از نظام جمهوری اسلامی یعنی دفاع از دستاوردهای آن در طول سالهای گذشته زیرا جمهوری اسلامی ایران به رغم همه محدودیتها توانست به کوچکترین عنصر اتم نیز نفوذ کند و آن را بشکافد و در فضای بیکران کهکشان ماهواره داشته باشد.

گردهمایی روسای شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی سراسر کشور از پنجم اردیبهشت جاری به مدت سه روز در مشهد ادامه دارد.