۰ نفر

وزیر ورزش و جوانان:

۹۰درصد مشاغل برای جوانان ایجاد خواهد شد

۱ اردیبهشت ۱۳۹۷، ۲۰:۴۲
کد خبر: 265892
۹۰درصد مشاغل برای جوانان ایجاد خواهد شد

وزیر ورزش و جوانان گفت: نتایج تلاش دولت برای ایجاد اشتغال بین ۸۰ تا ۹۰ درصد در قشر جوان اتفاق خواهد افتاد.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از مهر، مسعود سلطانی فر در شصت و هشتمین جلسه ستاد ساماندهی امور جوانان با اشاره به اجلاس سازمان همکاری کشورهای اسلامی در باکو که با حضور وزرای ورزش و جوانان برگزار شده بود، گفت: بین ۶۰ تا ۷۰ کشور در دنیا وجود دارد که حوزه ورزش و جوانان آنها در یک وزارتخانه قرار دارد. طی بررسی‌هایی که داشتیم نشان می‌داد که مباحث اجرایی این وزارتخانه‌ها حوزه‌های اشتغال، مسکن و ... نیست، بلکه آنها بر روی موضوعاتی مانند اوقات فراغت، تفریحات و ورزش و جوانان متمرکز هستند.

وی با بیان اینکه وزارت ورزش و جوانان در کشورهای دیگر بر روی ساماندهی و هویت بخشی جوانان تمرکز بیشتری دارند افزود: به عبارت دیگر در این کشورها حل مشکلات اشتغال، مسکن و ... در برنامه‌های وزارتخانه‌های دیگر قرار دارد و جوانان از این طریق از این خدمات منتفع می‌شوند.

وزیر ورزش و جوانان با بیان اینکه اگر همه مسائل را در قالب بخش جوانان ببینیم حتی با وجود تفکیک وزارت ورزش و سازمان جوانان باز هم انتقادات زیادی نسبت به بخش جوانان به وجود خواهد آمد، اظهار کرد: در صورت تشکیل سازمان جوانان به شکل مستقل نیز این سازمان نمی‌تواند به تنهایی همه مشکلات جوانان را حل کند. در حال حاضر ما مدافع لایحه دولت برای تفکیک این دو بخش در مجلس هستیم و امیدواریم که این لایحه هر چه سریعتر به جمع بندی برسد.

سلطانی فر مهمترین برنامه‌های انجام شده در وزارت ورزش و جوانان را در حوزه جوانان مربوط به گسترش NGOها و توانمندسازی آنها، افزایش تعداد خانه‌های جوانان، افزایش دفاتر مشاوره و راهنمایی ازدواج و ارائه تسهیلات قرض الحسنه ازدواج دانست و تصریح کرد: در سال ۹۲ تعداد سازمان‌های مردم نهاد موجود در کشور زیر ۱۰۰ مورد بود که این تعداد در حال حاضر به بیش از ۲۰۰۰ سازمان مردم نهاد افزایش یافته است.

به گفته وی، میزان تسهیلات قرض الحسنه پرداخت شده ازدواج در سال ۹۲ نیز ۲۹۰۰ میلیارد تومان بوده است که این میزان در سال ۹۵ به بیش از ۹۸۰۰ میلیارد تومان افزایش یافته که رشد ۳.۵ برابری را نشان می‌دهد.

صدور مجوز فعالیت ۳۰۰ دفتر راهنمایی و مشاوره ازدواج

وزیر ورزش و جوانان با بیان اینکه در گذشته دفاتر مشاوره و راهنمایی ازدواج چندان فعال نبوده‌اند اظهار کرد: بر اساس آخرین آمار نزدیک به ۳۰۰ دفتر راهنمایی و مشاوره ازدواج در کشور مجوز گرفته و مشغول فعالیت هستند.

سلطانی فر با اشاره به اینکه طی هشت ماه گذشته جلسه ستاد ملی ساماندهی امور جوانان برگزار نشده است اما بیشترین جلسات دیدار با نمایندگان سازمان‌های مردم نهاد جوانان در این معاونت برگزار شده است نیز گفت: در طول سال گذشته به طور میانگین هر هفته با نمایندگان دو استان جلسات دیدار برگزار شده است و پیگیری مسائل جوانان با مکانیزم و ساماندهی منظمی پیگیری شده است.

استمرار امور اجرایی در صورت عدم انفکاک وزارت ورزش از جوانان

سلطانی فر در ادامه تصریح کرد:‌ حتی در صورتیکه وزارت ورزش و جوانان از سازمان جوانان تفکیک نشود با قدرت به فعالیت خود در این زمینه ادامه می‌دهیم و امور اجرایی خود را متوقف نمی‌کنیم. در حال حاضر نیز تلاش می‌کنیم تا با استفاده از منابع، ابزار و اقتدار قانونی که داریم مشکلات جوانان را حل و فصل کنیم.

وی در ادامه با اشاره به صحبت‌های مقام معظم رهبری در مشهد نیز افزود: بر اساس بیانات مقام معظم رهبری حل مشکلات جوانان و هویت بخشی به آنها از مهمترین اولویت‌های ما هستند و تمرکز رئیس جمهور نیز بر جوانان با تاکید وی بر بکارگیری مدیران جوان جلوه‌گر شده است.

وی با بیان اینکه در شروع کار دولت دوازدهم شاهد لایحه دولت برای اصلاح ساختار سه وزارتخانه راه، مسکن و شهرسازی، تجارت، صنعت و معدن و ورزش و جوانان بودیم، تصریح کرد:‌ طی چند ماه گذشته پیگیر به سرانجام رسیدن این لایحه در کمیسیون‌های مختلف مجلس بوده‌ایم و زمان زیادی را صرف این موضوع کردیم. امیدواریم که نتیجه کار به گونه‌ای باشد که هر چه سریعتر در این حوزه به جمع‌بندی دست پیدا کنیم.

ایجاد اشتغال و مسکن در اولویت‌ برنامه‌های دولت

وزیر ورزش و جوانان با بیان اینکه ایجاد اشتغال و فراهم کردن مسکن در اولویت‌های دولت قرار دارد، گفت: نتایج تلاش دولت برای ایجاد اشتغال بین ۸۰ تا ۹۰ درصد در قشر جوان اتفاق خواهد افتاد. امیدواریم تا با عزم دولت در سال جدید برای اشتغال گسترده، شاهد یک میلیون و ۳۳ هزار مورد شغل در کشور باشیم.

سلطانی‌فر با اشاره به ۱۲ هزار میلیارد بودجه مشترک بین صندوق توسعه ملی و بانک‌های عامل برای اعطای وام اشتغال به روستاییان نیز گفت: به نظر می‌رسد تلاش دولت برای نوسازی بافت‌های فرسوده نیز منجر به حل مشکل مسکن و رونق اقتصادی در این بخش باشد.