۰ نفر

معاون مرکز پژوهش‌های مجلس:

ناکارآمدی نظام ثبت سفارش ارز ثابت شده است/ حساب سرمایه ۱۹میلیارد دلار کاهش یافته است

۲۱ فروردین ۱۳۹۷، ۹:۲۸
کد خبر: 263145
ناکارآمدی نظام ثبت سفارش ارز ثابت شده است/ حساب سرمایه ۱۹میلیارد دلار کاهش یافته است

معاون مرکز پژوهش‌های مجلس با بیان اینکه حساب سرمایه ۱۹ میلیارد دلار کاهش یافته است، گفت: بانک مرکزی و وزارت اقتصاد باید پاسخ دهند که آیا این مبلغ از کشور خارج شده است یا خیر.

به گزارش خبرنگار پارلمانی اقتصادآنلاین، قاسمی در جلسه علنی امروز مجلس با اشاره به اینکه تراز تجاری در دو بخش عرضه و تقاضای ارز مثبت است، اظهار داشت: یعنی بخشی از تقاضای ارز مربوط به واردات رسمی کالا و بخشی مربوط به واردات خدمات است و منابع ارزی ناشی از صادرات نفت و کالاهای غیرنفتی تکافوی نیازهای ارزی کشور را می کند اما سوال این است که چه چیز موجب التهاب بازار ارز شد؟

وی با بیان اینکه تقاضا برای اسکناس دلار آن‌هم به صورت نقدی در بازار ارز موجب التهاب بازار ارز شد، گفت: این تقاضا برای دلار جهت واردات یا صادرات به وجود نیامده است بلکه مردم برای حفظ دارایی‌هایشان دلار خریداری می کنند و این تقاضا باید در دولت مهار شود.

قاسمی با تاکید بر اینکه برای مدیریت این وضعیت باید به مردم اطمینان داده شود اما ریسکی در نظام بانکی وجود دارد که مانع از این اعتماد است، عنوان کرد: البته حجم عظیم نقدینگی در نظام بانکی نیز عاملی است که اگر مهار نشود، می تواند موجب تداوم التهاب بازار ارز شود.

معاون مرکز پژوهش های مجلس در ادامه افزود: اجرای قانون مالیات بر ارزش افزوده در دوبی و اجرای قانون مبارزه با پولشویی در چین و آثار اجرای آن در اقتصاد ایران را از دیگر دلایل التهاب بازار ارز داخلی است.

وی در ادامه افزود: اجرای این دو قانون در این دو کشور این پیش بینی را به وجود می آورد که ایران برای دستیابی به منابع ارزی دچار محدودیت خواهد شد اما چرا برای این مسئله و اختلالات آن فکری نشد و عمدی یا سهوی بودن این وضعیت باید توسط مدیران بانک مرکزی و وزارت اقتصاد توضیح داده شود.

قاسمی با تاکید بر اینکه چند صدایی در دولت در خصوص نرخ ارز ناکارآمدی نظام ثبت سفارش ارز و فقدان بازار آتی ارز از دیگر علت های تشدید التهاب بازار ارز است، گفت: در دولت نسبت به نرخ ارز چندصدایی وجود دارد اما قدرت گرفتن نظراتی که افزایش نرخ ارز را مورد حمایت قرار می دهند، تاثیر خود را بر بازار گذاشت.

وی در ادامه افزود: همچنین نظام ثبت سفارش ارز نظامی است که سالهاست ناکارآمدی‌اش اثبات شده است و باید به جای آن نظام «بارنامه» جایگزین شود.

وی به بی اعتمادی مردم به نظام بانکی اشاره و تصریح کرد: بسیار روشن است که مردم به این راحتی‌ها به بانک مرکزی اعتماد نکنند. اما آیا بهتر نیست به جای آنکه سالهاست به شرکتهای نفتی خارجی التماس می کنیم تا در کشور سرمایه‌گذاری ارزی کنند، به مردم خودمان التماس کنیم تا ارز در اختیارشان را در بانک سپرده گذاری کنند تا مشکلات ارزی دولت رفع شود؟

معاون مرکز پژوهش های مجلس در پایان اظهار داشت: تاسیس بازار آتی ارز را یکی از راهکارهای کنترل بازار ارز است که تصمیم‌گیری نهایی درباره آن در اختیار دولت است.