۰ نفر

کاهش تعداد شرکت‌های صوری

مالیات مصرف جایگزین مالیات ارزش افزوده نخواهد شد/ برنامه‌ای برای اخذ مالیات از مصرف‌کنندگان وجود ندارد

۱۸ فروردین ۱۳۹۷، ۱۳:۵۲
کد خبر: 262375
مالیات مصرف جایگزین مالیات ارزش افزوده نخواهد شد/ برنامه‌ای برای اخذ مالیات از مصرف‌کنندگان وجود ندارد

معاون مالیات بر ارزش افزوده سازمان امور مالیاتی گفت:‌ برنامه‌ای برای جایگزین کردن مالیات ارزش افزوده با مالیات بر مصرف نداریم.

محمد مسیحی با اشاره به مباحث مطرح شده از سوی برخی نمایندگان مبنی بر اینکه از سال 1400 مالیات مصرف جایگزین مالیات ارزش افزوده می‌شود، اظهار داشت:‌ این موضوع از سوی یک از نمایندگان مجلس مطرح شد که پس از آن صحبت‌های خود را اصلاح کرد. تمام دنیا برآیند حرکت‌شان برای دریافت مالیات ارزش افزوده در حلقه‌ها و زنجیره فعالیت است و اخیرا کشورهای عربی مالیات ارزش افزوده را به شیوه کنونی اجرا می‌کنند. به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از فارس، معاون مالیات بر ارزش افزوده سازمان امور مالیاتی با تاکید بر اینکه اجرای مالیات بر فروش یا اخذ آن از حلقه آخر شدنی نیست، تصریح کرد: از 160 کشور اجرا کننده مالیات ارزش افزوده 95 درصد آنها به شیوه ما اجرا می‌کنند، بقیه نیز به دنبال شفاف سازی فعالیت‌ها در طول زنجیره هستند.

مسیحی با تاکید بر اینکه برنامه‌ای برای اخذ مالیات از حلقه آخر نداریم و در قانون نیز چنین موضوعی پیش بینی نشده است، افزود: در حال حاضر مشکلات اجرایی و خلاهای قانونی در کمیسیون اقتصادی مجلس با همکاری ما احصا شده و مواردی از جمله الزام کارفرمایان دولتی به پرداخت مالیات ارزش افزوده، تعدیل جرائم سنگین این مالیات، موضوع حسابرسی و نیز مطالبات مشکوک الوصول در دستور کار است.

وی یادآور شد: اجرای مباحث یاد شده می‌تواند تسهیل کننده این نوع مالیات باشد و هدف این است که مالیات ارزش افزوده در حلقه‌های فعالیت‌ اقتصادی نماند و در نهایت به مصرف کننده نهایی منتقل شود.

معاون مالیات بر ارزش افزوده سازمان امور مالیاتی در مورد لیست سیاه این سازمان برای شرکت‌های کدفروش و صوری گفت: روند ثبت شرکت‌های متخلف در لیست سیاه و ممنوع‌المعامله نسبت به گذشته کند و کمتر شده، چون شرکت‌ها متوجه جرائم و هزینه‌های زیاد متخلفان شده‌اند.

وی افزود: در سال‌های اول اجرای این مالیات چنین پدیده‌ای بیشتر رواج داشت، اما اکنون تخلف‌ها کاهش یافته است.

مسیحی خاطرنشان کرد: سال گذشته سازمان بازرسی به پرونده‌ای ورود کرد و در این راستا گروهی دستگیر شدند که در رابطه با اجرای مالیات بر ارزش افزوده از فاکتورهای جعلی استفاده می‌کردند.