۰ نفر

حمایت از تولید ملی با گرانی؟!

۱۶ فروردین ۱۳۹۷، ۶:۲۰
کد خبر: 261895
حمایت از تولید ملی با گرانی؟!

هفته‌های پایانی سال گذشته بود که رئیس انجمن تولید‌کنندگان لوازم خانگی کشور از افزایش ۲۰‌درصدی قیمت لوزام خانگی در سال جاری خبر داد و در بیان‌‌‌ علت این افزایش یکباره‌ قیمت به عقب‌ماندگی این بخش از صنعت طی سه سال گذشته و‌ ممانعت از افزایش هرگونه قیمت تولیدات لوازم خانگی طی سه سال گذشته اشاره کرد.‌‌‌‌

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از آرمان، نوسانات نرخ ارز و وابستگی تولیدات و بیشتر مواد اولیه تولید به برخی مواد وارداتی از جمله شرایط و دلایل اصلی این افزایش قیمت از زبان مسئولان این صنعت عوان می‌شد. البته ناگفته نماند برخی دیگر از کارشناسان در این زمینه بر این باور بوده و هستند که قیمت مواد اولیه لوازم خانگی تنها ‌درصدی از این مواد وارداتی است و بخش عمده مواد اولیه لوازم خانگی از صنایعی تامین می‌شود که در کشور هر 10 سال یک‌بار دچار نوسانات قیمتی می‌شود. به باور این بخش از کارشناسان حوزه صنعت عمده مواد اولیه بخش تولیدات لوازم خانگی از فراورده‌های نفتی در کشور تامین می‌شود که معمولا قیمت فراورده‌های نفتی و گازی در کشور هر 10 سال دچار نوسانات قیمتی می‌شوند. از این رو تامین مواد اولیه و افزایش قیمت این مواد نباید تاثیر چندانی در افزایش یکباره تولیدات و مواد اولیه داشته باشد. با تمام حواشی خوب و‌‌ بدی که افزایش قیمت لوازم خانگی در سال‌ جاری خواهد داشت، بسیاری از کارشناسان بازار و صنعت لوازم خانگی بر این باور هستند که تولیدکنندگان نیز تمایلی به افزایش یکباره قیمت کالا ندارند، چراکه می‌دانند خریداران آنان مردمانی هستند که با توجه به تورم و رکود حاکم بر بازار در صورت هرگونه افزایش قیمت، توان خرید آنان پاسخگوی این میزان از افزایش قیمت نخواهد بود. در این زمینه آرمان خالقی، دبیر انجمن صنفی تولید‌کنندگان لوزام خانگی ایران به وضعیت بازار لوزام خانگی در کشور اشاره‌ کرده و می‌گوید: تولیدکننده نیز می‌داند اگر قیمت لوازم خانگی افزایش قابل توجهی داشته باشد، خریدار ایرانی از آن استقبال نخواهد کرد. از سویی دیگر این مهم را نیز می‌داند که سه سال متوالی به‌رغم افزایش تورم وتاثیر آن در قیمت‌‌‌‌ مواد اولیه و قیمت تمام‌شده تولید از هرگونه افزایش قیمت خودداری کرده و لازم است تا افزایش قیمت 15 یا 20‌درصدی این عقب‌افتادگی مالی طی سه سال گذشته را برای تولیدکننده جبران کند. این در حالی است که به باور این کارشناس حوزه صنعت مردم همیشه از کالای ایرانی و تولیدات لوازم خانگی ایرانی استقبال نکرده‌اند. به عبارتی در بخش تولیدات لوزام خانگی و خرید لوزام خانگی اولویت انتخاب با برند و تولیدات خارجی بوده است. آرمان خالقی در این مورد به محصولی نظیر‌‌‌‌ یخچال اشاره می‌کند و می‌افزاید: برای خرید کالایی چون «یخچال» مردم از خرید «یخچال خارجی» بیشتر استقبال می‌کنند تا «یخچال ‌‌‌‌ایرانی»، از این روی محدودیت‌های تولیدات داخلی در این بخش را نیز باید در نظر گرفت.

وابستگی به ارز و قیمت‌های جدید لوازم خانگی

رئیس انجمن تولیدکنندگان لوازم خانگی در آخرین نشست خبری خود با خبرنگاران درخصوص تغییرات قیمتی تولیدات‌ در بخش لوازم‌ خانگی در سال ‌جاری ‌عنوان کرده بود، هرچند در سال‌ جاری این بخش از تولیدات از رشد خوبی برخوردار بود، اما عقب‌ماندگی در این حوزه همچنان وجود دارد و به‌دلیل وابستگی مواد اولیه به نرخ ارز شرایط‌‌‌‌مان بسته به زمان تغییر خواهد کرد. محمدرضا دیانی، رئیس انجمن تولیدکنندگان لوازم خانگی در ادامه خاطرنشان کرده بود، برای اینکه بتوانیم نسبت به سال گذشته سهم مواد خود را در قیمت تمام‌شده داشته باشیم، باید سود ۱۵ تا ۲۰‌درصدی قیمت لوازم خانگی را مدنظر قرار دهیم و با توجه به اینکه در سال‌جاری به‌رغم شرایط سخت موجود، تولیدکنندگان لوازم خانگی با همان نرخ‌های قبلی کار خود را ادامه داده‌اند ۱۵ تا ۲۰‌درصد نسبت به قیمتی که باید در بازار داشته باشیم، عقب هستند و به‌طور حتم با توجه به شرایط سخت موجود این تداوم ادامه نخواهد داشت و با آغاز سال جدید شاهد رشد قیمت در این حوزه خواهیم بودیم.

وابستگی قیمت مواد اولیه به تغییرات بورس

رشد 20‌درصدی قیمت لوزام خانگی در سال‌جاری درحالی از زبان ریاست انجمن تولید‌کنندگان عنوان می‌شود که تا به امروز کماکان بازار با قیمت‌های قبلی خود به کارش ادامه داده است. رئیس اتحادیه فروشندگان لوزام خانگی فلزی و آشپزخانه در این مورد می‌گوید: تبعات تغییرات متوالی نرخ ارز و گرانی دلار در قیمت تمام‌شده مواد اولیه تاثیرگذار بوده است و به‌رغم تامین برخی مواد اولیه از تولیدات داخل کشور همچون نفت و گاز و میعانات و فراورده‌های گازی و نفتی کشور باید توجه داشت که حتی این بخش از محصولات نیز در بورس کالای کشور عرضه می‌شوند و تغییرات ارزی کشور در قیمت تمام‌شده آن تاثیر بسزایی داشته و خریدار که تولید‌کننده و کارخانه‌دار ایرانی باشد با توجه به تغییرات ارز نسبت به خرید مواد اولیه یا مواد خام کالای ایرانی و‌ لوازم خانگی اقدام می‌کند. از این روی اینکه برخی عنوان می‌کنند قیمت مواد اولیه از آنجایی که داخلی است نباید دچار نوسانات قیمتی بشود یا باید ارزان‌تر تمام بشود، لازم است تا مجدد تغییرات بورس کشور و تاثیرات آن بر قیمت تمام‌شده مواد اولیه و خام را مرور کنند. فریدون نصیری در ادامه تصریح می‌کند: ما به‌عنوان تولید‌کننده یا کارخانه‌دار می‌دانیم که بازار کشش 15 تا 20‌درصد افزایش قیمت را ندارد اما باید توجه داشت با این گرانی تولید‌کننده نیز چاره دیگری ندارد. او در ادامه به شرایط سخت اقتصادی پیش روی تولید‌کننده اشاره کرده و ادامه می‌دهد: زمانی که دستمزد تا 20‌درصد افزایش می‌یابد و از سویی دیگر هزینه‌های تولید بالا رفته و تامین مواد اولیه در بخش فولاد و پتروشیمی متاثر از تغییرات نرخ ارز گران‌تر می‌شود، تولید‌کننده ناگزیر از این افزایش قیمت است. نصیری در ادامه اشاره‌ای به تحولات این روزها در بازار ارز کشور دارد و می‌گوید: هر کدام از این مواد اولیه از فولاد تا صنایع پتروشیمی ‌در بورس عرضه می‌شوند و هر روز صبح با تغییرات دلار قیمت این قبیل محصولات نیز دچار نوساناتی می‌شود که تولیدکننده را ناگزیر از افزایش قیمت می‌کند.‌ نصیری در ادامه اشاره‌ای به اخبار روزهای گذشته پیرامون افزایش 20‌درصدی قیمت لوازم خانگی دارد و می‌افزاید‌: آنچه که تاکنون عنوان شده است پیش‌بینی ما از قیمت‌ها در سال جدید بوده است اما باید توجه داشت که تا به امروز در سال جدید هنوز کسی دست به تولیدات نزده و هر آنچه که در بازار موجود است تولیدات سال گذشته بوده است لذا برای اعلام قیمت تا خردادماه امسال از قیمت‌های جدید خبری نخواهد بود. در ادامه رئیس اتحادیه فروشندگان لوازم خانگی و آشپزخانه تصریح می‌کند که بازار در شرایط فعلی و پس از تعطیلات نیمه‌تعطیل بوده از این روی با توجه به شواهد افزایش نزدیک به 20‌درصد در تولیدات لوازم خانگی به‌عنوان یک‌درصدی از افزایش قیمت لوازم خانگی عنوان شده است. این در حالی است که اگر تولید‌کنندگان بخواهند دست به تولید بزنند تا اردیبهشت‌ماه می‌توانند قیمت تمام‌شده کالاهای خودشان را اعلام کنند. او در ادامه، خریداران بازار در سال جدید را امیدوار کرده و ادامه می‌دهد هنوز افزایش قیمت 15 تا 20‌درصدی در قیمت تمام‌شده تولیدات قطعی نیست و باید تا اردیبهشت‌ماه منتظر قیمت تمام‌شده تولیدات بود.