۰ نفر

آغاز سفرهای نوروزی در روزهای پایانی اسفند

۲۶ اسفند ۱۳۹۶، ۶:۴۰
کد خبر: 258935
 آغاز سفرهای نوروزی در روزهای پایانی اسفند

همزمان با آغاز دور اول سفرهای نوروزی از دیروز، دستگاه‌های مسوول در چهارحوزه حمل و نقل از تمهیدات خود برای تسهیل سفرهای نوروزی رونمایی کردند.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از تعادل،  در این میان بخش هوایی از سایر شقوق حمل و نقل پرخبرتر است و مسوولان این حوزه برعدم افزایش قیمت بلیت هواپیما و ارائه خدمات مناسب به مسافران هوایی تاکید کردند. در همین حال طرح تسهیل سفرهای دریایی 97 هم با حضور وزیر راه و شهرسازی در بندرعباس و بهره‌برداری از 3 فروند شناور مسافری آغاز شد. در طرح تسهیل سفرهایی دریایی، عباس آخوندی وزیر راه وشهر‌سازی در بندر شهید حقانی، یکی از بزرگ‌ترین اسکله‌های پایانه مسافری از طریق بیسیم فرمان آغاز طرح نوروزی را صادر کرد. به گزارش ایرنا، او با اشاره به اینکه جنوب کشور مکان مناسبی برای کار و تولید ثروت است از تمرکز دولت برای توسعه بیش از پیش این منطقه خبر داد و گفت: برای توسعه زیرساخت‌های حمل‌ونقل دریایی، ۹ پست اسکله در بندرعباس ساخته شده است. آخوندی با بیان اینکه سازمان بنادر بر فروش بلیت سفرهای دریایی نظارت دارد، تصریح کرد: برای تعطیلات نوروز امسال با احتساب 3 شناور افتتاح شده، 41 فروند شناور آماده خدمات‌رسانی به مردم هستند. وزیر راه و شهرسازی درباره شناورهای اضافه شده به ناوگان حمل‌ونقل دریایی مسافری کشور اظهار کرد: این شناورها در مسیر بندر شهید حقانی، بندرعباس- بندر شهید ذاکری، قشم- هرمز و لارک مورد استفاده قرار می‌گیرند و هر یک از این شناورها ظرفیت حمل 112 مسافر را دارند. مدیرکل بنادر و دریانوردی هرمزگان هم گفت: هزینه 12میلیارد تومان ساخت شناورهای مسافری کیهان پیشرو، اطلس پیشرو و قشم پیشرو با ظرفیت مجموع ۳۳۶ صندلی از سازمان بنادر تامین مالی شده است. الله‌مراد عفیفی‌پور افزود: با بهره‌برداری از شناورها توسط بخش خصوصی برای ترابری ایمن مسافران دریایی در مسیرهای بندرعباس – قشم – هرمز- لارک فعالیت خود را آغاز کردند. او ادامه داد: با الحاق این 3 فروند شناور جدید مسافری، تعداد شناورهای فعال مرکز استان هرمزگان که در طرح تسهیل سفرهای دریایی نوروز ۹۷ مشارکت دارند، از ۳۸ فروند به ۴۱ فروند و ظرفیت آن به ۴ هزار و ۳۷۲ صندلی در وضعیت فعلی افزایش یافته است.

 انجام ۳۵هزار پرواز در نوروز ۹۷‌

تمهیدات در نظرگرفته شده برای نوروز تنها محدود به مسافران برون‌شهری نمی‌شود و بر مناسبات حاکم بر شهرها نیز اثرگذار است. براساس تصمیم شهرداری تهران، انجام هرگونه فعالیت ساختمانی در سطح شهر برای تامین آسایش شهروندان و پیشگیری از تخلفات احتمالی از 25 اسفند (دیروز) تا 25 فروردین 97 ممنوع است. اما در تمهیدات اعمال شده در حوزه هوایی برای مسافران نوروزی خبرهای خوبی از جمله خالی بودن ظرفیت برخی پروازها با هدف گران نشدن بلیت در نوروز وجود دارد که می‌تواند انگیزه خوبی برای برنامه‌ریزی یک سفر هوایی برای خانواده‌ها در ایام تعطیلات را فراهم کند. در همین راستا قائم‌مقام مدیرعامل شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران از آماده‌سازی فرودگاه‌ها و بررسی باند و سیستم‌های ناوبری برای خدمت‌رسانی مناسب به مسافران نوروزی خبر داد. ‌به گزارش روابط‌عمومی شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران، حسین اسفندیاری با اشاره به فعال شدن ستادهای نوروزی فرودگاه‌های کشور از 18 بهمن امسال بیان کرد: از همان تاریخ دستورالعمل آمادگی فرودگاه‌ها برای تسهیل سفرهای نوروزی ابلاغ شد.

او گفت: بر اساس این دستورالعمل، فرودگاه‌ها محیط‌ مناسبی برای سفرهای نوروزی خواهند بود، از 25 اسفند 96 تا 15 فروردین 97 زمان سفرهای نوروزی است و برای استقبال از این سفرها در فرودگاه‌های کشور‌ اقداماتی مانند آمادگی فنی و عملیاتی و بررسی دوره‌یی دستگاه‌ها انجام شده است.

اسفندیاری افزود: زیباسازی و آراستگی محوطه‌های فرودگاهی انجام‌ و نقص‌های ترمینال‌ها برطرف شده است؛ بازرسانی نیز به‌طور مستمر در حال بررسی اجرای 29 ماده دستورالعمل ابلاغی در قالب چک‌لیست هستند و نتیجه را منعکس می‌کنند.

 پروازهای نوروزی هنوز جای خالی دارند

دبیر انجمن شرکت‌های هواپیمایی هم با بیان اینکه این انجمن به‌طور دقیق در فرآیند فروش بلیت هواپیما در سفرهای نوروزی نظارت دارد، اعلام کرد: با توجه به اینکه هنوز بسیاری از پروازهای نوروزی جای خالی دارند، مسافران می‌توانند با مراجعه به سامانه‌های رسمی نسبت به برنامه‌ریزی سفر هوایی در نوروز اقدام کنند. مقصود اسعدی‌سامانی در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: با برنامه‌ریزی که از سوی سازمان هواپیمایی کشوری با کمک ایرلاین‌های داخلی صورت گرفت، بازار نوروزی تاکنون نظم قابل توجهی داشته و شکایت خاصی درباره شرایط این بازار ارائه نشده است. به گفته او، با وجود نظمی که در این بازار وجود دارد، نظارت‌های همه‌جانبه بر عملکرد شرکت‌های هواپیمایی و آژانس‌های مسافرتی ادامه دارد تا مسافران نوروز با بلیت‌های گران‌قیمت مواجه نشوند. دبیر انجمن شرکت‌های هواپیمایی با توصیه به مسافران نوروزی در عدم مراجعه به سایت‌های غیرمجاز فروش بلیت تاکید کرد: طبق برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته، سازمان هواپیمایی کشوری، سامانه‌ها و آژانس‌های مجاز فروش بلیت در کشور را مشخص کرده و جز آنها سایت‌های رسمی شرکت‌های هواپیمایی هم امکان فروش مستقیم بلیت را برقرار کرده‌اند.

 بلیت هواپیما در نوروز گران نمی‌شود

معاون سازمان هواپیمایی کشوری از افزایش ۱۲درصدی ظرفیت حمل‌ونقل هوایی مسافری در نوروز ۹۷ خبر داد و گفت: بلیت هواپیما در نوروز گران نمی‌شود. به گزارش تسنیم، مرتضی دهقان اظهار کرد: پیش‌بینی می‌کنیم در ایام تعطیلات نوروز 97 حدود 12درصد ظرفیت حمل‌ونقل هوایی مسافر افزایش یابد.

او درباره قیمت بلیت‌های نوروزی تصریح کرد: قیمت بلیت پروازها در حال حاضر خوب و متعادل است و بلیت هواپیما در نوروز گران نمی‌شود. دهقان ادامه داد: بر اساس هماهنگی‌های صورت‌ گرفته با سایر دستگاه‌های نظارتی کف و سقف بلیت پروازها در سایت ایرلاین‌ها بارگذاری شده است.

بر اساس اعلام سازمان هواپیمایی کشوری در این ایام ۱۶ ایرلاین داخلی و ۵۳ ایرلاین خارجی مسافران ایران را در فرودگاه‌های مختلف جابه‌جا خواهند کرد. شرکت‌های ایرانی در حال حاضر ۱۶۲فروند هواپیمای فعال با بیش از ۲۴هزار صندلی را برای ایام نوروز آماده کرده‌اند. بر اساس پیش‌بینی‌ها در نوروز پیش‌رو حدود 4میلیون مسافر از طریق حمل و نقل هوایی جابه‌جا می‌شوند که نسبت به سال گذشته افزایش ۱۰درصدی را به ثبت خواهد رساند.

 انتقال مسافران به هتل‌های نزدیک فرودگاه

همچنین عضو هیات‌مدیره شرکت شهر فرودگاهی امام خمینی (ره) از انجام پروازهای فوق‌العاده نوروزی فرودگاه امام از 25 اسفند تا ۱۷ فروردین‌ماه ۹۷ خبر داد و گفت: در این مدت بخشنامه سازمان هواپیمایی در خصوص حقوق مسافران به صورت بنر در ترمینال‌ها و در دید عموم افراد قرار گرفته و مسافران ‌همچنین می‌توانند با مراجعه به سایت هم از این حقوق آگاه شوند. به گزارش فارس، علی رستمی با اشاره به اهمیت ویژه رعایت حقوق مسافران در این ایام اعلام کرد: طبق این بخشنامه اگر تاخیرهای پروازی کمتر از ۴ساعت باشد باید از سوی شرکت‌های هواپیمایی اطلاع‌رسانی و پذیرایی شده و اگر بیش از این باشد با توجه به توافقنامه‌های امضا شده بین شرکت‌های مذکور و هتل‌های نزدیک فرودگاه باید در این اماکن تا زمان انجام پرواز اسکان داده شوند. او همچنین درباره تراکم سفرهای نوروزی در فرودگاه اعلام کرد: پروازهای فوق‌العاده فرودگاه از ۲۴ اسفندماه آغاز و تا ۱۷ فروردین‌ماه ادامه خواهد داشت، با توجه به آنکه پروازهای انجام شده در برخی روزها بیش از ۵۰درصد روزهای عادی بوده و در برخی روزهای دیگر نیز کمتر است، آمارها نشان‌دهنده افزایش ۵ درصدی سفرها نسبت به مدت مشابه در سال گذشته خواهد بود.

 راه‌اندازی مسیرهای جدید جاده هراز

خبر دیگری که در نزدیکی نوروز برای تسهیل مسافرت‌های جاده‌یی رسانه‌یی شد، مربوط به تکمیل بیش از هشت کیلومتر از مسیرهای جدید جاده هراز است که کار تعریض و چهار خطه شدن آن به پایان رسیده است ودر تعطیلات نوروزی امسال زیر بار ترافیک می‌رود. این مسیرها در چهار قطعه جداگانه در طول مسیر جاده هراز از سال‌ها پیش در دست ساخت بود که به علت شرایط ویژه زمین‌شناسی و آب و هوایی تکمیل آنها زمانبر شده بود. مدیرکل راه و شهرسازی مازندران در این زمینه گفت: قطعات آماده شده روز شنبه 26 اسفندماه جاری با حضور وزیر راه و شهرسازی بهره‌برداری می‌شود تا همزمان با سفرهای نوروزی زیر بار ترافیک قرار بگیرد. عبدالله بهادری افزود: یکی از این قطعه‌های آماده بهره‌برداری در محدوده کلرد به چلاو حدفاصل کیلومتر 24جاده هراز در مسیر تهران به آمل به طول 2.5 کیلومتر است که یک دستگاه پل 25 متری هم در این مسیر ساخته شده است.

 فروش بلیت قطار در ایام نوروز

اما حوزه ریلی هم که همواره مورد استقبال مسافران نوروزی قرار می‌گیرد و هرساله حدود 25درصد سفرهای نوروزی از این طریق انجام می‌شود، چندان حوزه بی‌خبری نیست. مدیرعامل راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران درباره عرضه بلیت در تعطیلات نوروز گفت: در تعطیلات نوروز همانند شرایط عادی، بلیت قطار به هموطنان عرضه می‌شود. به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، سعید محمد‌زاده گفت: با وجود آنکه بلیت قطارها در ایام نوروز از قبل پیش‌فروش شده است؛ اما باز هم بلیت برای صندلی‌های خالی در تمام ایام تعطیلات نوروز به مسافران عرضه می‌شود. او با بیان اینکه امسال ظرفیت مسافری حمل و نقل ریلی کشور نسبت به نوروز ۹۶، 15درصد افزایش یافته است، گفت: عملکرد ریلی کشور در سال ۹۶ نسبت به سال قبل از آن افزایش قابل توجهی داشته و از ۲۲میلیارد تن- کیلومتر به ۳۰میلیارد تن -کیلومتر رسیده که این حد نصاب در تاریخ راه‌آهن بی‌سابقه است.