۰ نفر

بطحایی: تحول نظام آموزشی، کار ساده‌ای نیست

۲۱ اسفند ۱۳۹۶، ۶:۴۸
کد خبر: 257775
بطحایی: تحول نظام آموزشی، کار ساده‌ای نیست

فضای آموزش و پرورش در دولت‌های یازدهم و دوازدهم از آرامش خوبی برخوردار است؛ چرا که در این دولت‌ها بیش از هر موضوعی به پرورش نیروهایی برای جامعه می‌اندیشند که بتوانند در پیشرفت کشور گام‌های موثری بردارند که رسیدن به این هدف مستلزم آرامش و استفاده از روش‌های نوین آموزشی است.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از آرمان، بی‌تردید این دو مولفه در کنار هم معنا پیدا می‌کند و به‌صورت جدا اثر مورد نظر را در رشد دانش‌آموزان ندارد که آینده سازان ایران هستند. از سوی دیگر نباید فراموش کرد جامعه ایران با سیاست پیوندی ناگسستنی دارد و در اکثر خانواده‌های ایرانی مباحث سیاسی جزء لاینفک مباحث مهمانی‌ها و گعده‌های خانوادگی است. بنابراین دانش‌آموزان از همان سنین کودکی با مفاهیم سیاسی آشنا می‌شوند. همین دانش‌آموزان زمانی که به محیط دانشگاه وارد می‌شوند شور جوانی‌شان در فعالیت‌های سیاسی ظهور و بروز پیدا می‌کند که البته این هیجان سیاسی از دوران متوسطه آغاز می‌شود. در روزهای اخیر اخباری مبنی بر حضور و بازداشت دانش‌آموزان در برخی تجمع‌ها منتشر شد.

مواجهه با سوالات سیاسی

وزیر آموزش و پرورش در پاسخ به این سوال که مشکلات سیاسی مانند بازداشت دانش‌آموزان تا چه ‌اندازه در مدارس وجود دارد، گفت: «در آموزش و پرورش مانند دانشگاه یا در لایه جوانان با مسائل سیاسی مواجه نیستیم. آنچه برای ما اهمیت دارد این است که دانش‌آموزان در متوسطه دوم، فرصت اظهارنظر در خصوص مسائل اجتماعی و سیاسی پیدا کنند یعنی در آن مقطع به سطحی از بلوغ ذهنی می‌رسند که اظهارنظر در مورد مسائل سیاسی، رفتارها و برخوردها داشته باشند». سیدمحمد بطحایی ادامه داد: «البته در دوران متوسطه دوم به معنایی که در دوران دانشگاه با آن مواجه هستیم، با مساله و مشکل مواجه نیستیم و برای ما مهم است که دانش‌آموزان در این دوره یاد بگیرند که نظراتشان را مطرح کنند یعنی بدون اینکه نگران شوند موضوع را بیان کنند.» وزیر آموزش و پرورش تصریح کرد:‌ «دانشجویان در دانشگاه‌ها محافظه‌کارتر می‌شوند اما در دوران متوسطه دوم، دانش‌آموزان در مورد مشکلات و مسائلی که با آنها مواجه می‌شوند صحبت می‌کنند و سوالات خودشان را در مورد مسائل سیاسی مطرح و با معلم و مسئول مدرسه در میان می‌گذارند. مهم‌تر آن است که مسئولان مدرسه با آگاهی و شناختی که دارند بتوانند پاسخ‌های منطقی به دانش‌آموزان بدهند و آنها را به سمت یافتن پاسخ هدایت کنند.» وی در پاسخ به این سوال که معلم‌ها در قبال پاسخ‌هایشان از مصونیت برخوردار هستند، توضیح داد: «ما مساله‌ای نداریم که اگر دانش‌آموزی در مورد یک اتفاق کشور سوال کند، بلافاصله بگوید بازداشتش کنید. برای معلم‌ها هم همین فضا فراهم است و خطری آنها را تهدید نمی‌کند بنابراین مشکلی برای پاسخ به سوالات سیاسی دانش‌آموزان ندارند.»

پیگیر وضعیت معلمان

وزیر آموزش و پرورش همچنین در مورد وضعیت معلمان بازداشت شده به خبرآنلاین گفت: من به‌عنوان یک همکار وظیفه دارم پیگیر وضعیت همکارم که گرفتار شده و بازداشت است،‌ باشم و باید با توجه به ارتباطاتی که دارم، موضوع را از جایگاه‌های بالاتر در حوزه قضائی و اطلاعاتی و امنیتی پیگیری کنم تا ببینم مشکل چیست و به چه ترتیبی است. فکر می‌کنم موفقیت‌هایی در آینده در این زمینه داشته باشیم. سیدمحمد بطحایی درباره بازداشت یکی از معلمان در روزهای گذشته گفت: ما برای همه معلمانی که به دلایل مختلف زندانی هستند کار‌هایی را انجام داده‌ایم و انجام می‌دهیم. بسیار امیدوارم با توجه به حسن نظری که دوستان ما در دستگاه قضائی به آموزش و پرورش و جایگاه معلمان دارند، بتوانیم قدم‌های موثری را در این زمینه برداریم. او گفت: تعدادی از همکاران ما به دلایل مختلف امروز در زندان هستند. به‌نظرم می‌آید بخشی از این دلایل قابل حل و رفع است. به شرط آنکه معلمان عزیز ما در تشکل‌ها در حوزه‌های صنفی، حرفه‌ای و تخصصی کار کنند. اگر در این زمینه‌ها فعالیت‌های صنفی باشد، بعید است کسی بتواند اتهامی بزند. به‌عنوان مثال اگر معلمی درباره شایستگی‌های معلمان و یا معیشت معلمان اظهار نظر کند،‌ کسی نمی‌تواند به او خدشه‌ای وارد کند که چرا در حوزه تخصصی اظهارنظر کرده‌ است. بطحایی گفت: اما وقتی فراتر از حوزه حرفه‌ای و تخصصی به نام حرفه معلمی وارد می‌شویم و اظهار نظر می‌کنیم، بعضا اتفاقاتی می‌افتد که برطرف کردن آنها، خارج از توانایی وزیر آموزش و پرورش است. من به‌عنوان یک همکار وظیفه دارم پیگیر وضعیت همکارم که گرفتار شده و بازداشت است،‌ باشم. باید با توجه به ارتباطاتی که دارم، موضوع را از جایگاه‌های بالاتر در حوزه قضائی و اطلاعاتی و امنیتی پیگیری کنم تا ببینم مشکل چیست و به چه ترتیبی است. فکر می‌کنم موفقیت‌هایی در آینده در این زمینه داشته باشیم. به‌گفته وزیر آموزش و پرورش تعدادی از معلمان به‌دلیل مو‌ضوعات امنیتی و سیاسی و غیرصنفی در بازداشت یا زندان قرار دارند: «البته معلمانی هم داریم که با جرایم مالی در زندان هستند.» او گفت: به‌نظرم وقتی معلمی بازداشت می‌شود، شفاف‌سازی اتهام به آرامش جامعه معلمان کمک می‌کند. معلم‌ها مطمئن می‌شوند اتهام همکارشان چه بوده است و چرا بازداشت شده و اکنون بازپرسی در چه مرحله‌ای است. اینها به آرامش جامعه معلمان کمک می‌کند. امکان سوء استفاده رسانه‌های خارجی برداشته می‌شود. درخواست می‌کنم دوستان قضائی و امنیتی تا جایی که امکان دارند، درباره پرونده اطلاع‌رسانی کنند.